Het ideale Noordkaap sperdifferentieel

• guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 18:25 #1216366 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic domme vragen
Kan je zo'n differentieel herkennen aan visuele kenmerken ?
Is de 'lock' elektrisch gestuurd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 18:47 #1216368 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar waarom heeft iedereen
maar waarom heeft iedereen het over ABS????
niets mee te zien
behalve dat de eerste paar sysytemen die he tmotorvermogen verminderden bij wielspin de volers van het ABS gebruikten om te wten dat er wielspinn was
maar hier is het een absoluut mechanisch systeem
geen electrische bediening
geen knopje of leidingen
geen miserie met abs dus
integendeel
als de achteras volledig lockt remt die steeds aven hard links en rechts achteraan :-)

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 18:49 #1216369 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Onderwerp veld is verplicht.

guyhorn schreef : Kan je zo'n differentieel herkennen aan visuele kenmerken ?
Is de 'lock' elektrisch gestuurd?

Bij een onafhankelijke as bedoel je? Nee, alleen dat hij niet in een starre as maar een onafhankelijke zit, als ik weet hoe hij er van binnen uit ziet hoef ik het niet te vragen..
Hij is niet electrisch gestuurd maar mechanisch.....dacht ik  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 20:57 #1216384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bovenin Koen

k² schreef : maar waarom heeft iedereen het over ABS????

Beste Koen,
De reden dat ik als starter van dit draadje vraag over de werking van ABS, is omdat de blokkering van de achterwielen in het diff gemeten wordt. Althans, als ik het zo mag zeggen.
De vervolgvragen verklaren zichzelf tijdens het lezen van alle reacties.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 21:01 #1216385 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga die as van die 740
Ik ga die as van die 740 16VT er toch ooit onderuit halen, en dan kijken wat er allemaal in zit.
het zou mooi zijn als die in een starre as past. (of anders een 760 Turbo 1982 met IRS :-) haha, iets te veel gedoe, alhouwel het denk ik wel meevalt?)
Ik denk trouwens dat een aangepaste locker beter te gebruiken is voor het driften, aangezien het niet heet zal worden ofzo. De LSD zal de olie toch wel heet stoken denk ik?
De locker werkt misschien maar tot ca. 40 km/h, maar als ie eenmaal ''lockt'' blijft dit ook zo tot er simpelweg geen/niet genoeg vermogen meer op de ingaande as komt (hoe leg je dat goed uit..). Dus in theorie kun je van 0 tot ... km/h een gesperde as hebben met ee n
locker. Klopt dit/kan dit? Even testen ;-)
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 21:48 #1216397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LSD heeft speciale fijnere
LSD heeft speciale fijnere olie nodig anders draait hij zo in de soep

en ABS heeft absoluut geen gevolgen door al dan niet gelockt achterdiff
niet bij een LSD want die spert nooit volledig
niet bij een 100% sper want als die gespert is is er geen verschil in draaisnelhied tussen beide wielen en als hij open is of gaat rij je met een normaal diff

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 21:54 #1216402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat er andere olie in moet
Dat er andere olie in moet staat inderdaad op de as zelf, en in de boekjes.
ABS heeft ook geen gevolgen, zoals al vaak aangegeven, er is toch maar één sensor voor beide achterwielen. dan kan er ook nooit een verschil gemeten worden.
Het zal simpelweg nooit problemen geven, alleen bandenmaat kan vervelelende gevolgen hebben. Is het systeem wel zo precies? Kan me voorstellen dat het wat ''lomp'' is, dwz dat het vooral kijkt of het draait of stilstaat, of niet?
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 22:16 #1216409 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lezen
Het staat toch in het draadje ? Dat een sper op zich geen invloed heeft op ABS, en ABS er ook niets van hoeft te merken ? Alleen het vermoeden is wel dat als je as met andere eindoverbrenging monteert je mogelijk een ander snelheidssignaal krijgt. En dat misschien je ABS dat niet lust, het normale snelheidssignaal van de voorwielen en het veranderde snelheidssignaal van de assen. Dat zou de enige reden kunnen zijn waarom je problemen kunt verwachten (behalve dat je een as monteert zonder sensor waar de ABS wel een sensor verwacht). Maar dat is dus een vermoeden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2008 22:56 #1216420 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lezen kan ik hoor...
Lezen kan ik hoor...
Hoe kun je dan een ander snelheidssignaal krijgen? De sensor zit NA de overbrenging, en meet dus altijd de snelheid (toerental) van het wiel.
Ik ga er van uit dat de voor en achterwielen even veel toeren maken als je rijdt... 
Al heb je een as met een overbrenging van 10:1 dan draaien de achterwielen bij 'x' km/h even snel rond als de voorwielen. Geen verschil dus.
Je moet natuurlijk wel verschil maken tussen een ABS en een non-ABS achteras. Dacht dat de ene een sensorwiel met 48 ''pulsen'' heeft en de normale 12 ''pulsen'' (dacht ik)
Het ABS systeem vergelijkt toerentallen van assen. Het enige wat daar invloed op kan hebben is de omtrek van het wiel. En dat kan denk ik problemen veroorzaken. (tussen voor en achteras)
Als je een bocht maakt hebben de achterwielen ook een kleinere afstand af te leggen, en dat kan het ABS systeem ook hebben, maar er schijnen ook wel eens probleempjes mee te zijn.
Groet,
Philip
PS: Er zijn immers ook geen andere sensorwielen of sensoren voor de verschillende assen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2008 01:29 #1216435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je moet wel je sensorwiel
je moet wel je sensorwiel en sensor matchen met het juiste tellerblok! er zit hier en daar wel verschil tussen.
m.a.w. je kan verschillende tellerblokken tegen komen, verschillende sensorwielen en verschillende sensoren.... makkelijker wordt het niet helaas.
ik zou zelf zonder reserves een LSD/TrueTrac in een ABS achteras bouwen. de achterassensor meet beidenachter wielen en de remdruk wordt ook voor beiden achterwielen tegelijk gemoduleerd door het ABS

Moderators: Jerry Stam