Niveaumat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 10:08 #1212058 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Comfort
Ik heb eveneens als Mathy prima ervaringen met de nivomats, die Wytze levert.
Ik zou nooit meer anders willen. Kogeldruk zou volgens mij niet mogen uitmaken, want als je met twee volwassenen en bagage in de auto zit, heb je iets vergelijkbaars. dat ze het niet meer zouden redden komt gewoon doordat ze kennelijk aan het eidne van hun levensduur waren.
Kortom: het is wat duurder, maar het rijdt plezierige en vooral: veiliger, doordat de auto altijd op hetzelfde niveau ligt. De druk op de voorwielen blijft ongeveer hetzelfde, of je nu wel of niet met beladen auto rijdt. En veiligheid is ten slotte één van de "Volvo-eigenschappen" die we nu juist zo prettig vinden...
Bel Wytze maar!
Groet,
Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 12:20 #1212071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervangen
Ik heb de mijne vervangen vervangen door nivomats (SACHS) die (indirect) bij Wytze vandaan komen. Er bleek ééntje (links) lek te zijn. Ze bevallen uitstekend! Aanrader!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 13:12 #1212073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk

LHOsinga schreef : Kogeldruk zou volgens mij niet mogen uitmaken, want als je met twee volwassenen en bagage in de auto zit, heb je iets vergelijkbaars. dat ze het niet meer zouden redden komt gewoon doordat ze

De plaats waar de kracht aangrijpt maakt denk ik wel verschil. Kogeldruk krijg je op 1-1.5m achter de achteras terwijl het gewicht van volwassenen verdeelt wordt over voor/achteras en je de bagage meestal zo inlaadt dat de grote (en zware) dingen direct achter de achterbank liggen, dus boven de achteras. Wat heb je nodig om van een niet nivomat auto dat alsnog in te bouwen ? Ben even nieuwsgierig. Ik denk een soort pomp en een regeleenheid die de stand van de auto bepaalt denk de pomp aanstuurt ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 13:50 #1212078 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen...

henk 940LPT schreef :

LHOsinga schreef : Kogeldruk zou volgens mij niet mogen uitmaken, want als je met twee volwassenen en bagage in de auto zit, heb je iets vergelijkbaars. dat ze het niet meer zouden redden komt gewoon doordat ze

De plaats waar de kracht aangrijpt maakt denk ik wel verschil. Kogeldruk krijg je op 1-1.5m achter de achteras terwijl het gewicht van volwassenen verdeelt wordt over voor/achteras en je de bagage meestal zo inlaadt dat de grote (en zware) dingen direct achter de achterbank liggen, dus boven de achteras. Wat heb je nodig om van een niet nivomat auto dat alsnog in te bouwen ? Ben even nieuwsgierig. Ik denk een soort pomp en een regeleenheid die de stand van de auto bepaalt denk de pomp aanstuurt ?

Alleen twee nivomats.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 13:54 #1212079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt!
Even uit mijn verre herinnering van het VWO uit +/- 1980:
Natuurkundeles: Kracht is massa x afstand; het bekende hefboomeffect.
1 persoon van 75 kg OP de achterbank = ongeveer OP de achteras = 75 kg.
Kogeldruk 75kg op 1,5 meter achter de achteras is dan dus 75x1,5=112,5 kg.
Twee mensen op de achterbank is dus 2x75=150 kg en is zwaarder dan de kogeldruk.
(Tóch?)
Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 14:31 #1212080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zal

LHOsinga schreef : Even uit mijn verre herinnering van het VWO uit +/- 1980:
Natuurkundeles: Kracht is massa x afstand; het bekende hefboomeffect.
1 persoon van 75 kg OP de achterbank = ongeveer OP de achteras = 75 kg.
Kogeldruk 75kg op 1,5 meter achter de achteras is dan dus 75x1,5=112,5 kg.
Twee mensen op de achterbank is dus 2x75=150 kg en is zwaarder dan de kogeldruk.
(Tóch?)
Groet, Lieme Huib

Zal allemaal wel maar als je meer dan 100kg (kon verder niet meten) op de trekhaak hangt gaat toch elke auto even beetje door de knieen hoor.
(en kwam daarna ook weer netjes omhoog)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 17:45 #1212089 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Veren
Hallo Volvisti

Michael Oud schreef :

henk 940LPT schreef : Wat heb je nodig om van een niet nivomat auto dat alsnog in te bouwen ?

Alleen twee nivomats.

Plus de slappere veren. De niveaumatschokdempers nemen een deel van de dragende taak van de veren over. Dus als je de veren niet door slappere versies vervangt wordt de vering te hard.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 17:56 #1212091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog een vraag:
Kunnen nivomaten ook dienen als vervanging op een 960 II met bladveer en gewone dempers?
Die vraag heb ik eigenlijk nog nergens beantwoord gezien.

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 18:24 #1212098 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Ja dat kan
Heb ik een aantal jaren geleden ook bij voor mijn 960 II gekocht. Heb toen een originele Nivomaten set besteld via de dealer. De set bevat twee nivomat schokbrekers en een dikkere stabi-stang. Deze heeft een  diameter van 21mm ipv de 18mm variant die bij gewone schokbrekers zit gemonteerd. In principe is ook de bladveer een ander type voor de sedans met nivomat schokbrekers. Er zijn drie kleurvarianten (groen, blauw en bruin geloof ik) leverbaar met elk een andere stugheid. Zat echter niet bij mijn bestelde set en blijkt in het dagelijkse gebruik ook geen probleem. Ondanks de 85 liter LPG tank staat hij altijd mooi recht. Ook na een langere periode van stilstand. Het rijden is ook nog steeds zeer comfortabel.Partnr voor de door mij gekochte set: 9192767, prijs destijds 617,37 excl BTW (dit was twee jaar gelden)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 20:43 #1212107 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK
OK, ik ben overtuigd. Dat wordt wytze bellen, dan hoop ik dat hij ze mee kan nemen naar de VKB.

Moderators: Jerry Stam