Oorzaak gevonden; rot lopende 940 beschadigde timingring toerentalsensor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 09:07 #1208201 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ideeen
Kunnen we zo iets verzinnen voor Richard? en Richard, wat is op dit moment je probleem? rammel helemaal van de baan en alleen het slecht lopen?
Nog een suggestie, bekijk je gasklep eens, Gasklep positie schakelaar goed afgesteld? vlinderklep misschien los/vast aan de as (heeft JanV al eens gehad). Misschien heb je wel een van die schroefjes vermalen en was dat je ratel.. (hoop het niet, zou voor mij wel alle symptomen verklaren). En om het EGR systeem als oorzaak uit te sluiten, kun je de EGR afsluiten ergens, gewoon blokken met een plaatje daar waar de uitlaatgassen de inlaat in komen (iets dat de 850/V70 mannen altijd als tuning doen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 09:19 #1208202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eigenlijk
zeg je in de eerste post dat je onsteking en injectie OK is. evenals klepspeling/distributie.

nog steeds geen foutcodes ?

misschien is een uitlaatgasmeting een idee, rond de 1800 rpm ? wellicht krijgen we dan wat meer info over hoe de motor loopt. (hoewel niet simpel uit te voeren)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 10:06 #1208203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1800 toeren
1800 toeren is een gasklep positie die net zo'n beetje midden tussen dicht en vol open is, als je een van de schroefjes mist die de gasklep op de as houdt dan is die middenpositie de meest vervelende.. dicht komt ie toch wel en vol open blaast de luchtstroom de klep uit de weg.. ik houd het op 80% kans dat dit je oorzaak is. Visuele inspectie zegt je genoeg

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2008 23:09 #1208255 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren en mannen, Heel erg
Heren en mannen,
Heel erg veel dank voor het meedenken. M'n ego raakt al een beetje beschadigd. Geloof dat dit daadwerkelijk de eerste keer is dat ik een niet lease-auto naar de garage heb gebracht. Bluekens heeft hem nu twee dagen zonder succes.
 Korte reactie op de suggesties.
Gasklep is uit elkaar geweest, schoon gemaakt en exact afgesteld.
Alle bougie kabels, verdelerkap, verdeler en bougies zijn vervangen.
Geen enkele storingscode.
electrische stationairklep gereinigd.
Twee bussen brakecleaner op alle slangen gespoten. Nergens reageert de motor op een mogelijk vacuumlek.
Lambdasonde doorgemeten.
Pnigelsensor vervangen.
Warm/koude luchtklep in luchtfilter gecontroleerd.
lekken in uitlaatsysteem, gecontroleerd. Vanaf blok tot einde (en zeker tot aan lambdasonde) is ie dicht.
Ik zet een fles wijn op het goede antwoord en hoop dat Bluekens snel belt. Volgens mij kost iedere dag 8 uur maal 50 euro of zoiets.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2008 09:40 #1208264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic symptomen
Jammer, het leek zo mooi te kloppen..
Kun je nog eens precies opschrijven wat nu de symptomen zijn, er is inmiddels zo veel veranderd dat het probleem misschien toch gedeeltelijk opgelost is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2008 12:02 #1208271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja

richard.vandeven schreef : Volgens mij kost iedere dag 8 uur maal 50 euro of zoiets.

als ze er een dag aan werken mag je daar wel aan denken.

vervelend, zulke storingen. kost een hoop tijd (die je op de factuur terugziet) en onderdelen die vervangen worden. ik probeer het (met mijn beperkte kennis) vaak zo lang mogelijk zelf, maar op een gegeven moment loop je toch tegen beperkingen qua kennis/ervaring, tijd, ruimte, gereedschap en onderdelen je voor uitwisseling op de plank hebt liggen.

missschien kun je een afspraak maken dat je de oude onderdelen (waar de storing niet in lag) mee krijgt ter reserve of dat ze die terugzetten na testen zodat je geen nieuwe hoeft te betalen. misschien bieden ze het zelf aan, zou coulant zijn. met een keiharde "uurtje factuurtje" mentaliteit in dit soort gevallen komen mensen wat minder graag terug.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2008 23:40 #1209217 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rot lopende 940 oorzaak (?) en gevolg (timingring) maar nu...
Voor wie het vraagstuk interessant vond;
 Timingring op vliegwiel blijkt verbogen/beschadigd. Daardoor ontsteking info naar de LH tronic niet juist. Volgens Bluekens wordt de informatie boven 2500 tpm slechts ten dele gebruikt omdat de electronica het tempo van het signaal dan niet meer bijhoudt. Daardoor loopt de auto boven 2500 tpm wel goed.
Bluekens heeft zonder demontage van automaat, zo goed en kwaad als het gaat de ring weer in acceptabele staat gekregen. Auto liep inderdaad weer als een zonnetje. Schade ruim 200 Erui, dat vindt ik alleszins acceptabel. Oorzaak kan volgens de dealer liggen in een steentje of iets dergelijks dat er in geglipt is en vermalen door de vertanding op het vliegwiel ........
Je voelt het al aankomen. Na 50 kilometer, weer het geratel. Nu loopt ie bijna niet meer. Het is voor mij dus duidelijk dat er iets in die behuizing ligt. Vier gedachten, wie denkt mee;
 1. wie heeft al eens een losse bout van de vliegwielbevestiging meegemaakt? Is dat uitgesloten?
2. Kan er iets van de starterkrans geraakt zijn dat nu in het vliegwielhuis zwerft?
3. Wie weet waarom een automaat een extra ring (eigenlijk meer een plaat met tanden) heeft en een handbak niet? In Vadis tref je hem aan bij de krukasinfo.
4. Zou het mogelijk zijn om een eventueel los onderdeel uit de koppelomvormer-ruimte te halen zonder de bak helemaal te v erwijderen, bijvoorbeeld door een kap of iets dergeleijks eronder vandaan te halen? 
Dank je wel voor alle meedenkers!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 02:45 #1209229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antwoord.

richard.vandeven schreef : Voor wie het vraagstuk interessant vond;
 Timingring op vliegwiel blijkt verbogen/beschadigd. Daardoor ontsteking info naar de LH tronic niet juist. Volgens Bluekens wordt de informatie boven 2500 tpm slechts ten dele gebruikt omdat de electronica het tempo van het signaal dan niet meer bijhoudt. Daardoor loopt de auto boven 2500 tpm wel goed.
Bluekens heeft zonder demontage van automaat, zo goed en kwaad als het gaat de ring weer in acceptabele staat gekregen. Auto liep inderdaad weer als een zonnetje. Schade ruim 200 Erui, dat vindt ik alleszins acceptabel. Oorzaak kan volgens de dealer liggen in een steentje of iets dergelijks dat er in geglipt is en vermalen door de vertanding op het vliegwiel ........
Je voelt het al aankomen. Na 50 kilometer, weer het geratel. Nu loopt ie bijna niet meer. Het is voor mij dus duidelijk dat er iets in die behuizing ligt. Vier gedachten, wie denkt mee;
 1. wie heeft al eens een losse bout van de vliegwielbevestiging meegemaakt? Is dat uitgesloten?
2. Kan er iets van de starterkrans geraakt zijn dat nu in het vliegwielhuis zwerft?
3. Wie weet waarom een automaat een extra ring (eigenlijk meer een plaat met tanden) heeft en een handbak niet? In Vadis tref je hem aan bij de krukasinfo.
4. Zou het mogelijk zijn om een eventueel los onderdeel uit de koppelomvormer-ruimte te halen zonder de bak helemaal te v erwijderen, bijvoorbeeld door een kap of iets dergeleijks eronder vandaan te halen? 

Hoi richard,Bij deze de antwoorden op je vragen.1:Niets is uitgesloten, maar aangezien deze bouten best lang zijn en de koppelomvormer dicht tegen de ankerplaat zit geschroeft lijkt het mij onwaarschijnlijk dat deze tussen het huis en de starterkrans terecht komt.2:Ja dat zou kunnen .
3:Dat is vrij simpel, de plaat is er voor om het juiste ontstekkings tijdstip aan te geven en het toerental van de motor, normaal zit dit bij een handbak verwerkt in het vliegwiel, nu wil het zo zijn dat een automaat geen vliegwiel heeft en      daarom zit deze zo genoemde ankerplaat er op.Aan de ankerplaat zit weer de koppelomvormer gebout deze neemt door zijn gewicht de functie over van het vliegwiel bij een handbak.4:Ja dat kan, tegen de carterpan van je motor zit een plaat met vier bouten tegen je onderblok geschroeft en twee bouten tegen het omvormerhuis geschroeft, haal je deze plaat weg dan zie je de onderkant van de ankerplaat en kan je bij de bouten waar mee je koppelomvormer tegen je ankerplaat zit aangeschroeft. En dan kom ik dus op mijn tip terecht, kijk eens of één van de boutjes is gebroken waar mee de koppelomvormer met de ankerplaat is bevesticht en als de ankerplaat zelf krom is zou ik er niet mee verder rijden want dan heb je kans dat je koppelomvormer uit het lood is waar door er nog veel meer kapot kan gaan. GR Bart.   

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2008 13:01 #1209263 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic vliegwiel

richard.vandeven schreef : Voor wie het vraagstuk interessant vond;

Wat dacht je van een gescheurd vliegwiel......dat heb ik meegemaakt met mn 760 Turbo, alhoewel ik wel moet zeggen dat hij wel gewoon liep maar als ik hard optrok of remde dan kwamen de bouten vd koppelomvormer tegen het blok aan.                    Note: Een Motronic(B230ET) had toen een heel glad vliegwiel zonder verstevigende profielpatronen erin dus die scheurde erg makkelijk in tegenstelling tot de latere modellen)                                                                                                             
Check eens of je kunt zien of de bouten vd koppelomvormer wat beschadigd zijn. Als dat zo is dan lijkt het me dat de oorzaak. Zelfs als je de boel gedemonteerd hebt kun je de scheuren bijna niet zien(omdat er dan geen spanning op zit). Ik kon alleen herleiden dat hij alleen herrie maakte als er flink wat kracht gevraagd werd. Het werd ook steeds makkelijker hoorbaar.
Succes! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2008 10:55 #1209331 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic timingring koppelomvormer, wat kan er los gaan
Leon, Bart,
Dank je wel voor je hulp. Dat is nog eens concrete info waar een mens wat mee kan.
Inderdaad zijn 2 van de 4 bouten in de koppelomvormer beschadigd. Leon, je gescheurd vliegwiel, betrof dat het getande wiel dat op de koppelomvormer geschroefd zit, of begrijp ik het dan helemaal verkeerd?
De omvormer vertoont overigens ook inslagjes, die dan weer lijken te wijzen op een stuk ijzer dat heeft rondgevlogen. Wat mij dan weer verbaast is waar dat vandaan gekomen kan zijn. Weer twee gedachten;
Als het een deel van de startmotor is geweest, dan zie is daar zo 123 niets aan missen. Hij doet het ook nog perfect.
Als het een boutje is waarmee die timingring op de koppelomvormer vast zit, dan heb ik wat moeite die te zien, zo met het spul er nog onder. Bart, weet jij of je die boutjes kunt zien zitten, als je de kap er af haalt of door het gat van het roostertje van de automaat kijkt?

Moderators: Jerry Stam