Motoroliepeilstok gevonden en vraagje over de kop: Olielekkage (opgelost)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 11:50 #1065154 door V700 register
Heeft er iemand een oliepeilstok over (als het goed nis niet, maar je weet maar nooit)?De mijne brak 100 kilometer onder Parijs af, terwijl ik olie wilde bijvullen.Het nummer moet zijn 3514627.
Daarnaast, en dat vind ik eigenlijk veel belangrijker:Mijn Estate lekt olie en niet zo'n beetje ook.Op de 2400 kilometer van de afgelopen twee weken, heb ik er 3 liter olie bij gegooid, wat er deels door de defecte peilstok-stop weer uit kwam, maar het meerendeel lijkt vanachter of vanuit de verdelerkap te komen.
Kan het zijn dat aan de verdelerkant, een keerring zit, die versleten is, of moet ik gewoon de klepdekselpakking vervangen (en kan die dus inderdaad richting de verdelerkap lekken? Volgens mij niet).
Voor de goeie orde, ik heb nog niet gekeken waar het precies vandaan komt, maar als er aanwijzingen zijn waar ik even specifiek naar moet kijken, hoor ik ze graag.
Nare bijkomstigheid is dus, dat de olie via de bak op de uitlaat komt en daar maak ik me toch een beetje zorgen om. Om het milieu ook trouwens.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 12:00 #1200055 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Ja, rubberringen
Bas,
Achterop, bij de verdelerkap, zitten twee rubberringen die wel vaker gaan lekken. Is een reparatie van niks en de ringetjes kosten ook niets.
Als je naar HHW komt is dat in 20minuten te doen (check dan wel of de ringen in voorraad zijn). Het lastigste is nog het loskrijgen van de boutjes van de verdelerkap. Niet omdat ze vastzitten maar meer de locatie. Grote handen zijn dan ook geen voordeel, die zijn handiger als er iets met grof geweld gesloopt moet worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 17:38 #1200069 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, ik heb exact
Klopt, ik heb exact hetzelfde met een 940 gehad.

Bij monteren ringetjes licht inolieen aan de buitenkant dan blijven ze goed zitten. 2 ringetjes kostte mij toen EUR 1,20 bij de dealert. Montage idd in een kwartiertje.
Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 19:30 #1200074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraagje.
Ik ben te laat met inschrijven voor de sleuteldag en daarbij, hoe gezellig het ook zal zijn, denk ik niet dat ik er zal zijn, bij Nordicar.Ik vindt het dan toch een beetje te ver, vanuit Den Bosch.
Vandaar eigenlijk ook mijn vraag, of een van u beide bereid is, even een kort lijstje te maken met werkvolgorde of stapsgewijs watme te doen staat, zodat ik weet waar ik aan begin en zodat ik dat verder met wat ervaring en evt foto's kan terugzetten in een infopagina.
Er vanuit gaande dat dat het is dan natuurlijk.
Zo redenerend:
  • Verdelerkap verwijderen
  • rotor verwijderen
  • oude ring eruit peuteren, op een onmogelijke plaats
  • nieuwe ring erin frommelen.
Vraag is eigenlijk, of het kleppendeksel eraf moet, maar als ik het zo lees is dat niet nodig.
Ben ik iets vergeten?
Ik heb trouwens nog een 530 kop liggen, daar zal ik ze ook maar gelijk voor bestellen...;-) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 22:23 #1200087 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -Verdeelkap
-Verdeelkap verwijderen-rotor verwijderen (ivm ruimte)-Aftekenen hoe ontstekingshuis zat (is wel zelfstellend maar op dezelfde plek monteren kan geen kwaad-Ontstekingshuis losschroeven-Ontstekingshuis verwijderen-Oude ringen verwijderen (zitten twee ringen tussen, 1 op de as en 1 richting verdeler-Nieuwe ringen monteren en van buiten licht insmeren met oliemonteren in omgekeerde volgorde!
Klusje van niets!Succes,
Paul

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 22:24 #1200088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klepdeksel kan inderdaad
klepdeksel kan inderdaad blijven zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 22:26 #1200089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah,....
Het ontstekingshuis verwijderen......dat had ik nog niet bedacht. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 22:25 #1200174 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar is het forum voor he
Daar is het forum voor he -:)

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 17:43 #1200243 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Nog eenvoudiger

solexpaul schreef : -Verdeelkap verwijderen-rotor verwijderen (ivm ruimte)-Aftekenen hoe ontstekingshuis zat (is wel zelfstellend maar op dezelfde plek monteren kan geen kwaad-Ontstekingshuis losschroeven-Ontstekingshuis verwijderen-Oude ringen verwijderen (zitten twee ringen tussen, 1 op de as en 1 richting verdeler-Nieuwe ringen monteren en van buiten licht insmeren met oliemonteren in omgekeerde volgorde!
Klusje van niets!Succes,
Paul

De verdeelkap gewoon laten zitten. Het verwijderen van de drie schroeven is echt niet de bedoeling in deze positie.
Draai gewoon de 2 zeskantbouten M6 s.w 10 eruit.(gebruik hiervoor een bijna rechte ringsleutel) Verwijder de bobinekabel en eventueel ook de bougiekabels. Draai nu het gehele huis zo´n 90 graden druk dan het huis uit de zitting en je hebt de gehele unit ter beschikking.
Wil je nu de verdelerkap verwijderen dan gaat dat echt heel gemakkelijk. Trouwens de rotor wil nog wel eens erg erg vast zitten.
Het terugplaatsen is soms wel lastig. De meenemer moet weer precies in de nokkenasgleuf vallen. Het kan er maar op een manier op. Kun je het gleufje niet vinden? Haal dan het klepdeksel eraf. Moet er toch af want je wilt de klepspeling natuurlijk meten/stellen. Je krijgt dan wat meer zicht. Lukt het dan nog niet verwijder dan het achterste nokkenas lager. (2 moeren s.w 13) . Dan kan het echt niet meer missen. Na montage het lager weer vastzetten met 20Nm. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 22:50 #1200282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Baseman, Heb je enig
Hoi Baseman,
Heb je enig idee hoe de olie zich onder de auto verspreid? Ik heb namelijk al een paar weken een spoor van oliedruppels aan de carterplug en de versnellingsbaksteun hangen. ATF is het zeker niet. Ik heb het idee dat het ook van achter mijn blok komt want die druppels moeten toch ergens vandaan komen? In eerste instantie ging ervanuit dat aan de stuurbekrachting lag, maar geen ATF en ondertussen de lekkage daar verholpen dus kan het niet meer zijn. Herken jij dezelfde symptomen?
Groet, Roderik

Moderators: Jerry Stam