benzinepomp + 95 / 98 / V-power

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 13:34 #1173140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rood of groen

Een groene tankdop betekent dat ie voor 95 is gebouwd een rooie voor 98, heb je een rooie dop kun je er ook Ultimate v-power of andere betere benzine in stoken, overigens heb ik in de LPG auto's altijd V-power zitten omdat dat betere reinigende eigenschappen schijnt te hebben, laten we het zo zeggen hij loopt er een stuk beter op. en dat is mijn gehoor die dat zegt.

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 16:08 #1173158 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kleurenblind in Törslanda?

Hallo Co

Dan zit op die van mij de verkeerde tankdop. Want die is rood. Terwijl ie volgens het boekje het meeste zin heeft in 95RON.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 19:23 #1173186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuiniger met een hoger octaangetal

Heren,

In andere discussies is het al vaker belicht: verbruik en benzinesoort.

Even in een samenvatting:

Een hoger octaangetal levert een hogere klopvastheid.

De meeste van onze motoren zijn uitgerust met een klopsensor die het ontstekingstijdstip bijregelt.

Bij 95 benzine moet de ontstekingscomputer vaker "ingrijpen" dan bij 98 en nog vaker dan bij 100 (=V-power in Duitsland).

En als de computer minder in het ontstekingstijdstip hoeft in te grijpen, heb je een beter ontstekingsmoment en dat is precies zo uitgerekend dat je op het beste moment ontsteking krijgt.

Als het meer moet bijregelen (bij 95 octaan, dus) heb je een slechter ontstekingsmoment en haal je minder energie uit de benzine.

Mijn ervaring over 350000 kilometer tanken leert mij dat dit kan leiden tot een besparing van rond de 5%. En het prijsverschil tussen 95 benzine en 98 benzine is iets minder dan 5%.

Conclusie: de motor draait beheerster/mooier/sterker en het kost je per saldo niets meer. Je wordt echter aan de pomp op het verkeerde been gezet door de goedkopere literprijs. Maar daar moet je dus maar doorheen kijken.

Groet,

Lieme Huib

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 19:36 #1173188 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ja, maar

Hallo Lieme Huib

Je verhaal klopt helemaal. Voor een motor die gemaakt is voor 98RON. Maar in het instructieboekje van de meeste van onze auto's staat dat 95RON geadviseerd wordt. Dat betekend dat de motor gemaakt is voor 95RON. Bij brandstoffen met een lager oktaangetal wil dat zeggen dat er vroeger ontstoken wordt om de spontane zelfontbranding (pingelen) voor te zijn. Maar je kunt de compressieverhouding van een motor (nog) niet aanpassen (maar daar wordt aan gewerkt). 95 of 98RON zal dus weinig meetbaar verschil uitmaken. Ook al voelt het anders.

BTW op de Duitse TV hebben ze een tijdje geleden al die extra dure superbenzine eens getest. En je merkt inderdaad resultaat. Als je een auto hebt die rond de 245 PK leverd op gewone benzine, win je er, al naar gelang de leverancier, een stuk of 5 PK's bij. Op de rollentestbank. Want "te voelen" is dat verschil niet.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2007 19:53 #1173189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog eens reactie
Mijn instructieboekje heeft het over minimaal RON91, maar geadviseerd wordt 95.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2007 00:55 #1173240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Marge

MSuidgeest schreef : Mijn instructieboekje heeft het over minimaal RON91, maar geadviseerd wordt 95.

Dat is dan de regelmarge naar de onderkant.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2007 12:08 #1173270 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou ja, dan zullen ze die
Nou ja, dan zullen ze die dop wel eens een keer hebben vervangen, het gebeurt wel eens vaker dat iemand hem kwijt is,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2007 13:19 #1173473 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais

Vandaag ANWB op bezoek gehad nadat mijn lief weer niet aan wilde slaan.

Na een uitgebreide diagnose geconstateerd dat het hoogstwaarschijnlijk het relais is.

Hamvraag: waar zit het bewuste relais (helaas kon de ANWB hem niet vinden)? En, waar kan ik vervanging bestellen?

Met vriendelijke groet,

Dennis Bladergroen 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2007 13:48 #1173477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet starten
Dennis,

Je startprobleem is een beetje verloren geraakt door de benzine discussie, maar ANWB kan gelijk hebben rond de brandstofpomp. Het brandstofpomprelais wil nog wel eens gaan haperen na al die jaren. Remedie: Relais uitelkaar halen en de printplaat weer goed doorsolderen. Het zou het relais kunnen zijn, maar hoeft niet. Ik zou het toch maar even controleren. Als je slechte solderingen ziet is dat waarschijnlijk de oorzaak. Zelf even uitzoeken welk relais het is. Ben nu op mijn werk en heb geen doc's bij de hnd

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2007 14:35 #1173485 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais

Robert, 

Dank voor je antwoord. Het heeft te maken met de injectoren die onvoldoende stroom krijgen (ca. 10 V ipv 12) / amperage te laag.

Als je me na raadpleging van documentatie kunt vertellen waar ik het relais kan vinden, graag!

Met vriendelijke groet,

Dennis

Moderators: Jerry Stam