Extra Oliekoeler Wel of niet nodig ??
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
[edit] Ik heb de foto <a href="/?q=node/10751" target="_blank" title="Oliekoeler">hier</a> geplaatst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marco
- Nieuw lid
-
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Marco schreef : De prijzen komen uit de prijzenlijst van eind 2006. Kan nog per dealer en klant verschillen
Marco, ik zou heel graag de prijslijst hier online zetten. In welke formaten heb je deze beschikbaar? Zou je mij een kopie willen sturen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
De AW 30-40 is een elektronisch aangestuurde bak door middel van de computer. Het schakelen zelf gebeurt door elektromagneetkleppen (solenoids). Dit zijn echt heel andere bakken dan de ouderwetse AW 70-71 serie
Groetjes Bouke
p.s. misschien heeft auto Rima in druten nog wel wat liggen, is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor de toelichting. En voor wat betreft vraag 1: "Maakt het voor het type oliekoeler uit of het een 960 is of een 940? Het gaat toch om koeling van de versnellingsbak olie als gevolg van zware belasting en niet zo zeer om het motorvermogen?"
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Maar met een groter vermogen (of eigenlijk een groter koppel), kan de belasting ook zwaarder zijn. De motor probeert de auto vooruit te krijgen en de belasting (caravan, schoonmoeder, de hockeyclub, bagage, etc.) houdt dat tegen. De automaat zit daartussen. Hoe harder de motor eraan moet trekken, hoe hoger de belasting van de bak. En dan maakt het wel wat uit, of je met 130 of met 170 paarden aan de kar trekt.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus tot op heden nog niet gedaan, maar waar ligt ongeveer de grens dat het zinvol of niet is?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even gekeken:
Een extra oliecooler aanbevolen bij:
** 0-1200 kg bij 50kg op trekhaak
** 1201-1500 kg bij 75 op trekhaak
** 1501-1600 kg bij 75 op trekhaak
Een extra oliecooler noodzakelijk bij:
** 1601-1800 kg bij 75 op trekhaak
** 1801-1900 kg bij 75 op trekhaak (Germany)
Dat schiet eigenlijk dus niet op. Volvo adviseert dus altijd een extra cooler. Maar zelfs tot 1600 kg is het niet strik noodzakelijk......Ik word hier niet wijzer van.