Gewicht aanhanger??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2006 10:50 #1143945 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanhanger en BE

Wat is er toch een ongelofelijke verwarring over rijbewijzen en aanhangers!
Met alleen B-rijbewijs: aanhanger tot 750 kg mag altijd; zwaarder mag, mits het leeg gewicht+laadvermogen niet zwaarder is dan het lege voertuiggewicht. Het totaal auto+aanhanger mag samen niet boven 3500 kg uitkomen.
Dus met een Volvo en B-rijbewijs mag bijv. een caravan met een maximum toelaatbaar gewicht van ca. 1450 kg worden getrokken met alleen rijbewijs B.
Voor zwaardere aanhangers heb je BE nodig. Daar wordt niet meer gekeken naar het laadvermogen, alleen naar het werkelijke gewicht van de aanhanger en wat er als maximum gewicht op het kentekenbewijs of inlegvel staat vermeld. Dus een autoambulance met een max. toegestaan gewicht van 3000 kg mag wel achter een Volvo, maar die mag niet zwaarder worden beladen dan 1600 of 1800 kg.
Dus als je aangehouden wordt en je hebt BE, dan wordt alleen het werkelijke gewicht van de aanhanger vergeleken met het kenteken/inlegvel. Heb je alleen B, dan pas is het lege autogewicht en het laadvermogen van de aanhanger van belang. Dus ook voor een lege autoambulance van bijv. 600 kg heb je BE nodig!
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2006 15:54 #1143954 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanhanger en BE

Zo is het en niet anders.
groet aart

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2006 17:11 #1143959 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Re: afbeelding
Hallo Andr�©

struis schreef : Jij hebt toch een afbeelding van zo'n setje?

Ja, maar daarop zie ik niet hoe groot die ijzertjes zijn en hoe dik. En ik word er ook niet echt wijs uit, waar ze nu precies zitten/horen. Ongeveer weet ik het wel. En ik kan echt wel een tekening lezen. Maar ik wil graag eens een foto zien, of zo'n setje, al dan niet gemonteerd op de auto.

Groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam