Rammelende nokkenas(sen) ?
- Hedwig Lambrechts (GAST)
- Nieuw lid
-
Hedwig Lambrechts - Lidnr.112 782 1988 B280E - H 1991 B230FT+ There is no substitute for driving a 780. < />
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als ik dan even de koppeling intrap en de motor even 2 seconden de 5000-6000 toren injaag is het weg.
Ik zal het trucje met de ATF ook eens proberen, ik vind het behoorlijk vervelend om met een tikkende motor rond te rijden...
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Emo, heeft het geholpen?Emo van Halsema schreef : dat ga ik morgen proberen, 100cc ATF bijgooien. Bedankt voor de tip Jan!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als die auto steeds korte stukjes rijdt kun je er beter syntetische 5w30 olie in doen, dan ben je van het gelazer met je klepstoters ook af, heb ik goeie ervaringen mee met Opels met hydraulische stoters en ook bij een kennis met een B230FB ging na het vullen met 5W30 het brandstofverbruik op korte stukjes drastisch omlaag, het voordeel van de dunnere olie is dat meteen als ie gestart is je overal smering hebt en voor een warme motor maakt het door de nogal overbemeten oliepomp van Volvo toch niet uit, hij houdt oliedruk zat.
Groeten,
Co.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
360 liter per minuut bij 4000rpm. 6 liter per seconde, dat is wel veel ja...nvliet schreef : ... en voor een warme motor maakt het door de nogal overbemeten oliepomp van Volvo toch niet uit, hij houdt oliedruk zat.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Da's wel veel ja. Dan wordt er bij een normale redblock dus net niet de volledig carterinhoud twee ker peer seconde door de hele motor gepompt, bij die 4000 toeren.bodejodel schreef : 360 liter per minuut bij 4000rpm. 6 liter per seconde, dat is wel veel ja...
Iets zegt me dat die spec niet kan kloppen...
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Komt uit het B234F document dat Jeffrey heeft geplaatst. Die komt bij Volvo zelf vandaan.Een B234F heeft wellicht een wat zwaardere pomp nodig vanwege de balansassen en hydrolische klepstoters...?
Maar ook bij Volvo kunnen ze een typfout maken lijkt me.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ergens lijkt een fout te zijn, maar laten we even rekenen. Doet u mee ?
6 liter is 6000 cc, oftewel cm3. Per omwenteling gaat er dus 1,5 cm3 door de pomp het blok in. Dat is een vingerhoedje vol. Sationair is dat ongeveer 750 rpm maal 1,5 cm3 is 1125 cm3, of te wel 1,1 liter per seconde.
Het blijft een lompe hoeveelheid.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als dat zou kloppen, zou ik de brandstofpomp ook maar eens aanpakken.
De opgegeven hoeveelheid vloeistof die verpompt kan worden, is dus de hoeveelheid die onder ideale omstandigheden verpompt kan worden. Maar de leidingen en oliekanalen hebben een redelijk grote weerstand, dus die maximale waarde wordt niet gehaald. Daarbij komt nog, dat de oliepomp waarschijnlijk, zoals bij de meeste merken, wordt aangedreven door de krukas. Het toerental van de oliepomp is dus afhankelijk van het toerental van de krukas. En de opbrengst van de pomp is dus weer afhankelijk van het toerental van de pomp.
Maar als je echt leuke cijfertjes wilt zien, reken dan maar eens de maximaal optredende versnelling van de zuiger uit.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mark,MSuidgeest schreef : Daar zal de brandweer blij mee zijn ...
Ergens lijkt een fout te zijn, maar laten we even rekenen. Doet u mee ?
6 liter is 6000 cc, oftewel cm3. Per omwenteling gaat er dus 1,5 cm3 door de pomp het blok in. Dat is een vingerhoedje vol. Sationair is dat ongeveer 750 rpm maal 1,5 cm3 is 1125 cm3, of te wel 1,1 liter per seconde.
Het blijft een lompe hoeveelheid.
Ooit heb ik een vijver gehad. Om het water door het filter te pompen had ik een pomp die 11 m3 per uur kon pompen. Het opgenomen vermogen was rond de 1 kW. Die pomp had een aan- en afvoer van 40mm doorsnede. Dat was een hele grote pomp.
Als een brandstofpomp 6 liter per seconde zou pompen, is dat 21,6 m3 per uur. Die pomp zou dan iets overbemeten zijn.
Maar er wordt 1,5 cc per omwenteling gepomt. Dat is 750 x 1,5 = 1,1 liter per minuut. Het toerental (rpm) wordt per minuut gemeten. Dat komt denk ik meer in de buurt.