APK afkeur CO te hoog 940 LPI G3

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2006 21:58 #1053936 door V700 register
APK afkeur CO te hoog 940 LPI G3 is gemaakt door V700 register

Hallo Volvofans, vandaag is mijn 940 bj 1995 LPI G3 afgekeurd voor de APK omdat het CO te hoog is. Omdat het een LPI G3 systeem is valt er niks aan af te stellen.Weet iemand raad?
PS: De meting wordt gedaan bij stationair toerental en dan loopt hij niet helemaal strak rond, motor trilt dan een beetje.
Gr,
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-04-2006 00:01 #1134917 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic kzou eerst eens.....

Het eerste wat je moet doen is kijken of ie op benzine ook niet goed regeld!
Maar dat zal die slimme APK man ook al wel gedaan hebben, puur uit zijn beroepsmatige nieuwsgierigheid.
Als het op benzine ook mis is dan : Kleppen stellen, daarna compressie meten, kijken of ie wel goed vonkt op alle cilinders, toerenvaltest, of ie wel op alle cilinders voldoende brandstof krijgt, geen valse lucht trekt.
Na ja dan weet je al weer heel wat denk ik, en ben je voorlopig zoet

good luck
Wytze

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 00:08 #1134920 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic CO te hoog?

Hoe hoog is dan het CO percentage? Er wordt toch ook bij ong. 2500 toeren gemeten?
Als je weinig afwijking hebt zijn er wel mogelijkheden om de zaak te redden, b.v. om de luchttoevoer te optimaliseren.
Als de afwijkingen groter zijn kan de katalysator nog wel eens een rol spelen.
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 00:09 #1134921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Modeljaar 1995 met een

Modeljaar 1995 met een G3 installatie? volgens mijn info kan dat niet.
groet, Arnold

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 00:58 #1134923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic to G3 or not to G3
Het is waarschijnlijk een LPI systeem (aka fysiek een 3e generatie installatie) maar geen G3 op kenteken (een bureaucratische kwestie). Anders had er een viergastest uitgevoerd moeten worden.

Beetje verwarrend, maar in dit geval wordt waarschijnlijk bedoeld een "G3-achtige" installatie zonder de bijbehorende aantekening op het kentekenbewijs.

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 03:19 #1134929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CO+APK problemen
Voor een stationair CO meting (g�©�©n viergastest want geen G3 op de papieren, norm 0.5%) bij auto's met geregelde katalysator (waar noodzakelijkerwijs niets op een "nette" manier afgesteld kan en hoeft te worden) geldt het volgende verhaaltje wat ik in grote lijnen al eens voor een ander forum geschreven had.

Dit gaat dus over zakken voor de stationair CO-test, zonder dat er diagnoselampjes oplichten. Een hoog CO duidt in principe op onvolledige verbranding, vrijwel altijd te wijten aan een te rijk mengsel. Te veel brandstof dus.

In dit geval, met LPI, hebben we een op LPG nog steeds werkend storingslampje en een volledig lambdageregelde multipoint inspuiting op beide brandstoffen. Benzine injectie wijsheden gaan dus nagenoeg onverkort op.

==============================================

Eerst even een paar dingen rechtzetten:

- Een gezond werkende lambdaregeling slaagt zelfs zonder kat voor de CO test. Een goedwerkende kat kan wel helpen het CO omlaag te brengen, maar de kat is <b>nooit</b> de enige schuldige van een te hoog CO. Een vers exemplaar kan je door de keuring helpen maar is wel de duurste oplossing. En als de hoofdoorzaak van het CO-probleem de nieuwe kat ook versneld naar de andere wereld helpt ben je de volgende keuring weer terug bij af.

- Een lambdasensor kan versleten zijn zonder dat het diagnose of lamdbastoring lampje gaat branden. Deze lampjes lichten pas op als de sensor heel ver heen is, of echt kapot (als in doet niets meer). Een versleten/vervuilde sensor kan zich gedragen alsof ie nog niet helemaal op temperatuur is (ofwel steeds meer warmte nodig hebben om goed te presteren). Hij geeft dan te weinig aan, zodat de ECU dat gaat compenseren door extra (te veel!) brandstof toe te voegen. Zolang dat lukt, binnen de regelmarge van de ECU, wordt er g�©�©n storing getoond ondanks dat het CO toch te hoog is.

========================================

Mijn auto heeft te hoog CO. Hoe komt dat?

Heel vaak te wijten aan een uitlaatlekje - hoe klein ook - tussen motorblok en lambdasensor. Klein genoeg dat ie de keurmeester best kan ontgaan. De lambdasensor meet het zuurstofgehalte, en uitlaatlekjes zorgen voor wat vermengen met buitenlucht. Daardoor kan de meting flink verstoord worden en via de ECU dus ook het CO! Dergelijke lekkage kan bijvoorbeeld zijn :
- een pakking (spruitstuk of verderop)
- scheurtje in het spruitstuk
- losse klem/bout
Dan denk je... vergezocht?... mooi mis! Dit is juist 1 van de meest voorkomende oorzaken. Ik heb het zelf ook wel eens gehad, en via forums ook vele malen gezien dat d�¡t uiteindelijk het euvel bleek.

Is dat het niet, dan is de lambdasensor de hoofdverdachte. Ze gaan niet zo vaak stuk als veel mensen geloven, maar het komt absoluut met enige regelmaat voor. Je schijnt een "vermoeide" sensor soms met een stevige brander te kunnen reanimeren, zelf heb ik dat nog nooit geprobeerd.

Op een multipoint injectie kan het ook aan vervuilde injectoren liggen. Als 1 injector wat achterblijft kan het CO daardoor te hoog worden (doordat de ECU dan ter compensatie de hele set iets zal verrijken). Ook een lekkende injector (druiper...) kan het CO omhoog brengen. Maar dat is een stuk zeldzamer dan optie 1 en 2. Als dat het euvel is, red je het meestal niet meer met een busje injectiereiniger door de benzine ; je zal dan de injectoren moeten demonteren en professioneel laten reinigen of zelfs vervangen.

Meer mogelijkheden zijn er nauwelijks ; nagenoeg al het andere (incl valse lucht in de inlaat of dat soort dingen) zou het diagnoselampje doen oplichten als het de oorzaak was. Verkeerd mengsel wordt namelijk altijd terug geregeld tot de lambda sensor tevreden is - en als dat helemaal niet lukt gaat er een storingslampje branden. Je kunt dus alleen een te hoog CO hebben zonder storingslampje als de lambdasensor onterecht tevreden is!

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 08:58 #1134938 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic CO te hoog?

De Lambda waarde wordt bij de gastest ook gemeten, welke waarde werd gemeten?
Als je deze waarde weet kun je ook weer een aantal conclusies trekken.
Timen,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 09:26 #1134940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda waarde
Grote kans dat ze daar niet eens naar gekeken hebben bij de CO-test. Letten ze meestal alleen bij de viergastest op.

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2006 20:27 #1135011 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic � Het is toch echt een G3

Het is toch echt een G3 op kenteken en er is inderdaad een viergassentest op uitgevoerd en wat ik begrepen heb van de keurmeester was het CO gehalte bij stationair draaien 0,8 in plaats van 0,5 en bij 2500 toeren was de waarde 0,3 en dat was wel goed.
De Lambdasonde is vorig jaar vernieuwd dus ik denk niet dat daar het probleem zit.Zaterdag ga ik in ieder geval de klepspeling even meten en zal ik eens goed kijken/luisteren of er misschien toch een lekje voor de lambdasonde zit.
Wordt vervolgd.
M.vr.gr,
Bert

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-04-2006 21:34 #1135021 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic En wat zijn de waarden op benzine!!!

Goed eerst klepspeling opmeten en dan nog even speuren.
Dan waarden op benzine vaststellen en als ze toch aan het meten zijn vraag even of ze zien of de regeling op zich werkt.
Belangrijk voor verdere analyse.
Wytze

Moderators: Jerry Stam