Manual Boost Controller - Part II
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gewoon een manometer van m'n werk meegenomen, range 0-1 bar, dus redelijk nauwkeurig af te lezen.Wytze schreef : Maarten
wat voor apperaatskie heb je gebruikt om die druk in te regelen?
Wytze
Oliegevulde meter dus een gedempte naald, de heren van de TD waren me wat dat betreft terwille om er �©�©n uit te lenen.
Maarten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens vond ik de afstelling niet heel erg prettig, voor wie het zelf doet beetje voorzichtig mee zijn. Ik weet niet of JanV dezelfde ervaring had met deze, misschien is het exemplarisch (of domme pech).
Eerst hadden we te veel. Om geen risico te nemen in 1x circa 2,5 slag terug gedraaid, en toen deed ie inderdaad niets meer (druk standaard). Toen voor m'n gevoel een slag of 3-4 weer ingedraaid (in kleine stapjes, steeds opnieuw meten) waarbij het ding wel erg kort werd (quote "nu moet ie toch een keer wat gaan doen, anders lopen we uit het bereik"). Maar toen hadden we ineens dik 1 bar. Oeps, terug! Daarna weer bijna een volle slag terug moeten draaien om de druk weer onder de 1 bar te krijgen. Heel raar. Niet wat ik gewend ben, en ik heb er vele ingebouwd en afgesteld (wel van een ander merk, maar werkend volgens hetzelfde principe.)
Waardes tussen de 0.95 en de 0.65 bar hebben we niet gezien, ondanks het af en toe toch in behoorlijk kleine stapjes werken (waarbij je behoorlijk geduld moet oefenen in de cyclus afstellen - testen - afstellen - testen ...). Het lijkt wel of het veertje er niet helemaal recht in zat en/of wat stroef over de "zitting" loopt, en draaien dus niet altijd een lineair resultaat gaf. Het kan dus zijn dat ie na verloop van tijd prettiger gaat werken (er komt altijd wat motorolienevel in, daardoor wordt ie wat vettiger van binnen).
Je hebt dus geduld en een goeie meter nodig om 'm af te stellen. Overigens nog een tip voor tijdens de afstelsessie : laat de motor lopen als je gaat verstellen. Dat is beter voor de turbo dan telkens uitzetten, die krijgt het namelijk best warm tijdens zo'n afstelsessie en de oliepomp stilzetten is dan een slecht idee. Helaas waren we het vlees vergeten, anders hadden we nog kunnen barbecuen onderweg
Maarten was van plan de afgestelde drukregelaar nog even op de testbank te zetten, om te kijken waar de doorlaat nu eigenlijk op staat. Volgens mij is dat niet per se helemaal gelijk aan de turbodruk, want de einddruk is een wisselwerking tussen turbo, wastegate en controller. Dat zie je al terug in het feit dat de turbodruk bij hogere toerentallen en belastingen iets oploopt, en ook bij het intrappen een korte "spike" van een paar honderdsten extra geeft. Je zou misschien zelfs al anders uitkomen als je dezelfde controller nu ongewijzigd tussen een T3 zou zetten (ipv Maarten's TD04).
Marcel
'87 744 Turbo, B200ET
- V700 register
- Nieuw lid
-
het kan zijn dat het scharnierpunt van de WGA-arm en de as van de WGA nog wat stroef zijn (bv door weinig gebruik van boost)
Ik moest bij de MBC trouwens ook terug draaien na eerst gecalibreerd te hebben afgesteld . Geen punt, kwestie van het punt opzoeken waarbij de motor ideaal draait.
Ik vraag me trouwens af of iedereen ron98 in de tank had bij het afstellen.??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voordeel van werken in de procesindustrie, wij gebruiken die dingen veel, dus even eentje lenen was wel te regelen.
Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rijd al weer een dikke 2000 kilometer op Euro 98.JanV schreef : het kan zijn dat het scharnierpunt van de WGA-arm en de as van de WGA nog wat stroef zijn (bv door weinig gebruik van boost)
Ik moest bij de MBC trouwens ook terug draaien na eerst gecalibreerd te hebben afgesteld . Geen punt, kwestie van het punt opzoeken waarbij de motor ideaal draait.
Ik vraag me trouwens af of iedereen ron98 in de tank had bij het afstellen.??
Ik ben inderdaad ook best welk benieuwd naar de geijkte druk, dus hij gaat er donderdag even tussenuit, vrijdag op de testbank en desnoods haal ik hem even open om te kijken of alles recht zit maar dat zal best wel, de schacht was redelijk smal t.o.v. de veer dus echt scheef zitten kan niet.
Maar het is echt lekker heftig sturen.
Maar nu eerst de "nat weer" schakeling ertussen.
Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Marcel
'87 744 Turbo, B200ET
- V700 register
- Nieuw lid
-
Leuk om met de MBC ook een drukmeter in de auto te hebben. Wijzer loopt van onderdruk naar de ingestelde turbodruk van ca. 0,65 bar. Misschien dat ik nog wel eens hoger ga zitten. Kun je ook goed in de gaten houden of alles werkt. Meterje kost 23,50 inclusief aansluitmateriaal.
Sicco
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Hoi Sicco
DAT WIL IK OOK zo'n metertje. Waar had jij hem ook weer geregeld???
Wytze
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wytze schreef : Hoi Sicco
DAT WIL IK OOK zo'n metertje. Waar had jij hem ook weer geregeld???
Wytze
Wytze,
kijk maar eens in <a href="index.php?q=node/2530">DIT</a> draadje
Tweede bericht van boven (na de originele posting)
Maarten