lambda lampje aan, inhouden op benzine (edit: deels opgelost!)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2006 16:47 #1130498
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LMM
Vreemd, ik kom alleen maar zespotige LMM's tegen, maar dit boek stamt dan ook uit '86 (modeljaar '87-... staat er net in). Wel staat er naast de zespoots stekker nog een doorverbinding die maar 5 poten heeft. Dan is pin 2 en 3 van de 6 => 1 en 2 van de 5. Dus je zou nog kunnen proberen of je 3.7 ohm meet tussen pins 1 en 2, maar of je daar nou zekerheid door krijgt... (nu blijkt dat deze docu niet helemaal klopt - want pin 5 wordt pin 4 in die doorverbinding en dan klopt dat 12V verhaal dus ook niet meer). Maar afgaande op je verhaal zou ik zeggen dat de LMM inderdaad kapot is.
Marcel
'87 744 Turbo, B200ET
Marcel
'87 744 Turbo, B200ET
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2006 19:14 #1130515
door V700 register
Mijn Volvo stamt uit 1989, dat zou de 5 polige stekker kunnen verklaren.
Ik krijg nog steeds code 1-2-1, wat toch wijst op de LMM.
Bedrading naar de LMM zal ik nog eens nameten (overigens staat op brickboard een hele andere test van de LMM, waarbij vooral de aardig belangrijk lijkt te zijn).
Anders maar eens een 2e hands LMM scoren.
Ik heb voor mezelf nog wat mogelijkheden nagelopen:
- luchtfilter, heb ik vervangen want was erg smerig. Symptonen (lambda lampje en slecht stationair op benzine) blijven echter.
- CIS klep lijkt me in orde, want op gas loopt ie prima stationair.
- benzinedrukregelaar, vacuumslangetje losgehaald maar geen benzine aangetroffen. Lijkt me dus ook in orde.
- afgaande op de storingscode lijkt me ook dat er met mijn injectoren niets mis is.
- vacuumslangetjes: ik ben er nog altijd niet zeker van dat elk slangetje daar naar toe gaat waar het naar toe zou moeten.
Beantwoord door V700 register in topic samenvattend
Mijn Volvo stamt uit 1989, dat zou de 5 polige stekker kunnen verklaren.
Ik krijg nog steeds code 1-2-1, wat toch wijst op de LMM.
Bedrading naar de LMM zal ik nog eens nameten (overigens staat op brickboard een hele andere test van de LMM, waarbij vooral de aardig belangrijk lijkt te zijn).
Anders maar eens een 2e hands LMM scoren.
Ik heb voor mezelf nog wat mogelijkheden nagelopen:
- luchtfilter, heb ik vervangen want was erg smerig. Symptonen (lambda lampje en slecht stationair op benzine) blijven echter.
- CIS klep lijkt me in orde, want op gas loopt ie prima stationair.
- benzinedrukregelaar, vacuumslangetje losgehaald maar geen benzine aangetroffen. Lijkt me dus ook in orde.
- afgaande op de storingscode lijkt me ook dat er met mijn injectoren niets mis is.
- vacuumslangetjes: ik ben er nog altijd niet zeker van dat elk slangetje daar naar toe gaat waar het naar toe zou moeten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2006 21:20 #1130530
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LMM gescoord
...voor 45 euro. Uiteraard gelet op het typenummer. Hopelijk komt het ding heelhuids aan, wordt opgestuurd. Met een beetje mazzel dit weekend nog monteren en es kijken wat het doet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2006 14:52 #1130691
door V700 register
De opgestuurde LMM blijkt zojuist zijn werk goed te doen. Bij het vervangen ervan viel me op dat de oude LMM aan de inlaatkant geen rooster meer had, en dat �©�©n van de drie dunne draadjes in de LMM ontbrak. 'Nieuwe' LMM gemonteerd, zekering 1 even eruit, starten en rijden! Auto rijdt nu zowel op benzine als op gas een stuk soepeler, lijkt beter op te pakken en loopt keurig stationair. En het lambda-lampje blijft uit!
Ik heb goede hoop dat het toerental bij de koude start nu ook verbeterd is.
Dank voor alle reacties, suggesties en opmerkingen. Geeft me ontzettend veel voldoening dat ik het probleem nu heb opgelost.
Groet, Wouter
Beantwoord door V700 register in topic het was de LMM!
De opgestuurde LMM blijkt zojuist zijn werk goed te doen. Bij het vervangen ervan viel me op dat de oude LMM aan de inlaatkant geen rooster meer had, en dat �©�©n van de drie dunne draadjes in de LMM ontbrak. 'Nieuwe' LMM gemonteerd, zekering 1 even eruit, starten en rijden! Auto rijdt nu zowel op benzine als op gas een stuk soepeler, lijkt beter op te pakken en loopt keurig stationair. En het lambda-lampje blijft uit!
Ik heb goede hoop dat het toerental bij de koude start nu ook verbeterd is.
Dank voor alle reacties, suggesties en opmerkingen. Geeft me ontzettend veel voldoening dat ik het probleem nu heb opgelost.
Groet, Wouter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2006 15:31 #1130692
door V700 register
het ontbreken van de roostertjes zou geen reden mogen zijn voor het kapot gaan, er zit immers een groot luchtfilter voor dat alle rommel tegen houdt.
Waar deze draad-LMM's meestal wel van kapot gaan is herhaald vaker snel achterelkaar starten (motor uit, motoraan, etc) Bij een soortgelijke actie wordt namelijk vanuit de ecu bij uitschakelen steeds een verhoogd voltage door de draden gestuurd zodat deze schoon branden zodat bij de volgende start weer een goede meting gegarandeerd is. Maar als dat schoonbrandsignaal te vaak en te snel achter elkaar komt krijgt de draad geen kans weer af te koelen en kan deze doorbranden.
Leuk dat Ã?Âe het weer doet!
Beantwoord door V700 register in topic het ontbreken van de
het ontbreken van de roostertjes zou geen reden mogen zijn voor het kapot gaan, er zit immers een groot luchtfilter voor dat alle rommel tegen houdt.
Waar deze draad-LMM's meestal wel van kapot gaan is herhaald vaker snel achterelkaar starten (motor uit, motoraan, etc) Bij een soortgelijke actie wordt namelijk vanuit de ecu bij uitschakelen steeds een verhoogd voltage door de draden gestuurd zodat deze schoon branden zodat bij de volgende start weer een goede meting gegarandeerd is. Maar als dat schoonbrandsignaal te vaak en te snel achter elkaar komt krijgt de draad geen kans weer af te koelen en kan deze doorbranden.
Leuk dat Ã?Âe het weer doet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-02-2006 17:31 #1130696
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht heeft meegespeeld
Wellicht heeft meegespeeld dat ik het oude luchtfilter (dat ik intussen vervangen heb) niet helemaal netjes aansluitend in de luchtfilterbehuizing aantrof, vooral aan �©�©n zijkant liep de rand van het luchtfilter naar binnen. Op die manier heeft wellicht een vuiltje de LMM-draad beschadigd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2006 08:57 #1130815
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas nog niet helemaal in
Helaas nog niet helemaal in orde: zie <a href="index.php?q=node/4669">index.php?q=node/4669</a>
Moderators: Jerry Stam