lambda lampje aan, inhouden op benzine (edit: deels opgelost!)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2006 17:35 #1053041 door V700 register

De auto: Volvo 740 GL ('89), LPG, sedan, automaat, B230F
Probleem: lambda lampje licht op bij rijden op benzine (op gas dus niet), op benzine houdt de auto bij vlot gas geven even in, om daarna langzaam op kracht te komen, pakt pas later goed op. Kan het niet anders omschrijven. De auto rijdt prima op gas trouwens, pakt goed op.
Diagnosebox uitgelezen: code 1-1-1 (geen foutmelding dus).
Iemand een idee wat er aan de hand is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2006 21:55 #1130106 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofcomputer recetten?

Bij mijn auto helpt het als ik de brandstofcomputer recet, door zekering nr 1 er ruim een minuut uit te hebben.
Daarna trekt die op benzine weer lekker door.
Groet,
Michiel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2006 22:10 #1130109 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Brandstofcomputer recetten?

Michiel Gorter schreef : Bij mijn auto helpt het als ik de brandstofcomputer recet, door zekering nr 1 er ruim een minuut uit te hebben.
Daarna trekt die op benzine weer lekker door.
Groet,
Michiel

Geprobeerd, hielp niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2006 00:24 #1130115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervuilde injectoren? een

vervuilde injectoren? een vastzittende injector? Injectorreiniger eens proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2006 08:21 #1130129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: vervuilde injectoren? een

JanV schreef : vervuilde injectoren? een vastzittende injector? Injectorreiniger eens proberen.

Is het proberen waard, maar klopt het dat je op gas rijdend niks of weinig merkt van eventuele vervuilde injectoren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2006 10:52 #1130136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diagnose
Vervuilde benzine injectoren kunnen naast slecht sproeien ook lekken en dat is de enige manier waarop ze de motorloop op gas kunnen beinvloeden.

Lijkt mij trouwens beter om achter de storing te proberen te komen. Uitlezen was een goeie eerste stap, maar heeft de gas inbouwer niet de permanente plus van de ECU onderbroken? Dat wordt nog wel eens gedaan om te voorkomen dat er storingen opgeslagen worden bij het rijden op LPG wat niet echt storingen zijn (een betere omschrijving zou zijn: onenigheid tussen de gas- en benzine computers wat bij sommige niet-hypermoderne installaties als normaal beschouwd moet worden.).

Dat zou de reden kunnen zijn dat je 1-1-1 aantreft. Dit zou je tijdelijk kunnen herstellen, dan een stukje uitsluitend(!!!) op benzine gaan rijden, vervolgens uitlezen (nu worden foutcodes WEL onthouden!) en daarna de permanente voeding weer onderbreken zoals de gasinbouwer dat bedoeld had om te voorkomen dat je in de toekomst "spook-storingen" gaat zien.

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2006 11:25 #1130138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goede tip. Hoe lang moet ik
Goede tip. Hoe lang moet ik uitsluitend op benzine rijden voor ik de computer kan uitlezen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2006 11:27 #1130139 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En hoe herstel ik die
En hoe herstel ik die onderbroken plus van de ECU?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2006 13:15 #1130146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Goede tip. Hoe lang moet ik

Wouter1973 schreef : Goede tip. Hoe lang moet ik uitsluitend op benzine rijden voor ik de computer kan uitlezen?

Totdat de fout optreedt (dus totdat het lampje aan gaat) is voldoende! (voor het starten en een paar tellen erna telt uiteraard niet) Is het lampje permanent aan op benzine dan volstaat een rondje rond het blok dus al.

Wouter1973 schreef : En hoe herstel ik die onderbroken plus van de ECU?

Die vraag is lastiger, hangt nogal af van het merk/type gasinstallatie en wie 'm ingebouwd heeft.

Hoe is de uitlees-procedure bij de gebruikte diagnosebox? Draaiend, of met de motor af en contact aan? Je kunt even kijken of het lukt om nadat de storing optreedt de motor uit te lezen zonder tussendoor het contact af te zetten. Dan heb je goeie kans dat-ie de storing ook niet "vergeet". Als uitlezen niet met lopende motor kan, lukt het misschien door de motor af te laten slaan en daarna uit te lezen. Je kunt dan wel een extra foutcode krijgen van het afslaan. Je leest tussen de regels eigenlijk al dat het beter is om de permanente plus te herstellen als je die kan vinden, dan kun je 'm netjes volgens de regels der kunst uitlezen zodat de resultaten ook betrouwbaarder worden.

Dit hele verhaal is natuurlijk alleen van toepassing als inderdaad bij jou de permanente plus bij gasinbouw onderbroken is, maar jouw verhaal (lampje aan maar geen opgeslagen storingen) wijst daar in ieder geval sterk op! Probeer evt. via een dealer of inbouwstation van jouw type installatie het electrisch schema te krijgen. (deze weg heb ik destijds met mijn ex BX bewandeld om de permanente plus tijdelijk te herstellen - wat inderdaad werkte)

Marcel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2006 13:51 #1130150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oplossing nabij...

Blokje rond op benzine is achter de rug. ECU uitgelezen, deze keer twee foutcodes:
1-2-1 en 1-1-3.
Dus:

<table cellspacing="1" width="100%" border="2">
<tbody>
<tr>
<td align="center">1-1-3</td>
<td>Lambda Integrator boven- of ondergrens</td>
</tr>
</tbody>
</table>

<table cellspacing="1" width="100%" border="2">
<tbody>
<tr>
<td align="center">1-2-1</td>
<td>Luchtmassameter signaal ontbreekt of is onjuist</td>
</tr>
</tbody>
</table>

Na het uitlezen zag ik per toeval dat een vacuumslangetje los was geraakt, dat vanaf een zwart rond ding naast de radiator naar een T-vormig koppelstukje loopt. Het slangetje bleek volledig uitgedroogd en verhard (want zat tegen een koelwaterslang aangeklemd), dus vervangen door een nieuw slangetje. De overige vacuumslangetjes zagen er ook aan de droge kant uit, deze ga ik nog vervangen. Nadat het ene slangetje vervangen was reed de auto weer w�©l goed op benzine (en ook op gas) dus dat probleem is verholpen. Nadat ik de overige slangetjes vervangen heb zal ik de 'zekering 1'-truc uitvoeren, dan nogmaals rijden en uitlezen en ik verwacht dat de storing dan verholpen is. Of moet ik gezien code 1-1-3 toch nog mijn injectoren laten reinigen wellicht?
Ik hou jullie op de hoogte, en hou me aanbevolen voor reacties/suggesties.

Moderators: Jerry Stam