Wat is wijsheid?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Wouter1973 schreef :
Bij mijn speurtocht naar een Volvo 740 op lpg ben ik op een aantrekkelijk geprijsde '86-er sedan gestuit (vraagprijs 700 euro). Groot voordeel is dat dit model geen katalysator heeft, daardoor -naast iets meer vermogen en trekkracht dat de latere modellen- ook vooral wat zuiniger rijdt, �©n bovendien als semi-klassieker te verzekeren is.
Hallo Wouter,
Het kan dat er een B230K blok inzit. Ik heb ooit een dergelijk blok ingebouwd in een 240 die ik gekocht had met een defect blok en er 460.000 km mee gereden. Helaas raakte de "Witte Dame" betrokken bij een kettingbotsing (de auto had toen 680.000 op de klok staan en ik wilde er eigenlijk het miljoen er mee volmaken). Wanneer je netjes alle voorgeschreven beurten uitvoert en na het starten de motor rustig rijdend de kans geeft warm te worden kan de motor veel kilometers mee. Overigens geldt dit voor alle blokken, carburateur dan wel injectie.
<h1><font size="3">Een cylinderkop is goed te testen. Wanneer je de klepstelplaatjes demonteert (altijd kleppen stellen bij een "nieuwe" wagen!) kun je opmeten of ze de vereiste dikte hebben, is de dikte dicht bij het minimum dan kon er wel eens een cylinderkop "aan zitten te komen". De kop is dan "uitgesteld" zoals dit in vaktermen heet. De klepzetels zijn dan zo ver ingeslagen dat er een revisiekop of tweedehandsje in het verschiet komt. Tussen de klepstelbeurten zit 40.000 km, dus je kunt bijna uitrekenen hioe lang-ie nog meegaat. Gegevens zijn te vinden in goede werkplaatsboeken of bij een dealer. Een goed werkplaatsboek is bijvoorbeeld de 'Olieslager' en bij Uitgeverij Peters zijn uitstekende boeken te krijgen, o.a. van de Engelse utgeverij Haynes (�³�³k 940).</font></h1>
Verder is het nuttig een compressietest te (laten) uitvoeren.
Koppelingen zijn alleen te controleren door (ruwe indicatie) naar de stand van stelbout en hefboom te kijken, ervaren monteurs kunnen dit goed inschatten. Voor hydraulische koppelingen gaat dit helaas niet op. Het enige dat er dan opzit is de bak er af te halen en dan ook meteen het priseaslager en het druklager te vervangen, die willen wel eens eerder defect raken dan de koppeling. Tip: Het priseaslager is met twee schroevedraaiers vrij gemakkelijk uit elkaar te halen. Wanneer de kogels niet zijn aangeroest en de kogelbaan onbeschadigd is gewoon insmeren met hittebestendig vet, in elkaar persen en hij functionneert weer als nieuw. Netjes rijdend mag je van een koppeling zeker zo'n 200.000 kilometer verwachten, maar alles staat of valt met de rijstijl.
De uitlaat mag er niet zwart beroet uitzien na een stevige rit, dit kan wijzen op overmatig benzineverbruik dan wel olieverbruik. Opletten of de wagen pluimt (zwarte rook) wanneer je bij een hoog toerental het gas zonder ontkoppelen loslaat. Dit kan wijzen op versleten valve seals (keerringetjes op de klepstelen). Hoewel gemakkelijk te vervangen toch even opletten, dit kan op slijtage van de klepgeleiders duiden.
Olie controleren. Even een paar druppels tussen de vingertoppen wrijven, voelt het "stroef" dan kan dit duiden op brandstofverdunning, dus lekkende zuigerveren. Wanneer je bij een draaiende motor de peilstok verwijderd en je vinger op de buis legt moet deze "zuigen". Doet deze dit niet dan duidt dit op een slechte carterventilatie of op versleten zuigers.
Bij het starten van een koude motor kun je soms een "gerinkel" horen, kantelende zuigers. Het geluid hoort bij een warme motor te verdwijnen. De zuigers zijn dan al aardig versleten, maar dit hoeft absoluut niet te leiden tot compressieverlies of olieverbruik, het is wel indicatief voor de staat van de motor. Ik heb met een dergelijke wagen nog ongeveer 200.000 kilometer gereden met een minimaal olieverbruik, dus het hoeft niet alles te zeggen.
Olielekkages: Nokkenasdeksel er af schroeven en nokkenas/krukas contoleren op olielekkage, ook achter op het blok onder de ontsteking (spiegeltje). Verder kijken bij de achteras en versnellingsbak. Lekkage kan (hoeft niet) te duiden op slijtage. Wel op defecte oliekeerringen.
De motor kan ietwat onrustig lopen, dat is normaal bij een dergelijk blok.
Zelf zou ik ongeveer ââ??¬ 400 bieden op een dergelijke wagen, de waarheid zal er tussenin liggen. Met in het achterhoofd dat een 2e hands koppeling (nog 70%) plus sloopcylinderkop al meer kosten, kun je wanneer deze onderdelen het laten afweten de wagen gewoon naar de sloop brengen en een andere kopen. Simpel denken...
Wat is wijsheid? Staat-ie je aan, gewoon kopen. Doe je er een jaar mee zonder grote reparaties dan heb je voordelig en comfortabel gereden. Tenslotte is het leven �©�©n grote loterij...
Sukkes,
Jur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Nog even,
Met die 740 werd het dus niks. Dit is natuurlijk mooier.
Maar over de Lambda sonde.Het lampje mag niet branden, de sonde doet bij rijden op gas geen dienst. Het lampje is overigens niet alleen voor de sonde, het betekent "service gevraagd". Wanneer het brandt (gas of benzine) is er iets fout, je kunt de motor uitlezen met een klein ingebouwd zwart kastje onder de motorkap. Het hoe en wat van de storingscodes staat in een goed werkplaatsboek. Voor het resetten (is aan te raden v�³�³r de test) even de klem van de minpool van de accu los en tegen de pluspool aanhouden. Hiermee maak je het systeem volkomen spanningsloos. Dan de klem weer op de minpool en motor starten. Hierna testprocedure uitvoeren.
Onderdelen vind je in Veldhoven bij Marans, maar sloperijen als Elferink in Enter (ook nieuwe remschijven en andere onderdelen zeer voordelig) Kascar in Amstelveen en Vijfhuizen) Haarlemmerliede en Auto Rima in Druten zijn goede adressen. Kascar is een verhaal apart, een volslagen onbeschofte Isra�«li, maar 100 % betrouwbaar en een hart van goud, ik ken 'm al jaren en 't is een goede vriend geworden. Heeft veel Amsterdamse taxichauffeurs als klant, ook voor onderhoud.
Succes,
Jur
Nogmaals sukkes,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Na de aanschaf weer een goede beslissing........Wouter1973 schreef : Ik zag al dat op marktplaats ook best veel Volvo spul wordt aangeboden.
Ik ga meteen even het formulier uitprinten voor mijn lidmaatschap!
Mijn complimenten.
Maarten