Oliekoeler 960 Estate automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
ceesvane schreef : Algemeen advies, gewoon doen. Een kapotte automaat kost veel en veel meer en de bijbehorende bedorven vakantiepret natuurlijk niet te vergeten
Precies!!
Hahaha! Ik typ me hier de blaren, en jij zegt het in �©�©n zin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
<font style="BACKGROUND-COLOR: #ffffff" face="georgia,times new roman,times,serif" color="#0033ff" size="2">Eric,</font>
<font face="Georgia" color="#0033ff" size="2">De koeling kan je zien zitten door voor je auto te gaan en bij de onderste roostertjes te kijken als de koeling er in zit zie je daar de mini radiateur die hier boven op de foto staat.</font>
<font face="Georgia" color="#0033ff" size="2">Als je een automaat hebt en airco gaat er standaard al een beetje koeling naar de bak. Langdurig trekken van een caravan belast de bak qua temperatuur fors. Je rijdt met caravan tenslotte nooit in de D stand maar in de 3, 2 of 1. </font>
<font face="Georgia" color="#0033ff" size="2"></font>
<font face="Georgia" color="#0033ff" size="2">Cees</font>
<font style="BACKGROUND-COLOR: #ffffff" face="georgia,times new roman,times,serif" color="#0033ff" size="2">Cees van Epenhuijsen 945 Estate 2.3 HPT 1997 Lidnr 160</font>
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Dat hoor ik vaker: niet in D. Maar even voor mijn goede begrip: het lijkt mij juist beter voor de bak als de lock-up gewoon inschakelt, minder wrijving en zo. Of werkt de lock-up ook in 3? Eric <p align="left">
- V700 register
- Nieuw lid
-
<p align="left">Hmmm da's een goeie.Eric Bakker schreef : Cees,
Dat hoor ik vaker: niet in D. Maar even voor mijn goede begrip: het lijkt mij juist beter voor de bak als de lock-up gewoon inschakelt, minder wrijving en zo. Of werkt de lock-up ook in 3? Eric
<p align="left">
<p align="left">Het is me bekend dat je een automaat niet zwaar moet laten trekken in D (Relatief laag toerental, grote krachten etc.) maar dat je een lagere versnelling moet kiezen om de motor en bak wat meer toeren te laten draaien zodat de olie niet warm wordt.
<p align="left">
<p align="left">Maar hoe zit dat nu inderdaad met een lock-up. In principe wordt dan de olieomvormer toch uitgeschakeld en zou het moeten kunnen. (Trekken in D)
<p align="left">Uitgezonderd hellingen etc denk ik, want het toerental zal dan wel te laag zijn voor het maximale koppel.
<p align="left">Goeie vraag Eric.
<p align="left">
<p align="left">Ik ben ook zeer benieuwd naar het antwoord.
<p align="left">
<p align="left">Maarten
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Maarten,
Ik heb over de jaren heen meerdere malen caravans en boten getrokken met verscheidene auto's met automaat (naar Frankrijk meestal). Misschien heb ik geluk gehad, maar er is bij mij in 15 jaar nog nooit een automaat of koppelomvormer gesneuvelt bij een auto. En ik heb altijd gewoon in D gereden. BMW, Volvo, Oldsmobile.
Ik houdt het wel in de gaten, maar ik hoef zelden in te grijpen in de programma's, want als er zwaarder belast wordt schakelt de automaat immers zelf terug? Wat ik wel doe is zelf terug naar 3 zetten als ik merk dat hij voortdurend op en neer schakelt, maar dat is niet zo vaak.
Ik ben benieuwd naar de mening van de deskundigen op dit gebied.
Vriendelijke groet,
Eric
<p align="left">
- V700 register
- Nieuw lid
-
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="Tahoma">Bak in D is niet zo'n goed idee vanwege de warmte ontwikkeling, maar ook de lage toerentallen van de motor.</font>
<font face="Tahoma">Je moet je realiseren dat het koelwater bij 2000 toeren rustig door de motor borrelt, terwijl er veel vermogen wordt gevraagd ! En dat geldt natuurlijk ook voor de snelheid van de bak-olie door de koelingradiator heen.</font>
<font face="Tahoma">Zet de bak ik 3 en het gaat gewoon soepeler. En het meerverbruik is eigenlijk nihil omdat de motor minder hoeft te zwoegen.</font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"></font>
<font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
</font>
<font face="Tahoma">Mark I</font>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Want als hij in D staat dan voelt hij zelf aan of hij een versneling terug moet of juist eentje hoger doe je het manueel dan weet je nooit of de toeren kloppen met het vermogen wat gevraagd wordt
Maar leg me eens uit waarom een airco versie wel koeling nodig hebt ???
Oja nog een leuk dingetje ontdekt op de auto vandaag aangezien hij morgen wordt gekeurd nl dat er een nieuw gereviseerde zf 22 onder ligt met nieuwe cardan assen en lagers ,hoe ik dit weet ..... de assen zen er nog nieuw uit en op de blanke delen zit nog geen roest en op de bak stond een sticker dat hij in 2004 is gereviseerd door een bedrijf uit leersum .Toh een hele meevaller voor 400 euri
maar om het nou wat makkelijker te maken wat betreft de koeling ,dan zoek je toch een sloopert op en haal je daar de radiateur vanaf met de slangen want er moeten volgens mij gewoon aansluitingen zitten voor de koeling
- V700 register
- Nieuw lid
-
<div><font face="Arial" size="2">De automaat moet niet in de D staan omdat hij dan teveel gaat zoeken naar de juiste versnelling, van 4 naar lockup terug naar 3 als het stijler wordt of er meer wind is. Mijn advies is rij alles in de 3 en als het heel gunstig is kun je m in D zetten. Je merkt vanzelf of die zelf weer gaat schakelen. </font></div>
<div><font face="Arial" size="2"></font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Het advies van de volvo dealer bij mijn ouders 850 aut. was ook terugschakelen, laat die motor maar toeren draaien daarmee levert die ook meer vermogen. </font><font face="Arial" size="2">De versnellingsbak en motor kunnen dat wel aan. </font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Hoe minder schakelmomenten er in de bak zijn hoe beter het is, dan loopt die minder warm.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Ik heb eens met een saab .2.3 automaat met knaus 530 max. 1300kg , beladen met 5 volwassenen de versnellingsbak kapot gereden omdat de bak tijdens de heenreis naar zuid frankrijk de meeste momenten in de D had gestaan. </font></div>
<div><font face="Arial" size="2">We hadden het idee, ach een automaat dat gaat toch automatisch! Ja automatisch naar z'n grootje ja. </font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Doordat de bak steeds zelf kort schakelde is alles veel te warm geworden en daardoor wilde die op een gegeven moment vanuit stilstand geen bergje meer op. Ik kon gasgeven wat ik wilde maar het was net of die in z'n N stond. Als de auto koud was, dan konden we weer ongeveer 4/500 km rijden en zo zijn we met een paar extra stops weer thuisgekomen.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Daarna is het de volvo 850 automaat geworden en met caravan heeft die het altijd goed gedaan, maar het overgrote deel werd er lekker in de 3 gereden, met wat meer toeren.</font></div>
<div><font face="Arial" size="2">Groet Michiel</font></div>
- André Struis
- Nieuw lid
-
Andre Struis - lid 514 945 LPT + CHIP
In Frankrijk mag je toch 130 met een aanhanger.
De automaat gaat in "lock-up"boven de 95 KM uur.
Produceerd dan geen warmte.
Nietemin een koeler monteren!
Andr�©
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Als je berg af rijdt is het verstandig de automaat in de 1 of 2 te zetten. Dat remt ie op de motor. Zet je de schakelaar in een hogere stand en schakelt de bak zelf terug, dan remt ie niet op de motor.
Groetjes
Mathy