Koppeling grijpt laat aan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2005 21:19 #1122075 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou, ik ben ook "maar"

Nou, ik ben ook "maar" 1.83.

Ik ben wel gewend om de stoel zover terug te zetten dat ik met gestrekte benen en armen rijdt, en met de stoel goed rechtop. Tik die ik van de autosport heb overgehouden, want je kunt veel alerter reageren en als het boem doet zit je in de beste houding om letsel te voorkomen.

Dat van die zitting eruit wippen moet ik eens bekijken, dat wist ik niet.

Groetjes,
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2005 23:42 #1122089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alerter als je een
Alerter als je een kilometer van het stuur zit? Da's nieuw voor me.

Een eind naar achteren is voor mij de snelweg-relax-toer-houding, moet ik wat actiever sturen (slalom oid) dan gaat de stoel toch een tandje naar voren... zit ik zo raar in elkaar? ;)

Blaren op de hak en kramp in het gaspedaal-been lijken mij zaken die je kan oplossen met redelijke (ik wil niet eens "goeie" zeggen) schoenen en wellicht een kleine modificatie aan wat gasveertjes zodat het pedaal wat lichter bedient. Natuurlijk is cruise ultiem voor de lange rustige stukken maar het moet ook prima zonder kunnen. Vind persoonlijk de zitpositie in mijn 7 best goed.

Overigens zijn gestrekte armen en benen m.i. de beste manier om lelijke botbreuken op te lopen bij een aanrijding ; ietsje gebogen gebeurt er veel minder mee omdat het makkelijker meegeeft ("scharniert") mits het interieur daar iets ruimte voor biedt (niet TE dicht op het stuur dus... de gulden middenweg he...)

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2005 23:44 #1122090 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oppassen ...
Hallo Volvisti

Als je de zitting er uit haalt en dan de rugleuning omklapt, heeft deze laatste niets meer om op te steunen. Volgens het instructieboekje moet je dan ook oppassen dat je de rugleuning dan niet te zwaar gaat belasten.

groetjes

Mathy

PS dit geldt in ieder geval voor 945's met lage achterbank. Ik vermoed dat dat ook geld voor 745's. Of het voor estates met hoge achterbank ook geldt, weet ik niet. Ik vraag me sowieso af hoe je een hogere rugleuning in dezelfde ruimte krijgt als ie omgeklapt is, als een lage rugleuning.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2005 08:05 #1122100 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Marcel, �  Wellicht

@ Marcel,

Wellicht overdrijf ik een beetje. Maar als je jezelf een houding aanwent dat je schuin over de pook, met de stoel zowat in de slaapstand, gaat rijden kun je onmogelijk alert reageren. Bovendien mis je bij een klapper precies de airbags. Maar ach, da's geen houding voor Volvisten, maar meer voor Golfjes...

Belangrijk bij een klapper is dat je wervelkolom goed rechtop zit, dan kan die ook niet worden samengedrukt. Een arm/been is wat minder van belang omdat dat beter hersteld als een gebroken rug.

Groetjes,
Jan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2005 14:19 #1122117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rechtop
Eens, rechtop beschouw ik welhaast als een "matter of course" tenzij het stuur echt heel dichtbij staat...

'87 744 Turbo, B200ET

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2005 09:53 #1122174 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omklappen achterbank

We raken wel ver van het onderwerp "lange koppeling" af.
Bij mijn 940 ('98) klap ik eerst de zitting op en daarna de leuning plat (hoofdsteunen schuiven dan automatisch in). De zitting staat dan rechtop tussen de beperkte ruimte tussen leuning van de voorstoel en de platgeklapte leuning van de achterbank. Voor de belading van de achterbankleuning maakt het dan volgens mij niet uit of je de zitting er uit haalt of niet.
Je kunt ook allen de leuning omklappen, dan ligt die inderdaad op de zitting. Maar dan ligt de vloer niet zo mooi vlak. Ik kan me voorstellen dat dat voor een zware belading wel beter is.
Rob

Moderators: Jerry Stam