340 DL Hoe koppeling repareren?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2009 17:08 #803439 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 DL Hoe koppeling repareren?
Nou, dan zal ik binnenkort maar weer eens langs de autozaak gaan :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2009 12:48 #804023 door V300 register
Jajaa hij doet 't weer! Wat zeg ik... hij doet 't beter dan ooit! :w00t:

Het in elkaar zetten ging boven verwachting goed. Heb geen onderdeel overgehouden dus ik denk dat alles weer goed zit! Ben alleen een tijd met de rechter motorsteun en 't uitlaat spruitstuk aan 't klooien geweest. Dat was allemaal een beetje gemartel in de kleine ruimte.

Bij het monteren was er ook nog ??n ding waarvan ik de naam/functie niet exact weet. Het is een sensortje dat links boven bij het vliegwiel is gemonteerd. Hoe heet dat ding? Ik denk dat dat ding de stroom opwekt en naar de onsteking loopt. Klopt dat?

Ik moet nu alleen nog een nieuwe defrosterslang monteren want de oude was, zoals je op ??n van de vorige foto's kon zien verrot. De slang heb ik al besteld bij Harrie Arendsen in Ruurlo. Hier had ik ook de koppelingsplaat en drukgroep vandaan. De 340 is hier niet in onderhoud geweest dus aan de niet afgestelde koppeling heeft Harrie part noch deel.

Wat ik nu alleen wel heb is dat de auto bij stapvoets rijden bijna af wil slaan. Hij begint dan te 'bonken'. Als ik dan de choke iets uittrek dan loopt de motor weer goed door. Ongetwijfeld zal de afstelling van de carburateur niet goed zijn. Ik ga hier nu nog niet meteen mee aan het werk maar als iemand aan de hand van de foto al kan zeggen "Huh, d'r zit helemaal geen klep gemonteerd aan de rechterkant?" dan moet ik er misschien toch eens over na gaan denken. E?n draadeind doet ook al niets meer dus de 'pannekoek' zit ook niet super solide vast...

Als laatste wil ik iedereen nog even bedanken voor de reacties. De Volvo 340 DL loopt weer en het belangrijkste, ik heb weer wat geleerd. Complimenten voor dit forum waar je tenminste ook kan posten zonder registratie, al ga ik dat later misschien nog wel een keer doen...

Groeten van,
Der Volvo Fahrer

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2009 13:08 #804025 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340 DL Hoe koppeling repareren?

Volvo Fahrer;124891 schreef : Bij het monteren was er ook nog ??n ding waarvan ik de naam/functie niet exact weet. Het is een sensortje dat links boven bij het vliegwiel is gemonteerd. Hoe heet dat ding? Ik denk dat dat ding de stroom opwekt en naar de onsteking loopt. Klopt dat?

dat is de BDP-sensor, die stuurt een signaal naar de Renix unit zodat die weet in welke stand de krukas zich bevind (en dus wanneer hij de bougies moet laten vonken)

Volvo Fahrer;124891 schreef : Wat ik nu alleen wel heb is dat de auto bij stapvoets rijden bijna af wil slaan. Hij begint dan te 'bonken'. Als ik dan de choke iets uittrek dan loopt de motor weer goed door. Ongetwijfeld zal de afstelling van de carburateur niet goed zijn. Ik ga hier nu nog niet meteen mee aan het werk maar als iemand aan de hand van de foto al kan zeggen "Huh, d'r zit helemaal geen klep gemonteerd aan de rechterkant?" dan moet ik er misschien toch eens over na gaan denken. E?n draadeind doet ook al niets meer dus de 'pannekoek' zit ook niet super solide vast...

ohjee, een b14.4s....

ik zie n.l. een deceleratiemechanisme en een egr klep zitten, egr kan het stationair beinvloeden (sterker nog, met de leeftijd van de volvo's doen ze dat bijna allemaal op dit moment) dus die zou ik afdoppen.

die klep rechts hoeft er niet op, dat is een overblijfsel van b14.0 en b14.1, het is onnodig gewicht want met koude motor (waarbij choke gebruikt wordt) zijn normale mensen verstandig genoeg om 't blok niet in de 2e trap te jagen.

verder kun je aan bij de carburateurvoet de 4 moeren (sleutel 12) nalopen, de 5 boutjes van het vlotterdeksel (waarbij er 1tje bij jou een kruiskop is) en het vacuumsysteem even nakijken (koppelstukjes bij inlaatspruitstuk en carburateurvoet) als de staat van onderhoud verder helemaal goed is (goede bougies/bougiekabels/verdelerkap/rotor/olie+filter etc. probeer dan eens wat de motor bij stationair doet als je herhaaldelijk de rem intrapt, als het toerental drastisch stijgt of daalt dan is de afstelling niet ok. co moet afgesteld worden op het punt waarbij op de rem trappen (vacuumverbruik) geen of nauwelijks effect heeft op de loop van de motor.

als er op dit moment geen defrosterslang naar het luchtfilterhuis aanwezig is is dat ook een potentiele oorzaak trouwens.

Volvo Fahrer;124891 schreef : Als laatste wil ik iedereen nog even bedanken voor de reacties. De Volvo 340 DL loopt weer en het belangrijkste, ik heb weer wat geleerd. Complimenten voor dit forum waar je tenminste ook kan posten zonder registratie, al ga ik dat later misschien nog wel een keer doen...

niet misschien, maar zeker doen :y: en niet te vergeten overweeg ook eens het clublidmaatschap, sleuteldagen, cursussen, toertochten etc en ook nog eens 4x in het jaar een gaaf clubblad!

ik heb hier wel respect voor, eigenhandig aan de slag om de koppeling te vervangen, je moest eens weten hoeveel mensen hun auto gelijk dumpen als ze met zo'n defect te maken hebben:worship:

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2009 13:25 #804030 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 340 DL Hoe koppeling repareren?

Vermilion;124283 schreef : Nou, dan zal ik binnenkort maar weer eens langs de autozaak gaan :+

Haal hem bij de dealer! Mijn ervaring met deze slangen (ook injectiemotoren hebben er een) is dat de kwaliteit van deze "echte" slangen veel beter is bij de dealer. Veel dikker aluminium. Ze zijn wat stugger en dus wat lastiger te monteren, maar ze gaan veel langer mee.

Volvo Fahrer;124891 schreef : De slang heb ik al besteld bij Harrie Arendsen in Ruurlo.

Goedzo! :y:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-11-2009 16:24 #804040 door V300 register
Klinkt goed Volvo Fahrer! Zoals Anjo al zegt, veel mensen doen hun auto hier voor weg terwijl je er juist veel van kunt leren en een andere auto kopen is altijd duurder.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2009 20:18 #804165 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 340 DL Hoe koppeling repareren?
Ik ben blijdat de a in Fahrer geen u is...........................

Succes met de volvo.

Als er weer eens iets is ben je welkom.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC