340 DL Hoe koppeling repareren?
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb er net wel weer effe onder gelegen en de aandrijf-as van de prise-as geschoven. De prise-as draait wel weerstandsloos mee maar zo gauw je 'm iets weerstand geeft dan staat ie stil.
Ik ga er dus vanuit dat dit het euvel is:
is dat de prise-bus losgeknapt is van de koppelingsplaat en dus doldraait terwijl de plaat wel aangrijpt; in dat geval wordt het een nieuwe koppelingsplaat.
Deze week rij ik de Volvo boven een smeerput en zal dan de koppeling demonteren.
om erbij te komen ben je wel even zoet; luchtfilterhuis demonteren, startmotor demonteren, achterste motorsteunen verwijderen, voorpijp van spruitstuk losmaken, rechter versnellingsbakrubber verwijderen, vliegwielafschermplaat verwijderen, en dan de 4 m10 bouten van het koppelingshuis zelf lossen. als je het koppelingshuis eraf hebt kun je de koppeling met de 6 inbusbouten pas demonteren en op schade inspecteren.
Dit is echt de werkwijze?
Dan nog enkele vragen:
De aandrijf-as voor kreeg ik zo los. Achter lukt nog niet. Wat is de truc?
Heeft er iemand nog foto's van een koppelingshuis dat open ligt?
Is een koppelingsplaat nog te bestellen via een Volvo dealer of moet ik naar de sloop? In het laatste geval moet ik 'm namelijk zelf demonteren en zo snel gaat dat niet... zie boven.
Tijdens de demontage zal ik nog wel een paar fotootjes maken en hier plaatsen.
Voor nu alvast bedankt voor de tips.
Volvo Fahrer
Hier nog twee foto's van de aandrijf-as:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
vergeet bij het plaatsen niet dat je de koppelingsplaat/drukgroep af moet stellen dmv een set vulplaatjes, erg belangrijk!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Koppelingsplaat:
Koppeling drukgroep zijde:
Koppeling vliegwiel zijde:
Ik heb nog nooit eerder een koppelingsplaat van een 340 DL gezien maar zou er op de koppelingsplaat aan de drukgroep zijde ook geen voering moeten zitten?
Zo ja, en daar ga ik maar vanuit, hoe kan een koppelingsplaat zo afslijten? Slecht afgesteld, druklager vacu?m miscroswitch ding niet goed?
Die plaatjes op de foto met de vliegwiel zijde van de koppelingsplaat dat zijn de befaamde vulplaatjes?
Kan ik nu bij Dafhobby een nieuwe koppelingsplaat bestellen, d'r in zetten, afstellen (daar heb ik tzt dan nog wat aanwijzingen voor nodig) en rijden maar?
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
druklager: voelen of er speling is; bij een cvt auto hoeft deze niet perse met de koppeling mee vervangen te worden (lager wordt enkel gebruikt bij het indrukken van de pookknop en dus niet elke keer dat je de koppeling intrapt zoals bij een handgeschakelde)
deze auto heeft al veel langer niet normaal gereden en het "hij deed het in een keer niet meer" telt dan in principe niet; dit is gewoon achterstallig onderhoud.
de drukgroep is blauw aangelopen door het staal van de koppelingsplaat; ik zeg hele shit vervangen (je hebt geluk, het vliegwiel kun je zo te zien laten zitten)
- V300 register
- Verbannen
-
ik zeg hele shit vervangen
Dus een nieuwe koppelingsplaat en een andere drukgroep? Een nieuwe koppelingsplaat alleen is niet genoeg?
deze auto heeft al veel langer niet normaal gereden en het "hij deed het in een keer niet meer" telt dan in principe niet
Helaas heb ik alleen nog maar in deze CVT gereden en zodoende gedacht dat dit (de bijgeluiden en alles) allemaal bij een variomatic hoorde. Hoe een goed afgestelde rijdt weet ik dus niet.
Als liefhebber zie je natuurlijk graag dat alles weer tip-top in orde komt. Ik rijdt er echter toch niet sneller als 90 mee. Kom ik dan weg met alleen een nieuwe koppelingsplaat?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
een nieuwe plaat mol je binnen no time als je dit setje zo blijft gebruiken.
nieuw materiaal plaatsen hoeft niet; een 2e hands drukgroep + plaat gaat ook prima, zolang hij maar goed afgesteld wordt (en je dat elke kleine beurt weer doet)
Volvo Fahrer;119958 schreef : Als liefhebber zie je natuurlijk graag dat alles weer tip-top in orde komt. Ik rijdt er echter toch niet sneller als 90 mee.
als je clublid wordt mag je wel eens een rondje scheuren in mijn auto, weet zeker dat je daarna ook flink aan het sleutelen gaat :y:
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb inmiddels nieuw

Ik ga de boel deze week weer in mekaar zetten en nu natuurlijk de vraag, hoe stel ik de koppeling goed af? Het principe met de vulplaatjes is duidelijk. Ik heb echter geen voelermaatjes, zijn deze nodig?
Op de foto staat ook nog een verspocht stukje slang. Deze loopt van het luchtfilterhuis naar het uitlaatspruitstuk. Dient deze alleen om het uitlaatspruitstuk te koelen of heeft 't ook nog een andere functie? Maw, is het belangrijk dat deze slang vernieuwd wordt?
- V300 register
- Verbannen
-
Die slang voert warme lucht van de uitlaat aan. Zonder die slang rijden geeft doorgaans geen problemen, dus ik zou geen haast hebben met vervangen. Met een open luchtfilter heb je die slang ook niet.