340 DL Hoe koppeling repareren?
- V300 register
- Verbannen
-

De auto was altijd choken, starten en lopen. Wel altijd een dikke benzine lucht en walm uit de knalpijp (carburateur is latere zorg) en tevens wat ondefinieerbare geluiden tijdens het rijden maar hij deed 't.
Nu doet de drijfstang doet bij 1000, 2000 of 3000 toeren niets meer. Ik heb volgens mij nog ??n keer gezien dat ie heel iets draaide bij hoog motor toerental maar dat resultaat heb ik later niet meer kunnen reproduceren.
Als ik de drijfstang met de hand draai dan reageren de achterwielen precies zoals ze dat volgens de pook zouden moeten. Primair en secundair is dus allemaal ok, net als het EVMK gedeelte.
Nu de vragen:
Wat kan er nu precies kapot zijn? De Volvo is van rijden (koppeling goed dus) naar stilstand (aandrijfas doet niets meer) gegaan. Had er niet eerst nog een tussenfase moeten zijn?
Kan ik het mogelijke defect zelf repareren zo ja, hoe?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
draai nu de aandrijfas met de hand rond en controleer of de as die uit het koppelingshuis komt meedraait
denk n.l. dat je cardanas overleden is; koppeling had er langzaam in moeten sluipen.
als die as uit het koppelingshuis niet meedraait met de cardanas dan is die as overleden; vervangende kost een paar tientjes:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Is 1 het koppelingshuis
2 cardanas
3 aandrijfas
Kan ik de aandrijfas zo van de cardanas schuiven? Heb namelijk al wel gemerkt dat je de aandrijfas zo iets naar achter kunt halen tegen de weerstand van een (borg) veer in.
Ik heb de auto maar heel iets van de grond staan en kan er amper onder kijken. De aandrijfas kan ik net zien maar ik zal zo nog effe kijken, met zaklicht, of de cardanas meedraait.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
in feite waar het pijltje bij 1 is zie je iets rechts daarvan op de foto een scheiding naar een smallere "trompet" dat is het staartstuk van het koppelingshuis; uit het staartstuk komt de koppelings-as, als die met de motor meedraait dan is het met de koppeling goed.
de koppelings-as is een cm of 5 bloot zichtbaar en dan komt de cardanas in beeld welke eroverheen geschoven zit. mijn verwachting is dat dat blote stukje as ook meedraait, maar de aluminium cardanas niet doordat bij de binnenste geharde bus de gevulcaniseerde koppeling van het rubber losgescheurd is.
deze cardanas kun je om te vervangen naar achteren wegschuiven en via een redelijk ingewikkelde manouvre daarna naar voren halen en naar achteren brengen om hem te vervangen, het is even tobben maar op die manier kun je de uitlaat wel laten zitten; scheelt weer werk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb al foto's gezien waarop jij als getrainde pit crew monteur effe een koppeling vervangt. Wat kan ik als ongetrainde monteur tegenkomen als ik de koppeling er onderuit haal? Heb je nog foto's van een gedemonteerde koppeling?
Kun je nu al zeggen of de koppeling gereviseerd kan worden of dat er een andere onder moet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
zomaar ineens uitvallen lijkt me als het in het koppelingshuis is raar;
je zou dan al geruime tijd mee moeten maken dat de auto steeds meer toeren moet maken om van z'n plaats te komen; en op het moment dat hij met 4000 toeren van z'n plek komt en je dan een keer 50km met 130 rijd wil ik wel geloven dat als je afremt en weer op wil trekken hij niet meer vooruit wilt komen..
als je echt zeker weten weet dat het dunne (iets van 20mm) stalen asje dat uit het koppelingshuis komt meedraait als je aan de cardanas draait, en niet meedraait als de motor loopt boven het aangrijptoerental dan zit het idd in het koppelingshuis.
om erbij te komen ben je wel even zoet; luchtfilterhuis demonteren, startmotor demonteren, achterste motorsteunen verwijderen, voorpijp van spruitstuk losmaken, rechter versnellingsbakrubber verwijderen, vliegwielafschermplaat verwijderen, en dan de 4 m10 bouten van het koppelingshuis zelf lossen. als je het koppelingshuis eraf hebt kun je de koppeling met de 6 inbusbouten pas demonteren en op schade inspecteren.
wat ik nu nog als mogelijkheid acht voor plotseling uitvallen van de aandrijving volgens uw toevoeging:
is dat de prise-bus losgeknapt is van de koppelingsplaat en dus doldraait terwijl de plaat wel aangrijpt; in dat geval wordt het een nieuwe koppelingsplaat.Volvo Fahrer.;118983 schreef : Als ik de drijfstang met de hand draai dan reageren de achterwielen precies zoals ze dat volgens de pook zouden moeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;119001 schreef : luchtfilterhuis demonteren, startmotor demonteren, achterste motorsteunen verwijderen, voorpijp van spruitstuk losmaken, rechter versnellingsbakrubber verwijderen, vliegwielafschermplaat verwijderen, en dan de 4 m10 bouten van het koppelingshuis zelf lossen. als je het koppelingshuis eraf hebt kun je de koppeling met de 6 inbusbouten pas demonteren en op schade inspecteren.
zal ik morgen als het licht is nog ??n keer een controle uitvoeren en een fotootje bijvoegen met daarop de aandrijfas annex cardanas.
Maar bovenstaande doe jij dus liggend op straat? :worship:
In het geval van "alleen maar een nieuwe koppelingsplaat" zijn deze bij de sloop te krijgen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het is echter prima uit te voeren op straat met een setje assteunen onder de voortrein en een garagekrik onder de carterpan.
denk nog steeds dat het de cardanas is maar een koppelingsplaat is idd bij de sloop te demonteren, voor correcte afstelling bij de montage heb je wel even wat achtergrond info nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
niet duidelijk is immers of de koppeling -toen die het nog deed- goed werkte of ook al veel te laat inkwam.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een koppeling die zomaar ineens niks doet is erg vreemd, meestal maakt die van te voren erg veel toeren. De keren dat wij het hier thuis hebben meegemaakt hebben we hem nog met veel gas geven gewoon naar de garage kunnen rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.