340 DL Hoe koppeling repareren?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2009 12:01 #803259 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 DL Hoe koppeling repareren?
Die slang was toch vooral bedoeld voor de winterperiode? Zodat de carburateur niet zo bevriezen ofzo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2009 12:24 #803263 door V300 register

Lucluc;124100 schreef : Het schijnt niet zo makkelijk te zijn om een nieuwe koppeling voor een vario te krijgen, dus goed gedaan!

Die slang voert warme lucht van de uitlaat aan. Zonder die slang rijden geeft doorgaans geen problemen, dus ik zou geen haast hebben met vervangen. Met een open luchtfilter heb je die slang ook niet.

Oh je merkt het wel hoor luc!

Die slang noemt de defrosterslang en als ik jou was, dan zou ik deze netjes opnieuw plaatsen! Enkele maanden geleden, na een weekend sleutelen had ik deze niet terug vast gezet en toen ik voor het eerste beste kruistpunt voor het rode licht stond, viel de motor uit!

De slang dient eigenlijk om de lucht ietwat voor te verwarmen zodat je motor geen ijskoude vrieslucht krijgt te slikken, want daar kan de carb niet zo goed tegen! Als je even gaat kijken in je luchtfilter, dan zie je dat daar een klep inzit met een thermocontact, wanneer de buitentemperatuur te laag is, trekt hij die klep dicht en haalt hij zijn lucht van onder het uitlaatspruitstuk (al dan niet gemengt met koude buitenlucht!) en omdat die lucht dan warmer is, loopt je motor beter!

Voelermaatjes heb je idd nodig voor het afstellen van de koppeling, ook een schuifmaat is een must! Dus die moet je ofwel ergens kunnen lenen ofwel gewoon ergens kopen! Schuifmaat koop je ergens gewoon goedkoop, en voelermaatjes moeten je ook de kop niet kosten!

Eigenlijk heb je die de eerste keer niet direct nodig, omdat je dan gewoon het dikste plaatje (2.7 mm als ik me niet vergis) moet inbouwen, maar voor het nastellen, is het niet meer zo rechtlijnig en zal je wat moeten meten en rekenen. Dus gewoon halen die handel!

Veel succes met de inbouw! Top trouwens dat je niet bezuinigd op je materiaal, goeie keuze lijkt mij als je van plan bent nog jaren met je Volvo te willen doen!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2009 13:42 #803270 door V300 register

Dendorssers;124105 schreef : Oh je merkt het wel hoor luc!

Die slang noemt de defrosterslang en als ik jou was, dan zou ik deze netjes opnieuw plaatsen!

Ik heb die slang loshangen, omdat voor het rijden op lpg koudere lucht beter is. Ik rij ook stukken op benzine en heb (nog) geen nadelige gevolgen ondervonden, ook in de winter met vrieskou.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2009 15:12 #803276 door V300 register
Jij hebt dan ook een 2-liter! Ik weet gewoon uit ervaring dat het een belangrijke slang is voor de 1.4'tjes! Want zelfs toen hij bij mij gewoon gescheurd was, merkte ik dat hij gewoon minder goed presteerde!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2009 17:53 #803297 door V300 register
Een B19 heeft inderdaad een iets simpelere carb. dan een B14, misschien dat het daarmee te maken heeft?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-10-2009 18:38 #803300 door V300 register
Ik dacht dat een koppelingsplaat voor een vario altijd vier van die veren had.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2009 18:59 #803302 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340 DL Hoe koppeling repareren?
nie altijd, maar dit klopt wel.

sachs (en dus ook ori volvo) heeft 4 veren
valeo heeft er 6

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2009 08:57 #803407 door V300 register

Dendorssers;124118 schreef : Jij hebt dan ook een 2-liter! Ik weet gewoon uit ervaring dat het een belangrijke slang is voor de 1.4'tjes! Want zelfs toen hij bij mij gewoon gescheurd was, merkte ik dat hij gewoon minder goed presteerde!

Ik heb zo'n slang niet, en mijn 1.4 rijdt ook nog vrolijk rond. Al heb ik geen ervaring hoe hij in de winter rijdt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2009 09:44 #803409 door V300 register
Dat zou je dan is kunnen tegenvallen Marcel, maar daar kom je wel achter! Al zou ik mss als ik jou was, gewoon direct een kopen en plaatsen, want anders sta je binnen de kortste keren ergens in de winter!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2009 16:43 #803435 door V300 register
Hoe belangrijk een defrostslang is kwam ik achter nadat ik de gouden koets van mijn moeder weer eens een beurt had gegeven.
Nieuwe bougies, kleppen gesteld enfin, je kent het wel; een ochtendje vrolijk een 340 verwennen.
Bij te terugplaatsen van het luctfilterhuis bleek de defrostslang echt te slecht voor montage. Dus de auto terug naar moeders met de mededeling: die slang komt nog wel en vervolgens het hele geval vergeten.....

Tot een paar weken later... mijn moeder was bij familie op visitie geweest en ging op een koude vochtige herfstavond week naar huis.
Onderweg ging de auto steeds slechter lopen en met enige moeite heeft mijn moeder de snelweg bereikt waar ze op de vluchtstrook de wegenwacht heeft gebeld.
Deze had de diagnose vrij snel gesteld: mevrouw ze zijn bij de laatste beurt in de garage de defrostslang vergeten, daardoor bevriest de carburateur.
Toen mijn moeder vertelde dat niet de garage, maar haar lieve zoon het onderhoud altijd uitvoert, was het antwoord: dan moet hij beter opletten!

Conclusie: moeders niet blij, maar dit vergeet ik nooit meer!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC