CVT riem gebroken op snelweg

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2009 01:57 #809022 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT riem gebroken op snelweg
...ook wel eens meegemaakt... VANDAAG nog!!!
alle zwarte pieten bij elkaar wat maakt dat een takkeherrie met geratel en geklapper en getril... :crazy1: !!! ja ook met 120km/u op de linkerbaan van de A4, heel fijn. op de vluchtstrook meende ik een stuk touw onder de variobak uit te zien steken, vlakbij een afslag, iets verder gereden en daar maar onderaan stilgezet. dat stuk touw bleken de laatste vezelresten van mijn rechter snaar te zijn. en de variobeschermbak heeft'ie ook mooi aan gort geslagen. op 1 riem liep'ie inderdaad weer een heel stuk rustiger en trillingsvrijer dan hij de laatste tijd op 2 deed. kennelijk kun je dat toch voelen aankomen, als zo'n riem aan gort gaat. een wijze les waar ik vermoedelijk over 19 jaar of 113.000 km weer wat aan heb, als ik het me dan nog herinner :yesyes:.
heb zojuist een mailtje naar dafhobby gestuurd voor een nieuwe set roulunds, en dan kijken we weer verder.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2009 02:05 #809023 door V300 register
in Leidschendam hebben we een vario gezien waarbij het advies 'snel vervangen! die houdt het niet lang meer' was.

??n keer per jaar even op de brug voor een checkup is geen overbodige luxe ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-12-2009 02:10 #809025 door V300 register
klopt, die heeft'ie ook gehad toen hij in maart een beurt en apk kreeg bij onze vrienden in bunnik. maar soms is een jaar net te lang }:)

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2009 12:36 #809040 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic CVT riem gebroken op snelweg
Voor de levensduur is afstelling en regelmatig bijstellen geen overbodige luxe. Bovendien is checken van vaccuum en regeling daarvan, checken van de riemen, de olie, lagers en membraam een must. Maar je kunt niet alles voorkomen of voorzien, soms breekt een riem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 08:55 #809200 door V300 register
Hoi allemaal,

Ook mijn ene riem heeft het een dag of 3 geleden begeven....
Op het "gewone"Volvo-forum had ik al de vraag gesteld of ik met 1 riem gewoon door kon rijden. Daar antwoorde toen iemand dat je de lagers van de Variomatic stuk trekt als er maar 1 riem op zit.
Als ik reacties van anderen hier lees, zeggen sommige dat je wel gewoon door kan.
Ik weet het nu niet meer....Wie wel???
Alvast bedankt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 09:17 #809204 door V300 register
Met 1 riem kan je rijden ja! Maar het is gewoon best dat je dat niet voor een hele lange tijd gaat doen!

Doordat je maar 1 riem hebt, worden alle krachten op deze riem gezet (ipv op de twee), deze wordt dus als het ware overmatig belast. De slijtage is dus veel groter en sneller op de overblijvende riem.
Vandaar wss dat hij nu al geknapt is!
Al bij al, denk ik dat het voor je lagers best wel meevalt, de belasting is mss iets minder goed op het lager, maar dat moet hij zeker voor langere tijd kunnen trekken zonder schade op te lopen!

Gewoon vervangen die riemen en dan kan je er weer tegenaan!
Bestellen kan je via Dafhobby!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 09:56 #809206 door V300 register

Johan1;127701 schreef : Daar antwoorde toen iemand dat je de lagers van de Variomatic stuk trekt als er maar 1 riem op zit.

dat is dus kwats.

de daf 46 heeft vrijwel dezelfde tandwielkasten met lageringen, maar heeft ingekorte assen en maar aan 1 kant riemschijven (werkt dus met 1 riem)

het enige waar je echt rekening mee moet houden is dat je niet meer dan half gas geeft bij het optrekken.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2009 10:41 #809208 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic CVT riem gebroken op snelweg
Een Volvo heeft doorgaans meer gewicht, dus moet de vario ook meer kr8 ophoesten. Ik kan me de keuze voor twee riemen voorstellen en ook idd. het advies om half gas te geven. (dus zeer langzaam/voorzichtig optrekken en rijden; is wel relaxed)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 12:48 #809223 door V300 register
DAF-ingenieur Van den Brugghen hanteerde de vuistregel '35 pk per riem' dus dat geeft wel wat aan over de te betrachten voorzichtigheid met een plots gehalveerde variomatic van een 340.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-12-2009 14:06 #809241 door V300 register
welliswaar een groot verschil mbt de 'generatie' variomatic.

de A-types hadden tussen de 18 en 28 pk. (DIN, niet SAE) en dit op 2 smalle riempjes (maar die waren wel zo dat bij glad weer alle power op 1 riem kon komen!)

de 44/55 hebben bijna 2x zo dikke riemen met bijbehorend grotere schijven. de 44 is 32 DIN pk, de 55 een stukje meer, 45 DIN pk dacht ik. Ook bij deze types geldt dat het volle vermogen onder bepaalde omstandigheden door 1 riem opgevangen moet worden.

Bij de 46 heb je 1 riem voor amper 31/32 DIN pk.

bij de 66 is het vermogen ergens tussen de 45 en 52 pk, deze wordt altijd gedeeld door 2 riemen. deze riemen zijn overigens veel korter dan bij de 44/55 maar vrijwel even dik. de schijven zijn groter. De belasting per riem is altijd ongeveer 50/50 van het totaalvermogen. De piekbelasting per riem is dus veel lager dan bij de 44/55 types.

bij de 300 serie heb je dezelfde vario maar met 72 pk. Dit is mogelijk gemaakt door wat andere veren en centrifugaalgewichten, de riemen en schijven zijn verder identiek aan de 66-uitvoering.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC