CVT riem gebroken op snelweg
- V300 register
- Verbannen
-
alle zwarte pieten bij elkaar wat maakt dat een takkeherrie met geratel en geklapper en getril... :crazy1: !!! ja ook met 120km/u op de linkerbaan van de A4, heel fijn. op de vluchtstrook meende ik een stuk touw onder de variobak uit te zien steken, vlakbij een afslag, iets verder gereden en daar maar onderaan stilgezet. dat stuk touw bleken de laatste vezelresten van mijn rechter snaar te zijn. en de variobeschermbak heeft'ie ook mooi aan gort geslagen. op 1 riem liep'ie inderdaad weer een heel stuk rustiger en trillingsvrijer dan hij de laatste tijd op 2 deed. kennelijk kun je dat toch voelen aankomen, als zo'n riem aan gort gaat. een wijze les waar ik vermoedelijk over 19 jaar of 113.000 km weer wat aan heb, als ik het me dan nog herinner :yesyes:.
heb zojuist een mailtje naar dafhobby gestuurd voor een nieuwe set roulunds, en dan kijken we weer verder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
??n keer per jaar even op de brug voor een checkup is geen overbodige luxe

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ook mijn ene riem heeft het een dag of 3 geleden begeven....
Op het "gewone"Volvo-forum had ik al de vraag gesteld of ik met 1 riem gewoon door kon rijden. Daar antwoorde toen iemand dat je de lagers van de Variomatic stuk trekt als er maar 1 riem op zit.
Als ik reacties van anderen hier lees, zeggen sommige dat je wel gewoon door kan.
Ik weet het nu niet meer....Wie wel???
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Doordat je maar 1 riem hebt, worden alle krachten op deze riem gezet (ipv op de twee), deze wordt dus als het ware overmatig belast. De slijtage is dus veel groter en sneller op de overblijvende riem.
Vandaar wss dat hij nu al geknapt is!
Al bij al, denk ik dat het voor je lagers best wel meevalt, de belasting is mss iets minder goed op het lager, maar dat moet hij zeker voor langere tijd kunnen trekken zonder schade op te lopen!
Gewoon vervangen die riemen en dan kan je er weer tegenaan!
Bestellen kan je via Dafhobby!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Johan1;127701 schreef : Daar antwoorde toen iemand dat je de lagers van de Variomatic stuk trekt als er maar 1 riem op zit.
dat is dus kwats.
de daf 46 heeft vrijwel dezelfde tandwielkasten met lageringen, maar heeft ingekorte assen en maar aan 1 kant riemschijven (werkt dus met 1 riem)
het enige waar je echt rekening mee moet houden is dat je niet meer dan half gas geeft bij het optrekken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de A-types hadden tussen de 18 en 28 pk. (DIN, niet SAE) en dit op 2 smalle riempjes (maar die waren wel zo dat bij glad weer alle power op 1 riem kon komen!)
de 44/55 hebben bijna 2x zo dikke riemen met bijbehorend grotere schijven. de 44 is 32 DIN pk, de 55 een stukje meer, 45 DIN pk dacht ik. Ook bij deze types geldt dat het volle vermogen onder bepaalde omstandigheden door 1 riem opgevangen moet worden.
Bij de 46 heb je 1 riem voor amper 31/32 DIN pk.
bij de 66 is het vermogen ergens tussen de 45 en 52 pk, deze wordt altijd gedeeld door 2 riemen. deze riemen zijn overigens veel korter dan bij de 44/55 maar vrijwel even dik. de schijven zijn groter. De belasting per riem is altijd ongeveer 50/50 van het totaalvermogen. De piekbelasting per riem is dus veel lager dan bij de 44/55 types.
bij de 300 serie heb je dezelfde vario maar met 72 pk. Dit is mogelijk gemaakt door wat andere veren en centrifugaalgewichten, de riemen en schijven zijn verder identiek aan de 66-uitvoering.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.