CVT riem gebroken op snelweg
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-04-2009 10:00 #628917
door V300 register
CVT riem gebroken op snelweg is gemaakt door V300 register
Gisterenavond is met 120 km/uur op de linkerbaan 1 van de vario riemen gebroken. Hels kabaal, alsof de auto door zijn vering zakte en over de grond schraapte...
Gelukking tot de afrit kunnen rijden, waar ik erachter kwam dat de er dus 1 riem gebroken was. ANWB er bij laten komen (ben toch lid) en die heeft alle losse stukken eruit gehaald. De rest ligt waarschijnlijk nog op de A6 bij Almere.
Balen dus.... maar goed. Rustig naar huis gereden op 1 riem. De auto reed opeens weer heel rustig en soepel. :wtf2:
De laatste dagen begon de auto steeds meer te trillen. Ook de pook van de CVT hoorde je bij 100 km/uur steeds heftiger trillen. Gister begon de auto bij gasgeven op snelweg ook nog in te houden (= slippen riem waarschijnlijk). Dus ik had al het vermoeden dat er iets niet klopte. En dat vermoeden werd dus gister bevestigd.
Gelukking tot de afrit kunnen rijden, waar ik erachter kwam dat de er dus 1 riem gebroken was. ANWB er bij laten komen (ben toch lid) en die heeft alle losse stukken eruit gehaald. De rest ligt waarschijnlijk nog op de A6 bij Almere.
Balen dus.... maar goed. Rustig naar huis gereden op 1 riem. De auto reed opeens weer heel rustig en soepel. :wtf2:
De laatste dagen begon de auto steeds meer te trillen. Ook de pook van de CVT hoorde je bij 100 km/uur steeds heftiger trillen. Gister begon de auto bij gasgeven op snelweg ook nog in te houden (= slippen riem waarschijnlijk). Dus ik had al het vermoeden dat er iets niet klopte. En dat vermoeden werd dus gister bevestigd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2009 11:05 #774942
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic CVT riem gebroken op snelweg
gaaf!
en nu netjes een setje nieuwe riemen bestellen en monteren maar weer hea:+
heeft de vario beschermkap het overleeft?
en nu netjes een setje nieuwe riemen bestellen en monteren maar weer hea:+
heeft de vario beschermkap het overleeft?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-05-2009 14:35 #775749
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT riem gebroken op snelweg
Iemand nog tips voor de aanschaf van varioriemen voor mijn 340?
Begreep dat de dafclub deze nog heeft. Worden er ook nog originele volvo riemen geproduceerd of verkocht?
Als alles meezit hoop ik de riemen zaterdag bij Erik te vervangen. Weet iemand of het kwaad kan als ik 100 kmn rustig aan rijd met 1 riem?
Begreep dat de dafclub deze nog heeft. Worden er ook nog originele volvo riemen geproduceerd of verkocht?
Als alles meezit hoop ik de riemen zaterdag bij Erik te vervangen. Weet iemand of het kwaad kan als ik 100 kmn rustig aan rijd met 1 riem?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2009 16:58 #775756
door Anjo van den Akker
nee, kan geen kwaad, op 1 riem gaat prima maar ?ls die knapt sta je wel stil:)
dafhobby.nl idd, zijn de roulunds riemen. prima dingen
dafhobby.nl idd, zijn de roulunds riemen. prima dingen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2009 11:23 #776935
door V300 register
Zaterdag de riemen bij Erik op de brug vervangen. Riemen netjes afgesteld. Tevens de membraam vervangen van de primaire.
Hele klus maar alles is gelukt. Deze week moet ik de olie van de primaire nog even verversen. Dit zijn we vergeten. Ik begreep van Anjo dat hier 250 ml in moet en ik heb inmiddels scherp wat de aftapbout is.
Is het bijvullen van de primaire gewoon volgieten tot hij overloopt? Of kan je dit ook op een andere manier doen? Volgieten tot vollopen kan natuurlijk alleen op een brug.
Heeft er iemand tips voor het vervangen van de primiare cvt olie (+ welk type olie?)?
Hele klus maar alles is gelukt. Deze week moet ik de olie van de primaire nog even verversen. Dit zijn we vergeten. Ik begreep van Anjo dat hier 250 ml in moet en ik heb inmiddels scherp wat de aftapbout is.
Is het bijvullen van de primaire gewoon volgieten tot hij overloopt? Of kan je dit ook op een andere manier doen? Volgieten tot vollopen kan natuurlijk alleen op een brug.
Heeft er iemand tips voor het vervangen van de primiare cvt olie (+ welk type olie?)?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2009 11:42 #776936
door V300 register
eerst de vul/peil bout eruit.
dan de aftap plug, olie opvangen, uitlekken.
dan nieuwe ring eraan, en plug er weer in.
Vervolgens via de vul/peil plug "gear oil" erin doen.
Dit kan 80W90 zijn, of iets wat er op lijkt.
rode ATF zou ook nog kunnen. komt niet zo heel kritisch.
vullen tot het er terug uit komt, even laten uitdruppen. ook aan de peilplug een nieuw ringetje en dichtdraaien.
dit klusje kun je dus ook op bokjes/oprijbrugjes doen. Op een brug is het handiger want dan kun je er bij staan.
dan de aftap plug, olie opvangen, uitlekken.
dan nieuwe ring eraan, en plug er weer in.
Vervolgens via de vul/peil plug "gear oil" erin doen.
Dit kan 80W90 zijn, of iets wat er op lijkt.
rode ATF zou ook nog kunnen. komt niet zo heel kritisch.
vullen tot het er terug uit komt, even laten uitdruppen. ook aan de peilplug een nieuw ringetje en dichtdraaien.
dit klusje kun je dus ook op bokjes/oprijbrugjes doen. Op een brug is het handiger want dan kun je er bij staan.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2009 13:32 #776944
door Anjo van den Akker
dirk, bedoel je niet de olie achter het membraam?
wat wouter noemt, het primaire-huis is inderdaad vullen met 80w90. maar bij jou is er tijdens het vervangen van dat membraam wat olie uit de primaire schijf gelopen wat bij gevuld moet worden met ATF olie, ik dacht dat de totale inhoud hiervan 250ml was per kant.
wat wouter noemt, het primaire-huis is inderdaad vullen met 80w90. maar bij jou is er tijdens het vervangen van dat membraam wat olie uit de primaire schijf gelopen wat bij gevuld moet worden met ATF olie, ik dacht dat de totale inhoud hiervan 250ml was per kant.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2009 13:49 #776947
door V300 register
owwww dat.
250 is veel teveel voor in de schijven!!
helemaal schoonmaken = 100cc erin doen
beetje erbij tjappen = 50cc erbij doen
250 is veel teveel voor in de schijven!!
helemaal schoonmaken = 100cc erin doen
beetje erbij tjappen = 50cc erbij doen
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2009 13:53 #776949
door Anjo van den Akker
ok, ik twijfelde al niet voor niets dus:) thx voor de correctie
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-05-2009 23:01 #777016
door V300 register
Het gaat inderdaad om de olie achter het membraam. Goed opgemerkt, want ik had er niet over nagedacht dat dit gescheiden is van de primaire zelf. Ik zie nu net in het Heynes boek dat er inderdaad 100 ml in moet, zoals Wouter al aangeeft. Denk dat er nu nog zo'n 50 ml in zit. Is inderdaad niet veel uitgekomen.
Maar hoe krijg ik de olie achter dit membraam? Is hier een speciaal vulpunt voor, of moet de zijkap van de primaire er nu weer af?
Maar hoe krijg ik de olie achter dit membraam? Is hier een speciaal vulpunt voor, of moet de zijkap van de primaire er nu weer af?
Moderators: Mark Smeets