CVT riem gebroken op snelweg

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2009 18:02 #780208 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic CVT riem gebroken op snelweg
De DAF Club heeft nog een hele partij ORIGINELE Volvo riemen die passen op de DAF 46/66 en Volvo 66 en 300 serie. Dit is geen "ouwe meuk" voorraad maar riemen die Volvo een paar jaar terug nog heeft laten maken in Amerika.
Ik kan me voorstellen dat ze via de dealers inmiddels (bijna) niet meer te verkrijgen zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 13:39 #800787 door V300 register

AvdAkker;102999 schreef : nee, kan geen kwaad, op 1 riem gaat prima maar ?ls die knapt sta je wel stil:)

kun je dat niet -tijdelijk- repareren met de panty van je vriendin dan?? (zoals bij andere v-snaren)...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 14:03 #800789 door V300 register
Lijkt me niet omdat de dikte van de riem de schijfafstand bepaald. Ik weet niet wat voor benen je vriendin heeft maar ik denk niet dat een panty genoeg is.
Maar ik kan het mishebben, misschien is het al genoeg als de primair de secundair aan kan drijven ongeacht de schijfafstand (maar dan denk ik weer dat een panty teveel slipt met die aandrijfkrachten.)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 15:37 #800796 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic CVT riem gebroken op snelweg
Je kunt ook proberen om de complete vriendin er omheen te leggen, maar dat gaat lawaai maken op de snelweg.

Alleen vraag ik me af waarom je de moeite zou nemen om er een panty omheen te frutselen als je toch nog 1 riem hebt. Rij daar gewoon mee naar de garage en leg er twee nieuwe omheen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 16:42 #800801 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic CVT riem gebroken op snelweg
een panty eromheen frutselen? die begeeft het dan alweer voordat je gas geeft onderhand..

is qua cvt techniek als je het mij vraagt net zo'n fabeltje als dat je 1 riem voor vooruit en 1 riem voor achteruit zou hebben..

in het secundaire wordt er al 250kg aan veerdruk uitgeoefend op de poelies; laat staan de massa van het voertuig die je in beweging moet brengen..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 16:45 #800803 door V300 register
Maar stel Anjo, je zou een goede panty er om heen knopen die een verbinding van de primair naar de secundair maakt, ongeacht de schijfafstand. Gewoon een directe verbinding dus.
Dan heb je wel een rare overbrengingsverhouding, waarschijnlijk rijdt het voor geen meter maar zou je daarmee kunnen rijden theoretisch? Of zou dat slippen/knappen?
Niet dat ik het zou proberen, maar gewoon uit interesse.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2009 16:52 #800805 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic CVT riem gebroken op snelweg
ik zie dat al voor me, je geeft gas er gebeurt noppes en de panty zegt vanzelf krak door de smeltende vezels..

een v-riem heeft als weerstand een waterpomp en dynamotje; die kan je met een gebroken pink nog rondbewegen. de poelies op de cvt staan in verbinding met je wiel en krijgen dus iets meer op hun donder (rolweerstand + massa voertuig)

no way dat een panty gaat werken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 17:01 #800809 door V300 register

Jos360;121515 schreef : een verbinding van de primair naar de secundair maakt, ongeacht de schijfafstand. Gewoon een directe verbinding dus.
Dan heb je wel een rare overbrengingsverhouding, waarschijnlijk rijdt het voor geen meter maar zou je daarmee kunnen rijden theoretisch?

laatst bij een sleuteldag van de dafclub kwam er iemand die door roestpukkeltjes op de schijven zodanig afgesleten riemen had dat de riem bij de primaire al half tussen de poelies lag, voordat er ook maar enige schijfafstand te bespeuren was bij de secundair.

daar kwamen ook de wolken met canvas vezels onderuit vliegen toen we die even lieten draaien met de wielen omhoog

m.a.w. het kan best wat hebben voor je helemaal geen aandrijving meer hebt, want die mensen zijn toen ook rijdend naar de sleuteldag gekomen (?n terug naar huis, ?n naar de volgende sleuteldag toen ze pas de juiste vervangende delen gevonden hadden!!!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 17:14 #800812 door V300 register
Ok, het was ook zomaar een vraagje uit interesse, ik weet helemaal niks over de werking van een CVT dus tja... Maar bedankt voor de antwoorden dan ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2009 23:40 #808609 door V300 register

dsangers;102139 schreef : Gisterenavond is met 120 km/uur op de linkerbaan 1 van de vario riemen gebroken. Hels kabaal, alsof de auto door zijn vering zakte en over de grond schraapte...

Gelukking tot de afrit kunnen rijden, waar ik erachter kwam dat de er dus 1 riem gebroken was. ANWB er bij laten komen (ben toch lid) en die heeft alle losse stukken eruit gehaald. De rest ligt waarschijnlijk nog op de A6 bij Almere.

Balen dus.... maar goed. Rustig naar huis gereden op 1 riem. De auto reed opeens weer heel rustig en soepel. :wtf2:

De laatste dagen begon de auto steeds meer te trillen. Ook de pook van de CVT hoorde je bij 100 km/uur steeds heftiger trillen. Gister begon de auto bij gasgeven op snelweg ook nog in te houden (= slippen riem waarschijnlijk). Dus ik had al het vermoeden dat er iets niet klopte. En dat vermoeden werd dus gister bevestigd.

Ja ik heb dit ook wel een meegemaakt ....:cry2: alleen dan braken ze allebei

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC