vario schakelt moeilijk in D of R knarsend!
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
heb je hier bij warme motor, en een stationair zowieso onder de 1000 toeren nog steeds last van?
- aan de linkerzijde van de motorruimte onder de hoofdremcylinder vind je een wit kastje, dit is een vacuumklep die motorvacuum naar de ontkoppelingsbalg van het koppelingshuis stuurt, als je daarvan de dunne leiding losneemt kun je door hier lichtjes lucht in te blazen (niet met compressor) controleren of de balg heel is, (licht volpompen met lucht, leiding afdichten, enkele seconden wachten en leiding afdichting opheffen, je moet nu de leiding voelen blazen)
- de dikke leiding moet aangesloten zijn op vol vacuum, onder de gasklep. waar dat bij de solex (dit is een b14.3:)) zit aangesloten weet ik even niet uit m'n hoofd,
- er zitten ook 2 draadjes aan de vacuum klep, hang hier parralel een multimeter op, selecteer voltmeting.
zet de auto nu met motor uit in D en vervolgens het contact aan, kijk naar het display van de multimeter, op het moment dat je nu de pookknop indrukt moet hij ongeveer 12v spanning aangeven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;100526 schreef : hee dat is apart.. enkele weken geleden werkte het vacuum ontkoppelsysteem nog perfect?:wtf:
heb je hier bij warme motor, en een stationair zowieso onder de 1000 toeren nog steeds last van?
ja, het klink dramatisch maar als ik de pook zeg maar in drive drukt, dan duw je 'm in een draaiend tandwiel, vandaar het knarsen, Eric heeft naar d afstelling van het c0 gekeken maar dat is goed, hij loopt netjes, nu wel erg stil stationair, hij zegt dat het inderdaad bij dat witte kastje of bij de pook moet liggen....
- aan de linkerzijde van de motorruimte onder de hoofdremcylinder vind je een wit kastje, dit is een vacuumklep die motorvacuum naar de ontkoppelingsbalg van het koppelingshuis stuurt, als je daarvan de dunne leiding losneemt kun je door hier lichtjes lucht in te blazen (niet met compressor) controleren of de balg heel is, (licht volpompen met lucht, leiding afdichten, enkele seconden wachten en leiding afdichting opheffen, je moet nu de leiding voelen blazen)
- de dikke leiding moet aangesloten zijn op vol vacuum, onder de gasklep. waar dat bij de solex (dit is een b14.3:)) zit aangesloten weet ik even niet uit m'n hoofd,
- er zitten ook 2 draadjes aan de vacuum klep, hang hier parralel een multimeter op, selecteer voltmeting.
zet de auto nu met motor uit in D en vervolgens het contact aan, kijk naar het display van de multimeter, op het moment dat je nu de pookknop indrukt moet hij ongeveer 12v spanning aangeven.
ik zal hier in het weekend eens naar kijken...
en by the way, Eric had net geen hatchback bekleding, allemaal voor een sedan of het was grijs, helaas...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Ik moet zeggen dat de auto er bijzonder mooi uit ziet; een 340 L. Daar zijn er maar weinig van.
Ook ik zat gisteren aan het potje te denken. Maar je hoort hem wel kleppen. Ligt het toch niet aan dat bij de schakelpook?? Ik had gisteren geen tijd meer om te meten, aangezien de DAF 88 een ander grilletje (eerlijk gezegd; staat veel mooier), andere voorstoel en ander achterlicht moest hebben. En ik een afspraak met Jeroen had om de diesel weer lopend te krijgen. En hij loopt als een zonnetje (derde pomp inmiddels)
Lijkt me goed als Ronald het eerst bij Ted B. probeerd. Anders is hij natuurlijk weer welkom bij mij en dan hoop ik dat AvdA. er ook kan zijn. (een vario-probleem/onderhoudsdagje oid?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
zou kunnen al dat mogelijk is , elke keer denk ik dat het probleem verholpen is en dan komt er weer een nieuw probleem, dat heb ik al sinds ik de wagen heb, eerst beurt gegeven, banden vervangen, uit laten balanceren, koppelingsplaten vervangen,membramen vervangen,startmotor vervangen, dynamo gereviseerd, net de riemen en nu dit weer, elke keer als ik net de auto weer vertrouwd gebeurd er weer wat, misschien is de combinatie niet goed , ik en volvo 340:lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
dit klinkt heel erg alsof de koppeling behoorlijk blijft 'hangen' bij laag motortoerental.
Wat gebeurt er als je de motor stillegt, in P zet en dan weer start?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;100673 schreef : koppeling is al geruime tijd geleden vervangen, (niet door mij) ik mat tijdens het riemen wisselen enkele weken terug al een luchtspleet van 1.3mm op de koppeling. terruggesteld naar 0,3mm. ik vreet m'n pet op als de koppeling verkeerd afgesteld staat, dat controleer ik uitvoerig.
Deze moet ik even quoten, wachtend op de uitkomst van het verhaal. yeehaa!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;100669 schreef : blijkbaar iets niet goed gegaan bij koppeling vervangen.
dit klinkt heel erg alsof de koppeling behoorlijk blijft 'hangen' bij laag motortoerental.
Wat gebeurt er als je de motor stillegt, in P zet en dan weer start?
ik zal dat morgen eens proberen, het is wel zo als 'm in drive heb en je schakel dan naar "R" gaat dat netjes , gisteren toen ik dus van Erik was teruggereden was ik ff bij m'n moeder langsgegaan, toen ik daarna weer weg wou rijden was het geluid van " iets" wat ronddraaid erger, dus alsof er iets los hing, maar vanochtend dan weer niet gewoon starten ...en dan krrrggggggggg...drive...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.