Bouten secundair muurvast

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 18:34 #628662 door Ted Bogers
Bouten secundair muurvast is gemaakt door Ted Bogers
Ik ben bezig de schijfafstand van de secundair bij te stellen. De moeren krijg ik goed los maar de bouten zitten muurvast. Ik heb ze reeds in de shit gezet en er met een stuk hout op geslagen maar ik krijg geen beweging in de secundair.

Iemand nog een goed idee?

Voorbaat dank,

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2009 18:45 #760357 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Bouten secundair muurvast
Ik weet niet of je er goed bij kunt, maar vaak helpt het nog om de bout te laten "schrikken". Je zet er een ratel op met een verlengstuk (lang stuk pijp bijvoorbeeld, en terwijl je kracht zet op de ratel sla je met je hamer een paar keer flink hard op de kop van de ratel.
Zo werkt het goed met carterpluggen die vast zitten (bijvulplug van het diff bijvoorbeeld). Of het op een vario ook kan i.v.m. breekbaarheid enzo weet ik niet ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 18:49 #760360 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Bouten secundair muurvast
Pas maar op met dat 'schrikken', dat heb ik met een nadelig resultaat geprobeerd op de 343 (was met iets kleins).

De bout brak finaal af.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 18:54 #760364 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Bouten secundair muurvast
heb ik nog nooit meegemaakt dat een secundaire niet los kwam..

ted, je hebt wel alle 4 de ophangpunten voor het secundaire een stukje gelost en uiteraard de verstelmoer tussen de bakken in opgeschoven?

schrikken is geen goed idee bij deze bouten, de achterste bouten van het secundaire hangen in de open lucht ipv half beschermd door de variokap en deze zijn dan ook half aangeslagen door roest,

mijn "truukje" om deze bouten te lossen, is dop 13, verlengstuk 200mm, 3/8 ratel en eerst zonder sleutel bovenop de complete bout een slag los draaien (zodat de kop bovenop meedraait) en dan met een sleutel de bout tegenhouden om de moer te lossen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2009 19:01 #760366 door V300 register
Nee, als ze in de open lucht hangen, en het zijn kleine bouten (m8 ofzo?) dan is het inderdaad geen goed idee.
Ik dacht dat dit veel grotere bouten waren ;)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 19:04 #760367 door Anjo van den Akker
idd m8, en iets van 80 of 90 lang:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2009 19:30 #760374 door V300 register
Vergeef me als ik iets stoms opper, maar voor alleen het stellen van de schijfafstand hoeven toch geen bouten los? En zo ja, welke dan?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 21:20 #760405 door Anjo van den Akker

Niels;92030 schreef : Vergeef me als ik iets stoms opper, maar voor alleen het stellen van de schijfafstand hoeven toch geen bouten los? En zo ja, welke dan?

alle 4 de ophang bouten van het secundaire, omdat je voor het stellen van de schijfafstand de complete secundaire een stukje verschuift. ik doe de 4 ophangbouten hooguit een volle slag los, teveel is weer benadelend voor de schijfafstand als je de boel weer vastgezet hebt.

nadat je de 4 m8 ophangbouten gelost hebt, kun je de centrale bout tussen primaire en secundaire wat lossen en daarna met een van de 2 moeren de complete secundaire bak verplaatsen om de riemen wat stijver of losser te zetten.

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 22:01 #760423 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Bouten secundair muurvast
Het is niet de eerste secundair die ik afstel. Meestal laat ik de bouten inderdaad de eerste slagen meedraaien zodat ze in enigszins los raken. In dit geval gaan de moeren direct los en blijven de bouten vastzitten.
De moeren heb ik half op het draadeind laten zitten en toen ben ik met een vuist erop op gaan rammen. Helaas bij de 2 achterste en 1 voorste bout geen beweging.
Daarna met moeren halflos nog gaan rijden om te kijken of wat gesjor door de riemen zou helpen. Helaas geen resultaat.

Voorlopig maar af en toe inspuiten en laten weken.

Ik wilde achter de rubberen schijven van de secundair nog wat ATF olie spuiten. Weet er ook iemand hoe je het beste een gat in het rubber kan maken.
Ik heb het Anton van Mullekom met een sterschroevendraaier zien doen.
Misschien zijn er nog andere opties,

Groeten en Bedankt

Ted Bogers

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2009 22:13 #760429 door Anjo van den Akker
ok, duidelijk Ted:humor: tsjah, dan kan ik verder ook weinig bedenken, misschien nog met een plankje hout op 2 aandrijfasboutjes en daar dan met een flinke kunststofhamer een paar keer op meppen.

boger315;92083 schreef : Ik wilde achter de rubberen schijven van de secundair nog wat ATF olie spuiten. Weet er ook iemand hoe je het beste een gat in het rubber kan maken.

injectiespuit met een scherpe naald:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC