reparatie koppeling
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-09-2008 22:10 #729905
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie koppeling
ik heb nog niet kunnen kijken of de aandrijfas meedraait,is een beetje lastig omdat de auto nog steeds bij de dealer staat en aangezien hij niet meer rijdt ik hem ook niet zo makkelijk weg kan halen daar.Ik zou het erg op prijs stellen als Anjo kan kijken als het kan graag zondag, zaterdag moet ik werken, km vergoeding geen enkel probleem.De auto staat nu in Amstelveen, zou je daar ook kunnen kijken?Anders moet ik hem eerst naar mijn huis in A dam slepen.
Alvast bedankt Olga
Alvast bedankt Olga
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2008 22:23 #729908
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie koppeling
ja hoor, zondag kan ik wel. neem maar even verder contact op via email:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
ik kom vanuit benschop (nabij utrecht) dus het hele land doorcrossen hoef ik gelukkig niet:)
[edit] owja dat ik uit benschop kwam en evt zaterdag of zondag tijd had heb ik al eerder zitten typen... goeiemorgeeee[/edit]
ik kom vanuit benschop (nabij utrecht) dus het hele land doorcrossen hoef ik gelukkig niet:)
[edit] owja dat ik uit benschop kwam en evt zaterdag of zondag tijd had heb ik al eerder zitten typen... goeiemorgeeee[/edit]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-10-2008 16:39 #729961
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie koppeling
Ik heb zelf weleens het probleem gehad dat de koppeling pas op een heel hoog toerental aan wou grijpen. De vaccuumbekrachtiging bleef volgens mij hangen. Misschien is dit nu ook wel het geval?
Ik heb het toen weleens een paar keer op kunnen lossen met enkele keren abrupt achter elkaar vooruit en achteruit te rijden.
Ik heb het toen weleens een paar keer op kunnen lossen met enkele keren abrupt achter elkaar vooruit en achteruit te rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2008 20:53 #729986
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie koppeling
dat zou ook nog kunnen, dan ga je pas rijden als de motor ong 3000 toeren maakt. maar echt normaal rijden/optrekken is op die manier totaal niet mogelijk... ik ga er zondag in amstelveen naar kijken, en neem wel een aantal reserveonderdelen mee mocht het nodig zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2008 12:48 #730393
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie koppeling
nou, ik wierp een blik onder de motorkap (wat een hondeweer is het vandaag btw brrr!) en ik stond even stil van verbazing
luchtfilterhuis was gedemonteerd, uitlaat hing los bij de voorpijp, complete koppelingshuis EN koppeling waren gedemonteerd, zodoende ook geen aandrijfas.
ik zette de auto in p en de auto stond geblokkeerd, in r d en n was deze weer vrij en de weerstand in duwen was nagenoeg identiek dus dat klopt ook redelijk. jammer dat de aandrijfas er niet meer onderhing, anders kan je op die manier precies zien of hij ook daadwerkelijk in versnelling valt.
ik heb de carburateur nagelopen en de luchtsproeiers zaten los, en de emulsiebuis zat los, maar dat hebben ze in de garage zelf gedaan want volgens olga reed de volvo 1 op 10/12, helemaal niet verkeerd voor een vario!
bovendien zijn dat de schroeven waar je van bovenaf bij kan komen, zonder het luchtfilterhuis te demonteren, allemaal erg verdacht:D
nadat ik de boel nagelopen had vond ik het te gevaarlijk om te starten, het stalen spatplaatje van het koppelingshuis lag nog los achter het vliegwiel en dat trilde zo richting de tanden van de starterkrans....
er zit nu helaas niets anders op dan de dealer de boel weer te laten monteren, want de spullen lagen binnen dus ik kon dat zelf ook niet doen. ik heb olga gevraagd of de "vakmonteurs" weten hoeveel de speling op de koppeling moet zijn, en of ze dit even door wou mailen. ik ben benieuwd.. mocht die speling gelijk al op 3 mm afgesteld worden dan weet ik genoeg;)
luchtfilterhuis was gedemonteerd, uitlaat hing los bij de voorpijp, complete koppelingshuis EN koppeling waren gedemonteerd, zodoende ook geen aandrijfas.
ik zette de auto in p en de auto stond geblokkeerd, in r d en n was deze weer vrij en de weerstand in duwen was nagenoeg identiek dus dat klopt ook redelijk. jammer dat de aandrijfas er niet meer onderhing, anders kan je op die manier precies zien of hij ook daadwerkelijk in versnelling valt.
ik heb de carburateur nagelopen en de luchtsproeiers zaten los, en de emulsiebuis zat los, maar dat hebben ze in de garage zelf gedaan want volgens olga reed de volvo 1 op 10/12, helemaal niet verkeerd voor een vario!
bovendien zijn dat de schroeven waar je van bovenaf bij kan komen, zonder het luchtfilterhuis te demonteren, allemaal erg verdacht:D
nadat ik de boel nagelopen had vond ik het te gevaarlijk om te starten, het stalen spatplaatje van het koppelingshuis lag nog los achter het vliegwiel en dat trilde zo richting de tanden van de starterkrans....
er zit nu helaas niets anders op dan de dealer de boel weer te laten monteren, want de spullen lagen binnen dus ik kon dat zelf ook niet doen. ik heb olga gevraagd of de "vakmonteurs" weten hoeveel de speling op de koppeling moet zijn, en of ze dit even door wou mailen. ik ben benieuwd.. mocht die speling gelijk al op 3 mm afgesteld worden dan weet ik genoeg;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-10-2008 17:02 #730409
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie koppeling
Ai da's een rottige situatie. Nu is Olga eigenlijk gedwongen om de garage de auto weer in elkaar te laten prutsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2008 17:09 #730410
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie koppeling
daar komt het wel op neer ja...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-10-2008 17:14 #730411
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie koppeling
Sterk staaltje klantenbinding. Gewoon een gepeperde rekening neerdonderen en dan de auto in duizend stukken voor de deur laten staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2008 17:42 #730538
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie koppeling
ik heb weer een update; ik heb olga gevraagd om aan de monteur te vragen wat voor speling hij gebruikte voor het afstellen van de koppeling.
van olga kreeg ik vandaag dit mailtje:
Hallo Anjo,
Heb vandaag pas degene kunnen spreken bij de dealer die er over gaat.
Op mijn vraag over de afstelling van de koppeling kreeg ik een vaag antwoord dat dat elektronische gedaan wordt, maar niet hoeveel mm.
Heb wel gezegd dat ik nogal verbaasd was dat de auto half gedemonteerd was, maar dat vond hij heel normaal want ze hadden moeten kijken of ze konden volstaan met een koppelingsplaat of dat ze de hele koppeling moesten vervangen.En die carburateur moesten ze bekijken of ze onderdelen van een carburateur van een sloopauto daar in konden zetten.
Komend weekend moet ik het hele weekend werken, de werkplaats van de dealer is dan ook dicht, mogelijk is de showroom wel open.
De man van de receptie moet het nu overleggen met de chef werkplaats, maar die was al naar huis.
Morgen zullen ze me terugbellen.
Ik houd je op de hoogte
mvg
Olga
daarop heb ik dit teruggestuurd.
hallo Olga,
als deze monteur ervaring had met vario's dan had hij geweten dat je die boel totaal NIET hoeft te demonteren om de koppeling te inspecteren, hij had moeten weten dat je vanaf de onderkant van de auto met een voelermaatje de speling tussen plaat en vliegwiel kan meten.
bij deze hebben we ook het probleem gevonden waarom je koppeling er nu al mee op houd. de koppeling is mechanisch en moet afgesteld worden dmv vulplaatjes. het koppelingsmechanisme zelf is mechanisch en werkt met centrifugaalkracht, als de beginafstand in vrijloop te groot is, kan de centrifugaalkracht de koppelingsplaat en drukgroep niet ver genoeg naar voren krijgen waardoor de plaat slipt en heel snel weer verslijt. het enige elektrische aan de koppeling is de knop bovenop het bedieningshandle p-r-n-d, deze stelt een klep in werking wat een beveiliging bedient zodat de koppeling vrij is als je van p naar n schakelt (dus dat nooit de auto spontaan achteruit kan gaan, p>R>n.
laat ze asjeblieft van je carburateur afblijven, daar is niets mee mis. als ze daaraan gaan zitten mieren word het alleen maar erger. het enige wat ze mogen doen is de auto aan de viergasmeter hangen, en dan co afstellen tussen de 1 en 2,5% en stationair toerental rond de 900 toeren; als dat al te moeilijk voor ze is mogen ze ook dat overslaan, de carburateur zit vast, en het enige valse lucht wat de motor kan maken is via het slangenwerk van de vario en de rembekrachtiger, met in het bijzonder de koppelstukjes aan de carburateurvoet en aan het inlaatspruitstuk.
als ik jou was, zou ik het volgende doen;
NIEUWE koppelingsdelen claimen ivm foutieve montage en afstelling van de vorige set,
als ze de vorige keer de drukgroep, lager in het vliegwiel, en lager in het staartstuk hebben vervangen hoef je in dit geval alleen een nieuwe koppelingsplaat.
als ze dit gemonteerd hebben kom dan maar binnen een zo kort mogelijke periode langs, dan controleer ik de afstelling van de koppeling en dan stel ik die bij. ook controleer ik dan nog een keer de boel met draaiende motor, kost je een halve dag maar dan kun je voorlopig weer vooruit.
dit bewijst maar weer eens dat de variomatic een specifiek stukje techniek is, waar niet elke B-monteur verstand van heeft. en het is zielig maar waar dat je bij een autoclub beter af bent als bij de volvodealer/garage.
het lullige is, dat de koppeling officieel elke 20.000 km afgesteld/bijgesteld moet worden met deze vulplaatjes, en op die manier doe je makkelijk 200.000 km met een koppeling. dat zou die garage dan ook zowieso moeten weten, maar goed..
ik hoop dat ik je zo op afstand genoeg kan helpen, maar deze nieuwe koppelingsdelen claimen ivm foute montage & afstelling zou ik zeker doen!!
mvg,
Anjo
de oorzaak van de versleten koppeling binnen 7500 km is dus duidelijk, een monteur dit totaal niet wist waar hij mee bezig was. hij heeft vernomen dat de koppeling elektrisch afgesteld werd en dat dat dus automatisch was..
helaas heeft de hiervoor weggesleten koppeling voor gewenning gezorgd ivm hogere toeren bij het wegtrekken, en daardoor heeft olga niet opgemerkt dat de koppeling verkeerd gemonteerd was, kan ze totaal niets aan doen maar het is wel jammer dat deze koppeling dus ook naar de klotuh is.
ik hoop alsnog op een positieve uitkomst van dit verhaal, olga heeft een leuke auto en de carosserie is nog puntgaaf.
wat wel duidelijk is: (jazeker, ik ga toch maar even negatieve reclame maken)
ik adviseer om op z'n minst voor een tijdje bij de Volvo Bangarage te Amstelveen GEEN variomatic voertuigen te laten onderhouden / en of afstellen.
sorry, maar wat mij betreft ga ik dat nu niet meer anoniem houden.
als die monteurs weer bijgeschoold zijn mbt variomatic pas ik gerust m'n post aan.
van olga kreeg ik vandaag dit mailtje:
Hallo Anjo,
Heb vandaag pas degene kunnen spreken bij de dealer die er over gaat.
Op mijn vraag over de afstelling van de koppeling kreeg ik een vaag antwoord dat dat elektronische gedaan wordt, maar niet hoeveel mm.
Heb wel gezegd dat ik nogal verbaasd was dat de auto half gedemonteerd was, maar dat vond hij heel normaal want ze hadden moeten kijken of ze konden volstaan met een koppelingsplaat of dat ze de hele koppeling moesten vervangen.En die carburateur moesten ze bekijken of ze onderdelen van een carburateur van een sloopauto daar in konden zetten.
Komend weekend moet ik het hele weekend werken, de werkplaats van de dealer is dan ook dicht, mogelijk is de showroom wel open.
De man van de receptie moet het nu overleggen met de chef werkplaats, maar die was al naar huis.
Morgen zullen ze me terugbellen.
Ik houd je op de hoogte
mvg
Olga
daarop heb ik dit teruggestuurd.
hallo Olga,
als deze monteur ervaring had met vario's dan had hij geweten dat je die boel totaal NIET hoeft te demonteren om de koppeling te inspecteren, hij had moeten weten dat je vanaf de onderkant van de auto met een voelermaatje de speling tussen plaat en vliegwiel kan meten.
bij deze hebben we ook het probleem gevonden waarom je koppeling er nu al mee op houd. de koppeling is mechanisch en moet afgesteld worden dmv vulplaatjes. het koppelingsmechanisme zelf is mechanisch en werkt met centrifugaalkracht, als de beginafstand in vrijloop te groot is, kan de centrifugaalkracht de koppelingsplaat en drukgroep niet ver genoeg naar voren krijgen waardoor de plaat slipt en heel snel weer verslijt. het enige elektrische aan de koppeling is de knop bovenop het bedieningshandle p-r-n-d, deze stelt een klep in werking wat een beveiliging bedient zodat de koppeling vrij is als je van p naar n schakelt (dus dat nooit de auto spontaan achteruit kan gaan, p>R>n.
laat ze asjeblieft van je carburateur afblijven, daar is niets mee mis. als ze daaraan gaan zitten mieren word het alleen maar erger. het enige wat ze mogen doen is de auto aan de viergasmeter hangen, en dan co afstellen tussen de 1 en 2,5% en stationair toerental rond de 900 toeren; als dat al te moeilijk voor ze is mogen ze ook dat overslaan, de carburateur zit vast, en het enige valse lucht wat de motor kan maken is via het slangenwerk van de vario en de rembekrachtiger, met in het bijzonder de koppelstukjes aan de carburateurvoet en aan het inlaatspruitstuk.
als ik jou was, zou ik het volgende doen;
NIEUWE koppelingsdelen claimen ivm foutieve montage en afstelling van de vorige set,
als ze de vorige keer de drukgroep, lager in het vliegwiel, en lager in het staartstuk hebben vervangen hoef je in dit geval alleen een nieuwe koppelingsplaat.
als ze dit gemonteerd hebben kom dan maar binnen een zo kort mogelijke periode langs, dan controleer ik de afstelling van de koppeling en dan stel ik die bij. ook controleer ik dan nog een keer de boel met draaiende motor, kost je een halve dag maar dan kun je voorlopig weer vooruit.
dit bewijst maar weer eens dat de variomatic een specifiek stukje techniek is, waar niet elke B-monteur verstand van heeft. en het is zielig maar waar dat je bij een autoclub beter af bent als bij de volvodealer/garage.
het lullige is, dat de koppeling officieel elke 20.000 km afgesteld/bijgesteld moet worden met deze vulplaatjes, en op die manier doe je makkelijk 200.000 km met een koppeling. dat zou die garage dan ook zowieso moeten weten, maar goed..
ik hoop dat ik je zo op afstand genoeg kan helpen, maar deze nieuwe koppelingsdelen claimen ivm foute montage & afstelling zou ik zeker doen!!
mvg,
Anjo
de oorzaak van de versleten koppeling binnen 7500 km is dus duidelijk, een monteur dit totaal niet wist waar hij mee bezig was. hij heeft vernomen dat de koppeling elektrisch afgesteld werd en dat dat dus automatisch was..
helaas heeft de hiervoor weggesleten koppeling voor gewenning gezorgd ivm hogere toeren bij het wegtrekken, en daardoor heeft olga niet opgemerkt dat de koppeling verkeerd gemonteerd was, kan ze totaal niets aan doen maar het is wel jammer dat deze koppeling dus ook naar de klotuh is.
ik hoop alsnog op een positieve uitkomst van dit verhaal, olga heeft een leuke auto en de carosserie is nog puntgaaf.
wat wel duidelijk is: (jazeker, ik ga toch maar even negatieve reclame maken)
ik adviseer om op z'n minst voor een tijdje bij de Volvo Bangarage te Amstelveen GEEN variomatic voertuigen te laten onderhouden / en of afstellen.
sorry, maar wat mij betreft ga ik dat nu niet meer anoniem houden.
als die monteurs weer bijgeschoold zijn mbt variomatic pas ik gerust m'n post aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-10-2008 19:10 #730544
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie koppeling
Zo te lezen hoef ik er met alleen al een carburatiemotor ook niet te komen...
Top dat je je zo inzet Anjo. Als Olga's auto weer in orde is, heb je jouw steentje bijgedragen aan het behoud van een Volvo 340 op 's heren wegen zonder dat je er ??n hebt hoeven kopen
Top dat je je zo inzet Anjo. Als Olga's auto weer in orde is, heb je jouw steentje bijgedragen aan het behoud van een Volvo 340 op 's heren wegen zonder dat je er ??n hebt hoeven kopen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets