reparatie koppeling

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2008 19:27 #627959 door V300 register
reparatie koppeling is gemaakt door V300 register
Ik heb een volvo 340 automaat uit 1990, nu 107000 km gereden.
In januari 2008 heb ik de koppeling laten vervangen,nu na 7500 km stopte hij er weer mee, volgens de dealer is de koppeling weer kapot en komt dit omdat de carburateur valse lucht aan zuigt en daardoor de motor teveel toeren maakt, maar een revisie set voor de carburateur kan hij niet meer krijgen, dus revisie is niet mogelijk.Hij heeft wel ergens weer een nieuwe koppelingsset gevonden,reparatie kost 450 ?. ik vraag me af of ik dat moet doen,en vind het nogal raar dat na 8 maanden de koppeling het weer begeven heeft.
Wie kan mij raad geven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2008 19:36 #729682 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic reparatie koppeling
dit topic hoort in het variomatic gedeelte thuis.

wie heeft gezegd dat de koppeling kaduuk is?

als de motor teveel toeren maakt, laat de koppeling de aandrijfas al meedraaien voordat je na het starten de kans krijgt om de schakelhandle in D te zetten, gevolg: KGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG; juist, tandenpoetsen!

ik geloof dan ook niet dat het de koppeling is die het begeven heeft, wat doet de auto precies?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2008 19:40 #729684 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic reparatie koppeling
de motor draait, maar als ik hem in D of R zet rijdt hij niet meer, is door de hulpdienst weggebracht, die konden er ook niets aan doen, en nu staat hij bij de dealer, in januari zelfde gehad, ook naar de dealer getransporteerd en toen is er dus die nieuwe koppeling in gezet

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2008 19:50 #729685 door Anjo van den Akker
dan bent u wel een verschrikkelijke coureur als u met 7500 km een vario koppeling om zeep kan helpen!

nog steeds geloof ik niet dat de koppeling (weer) op is, het zal waarschijnlijk in de schakelstang zitten, de pook staat goed in D volgens de pook, maar nog niet in versnelling bij de versnellingsbak.

wat ook nog kan is dat de riemen doorslippen door veroudering oid maar dan zou je alsnog een beetje vooruit moeten kunnen komen.

heeft u de mogelijkheid om iemand onder de auto te kunnen laten kijken?

dan kunt u een hele simpele test uitvoeren waarbij alle 4 de wielen van de auto op de grond kunnen blijven staan,

laat iemand vanaf de zijkant onder de auto kijken, tussen de banden in. daar ziet hij/zei de uitlaat lopen, boven de uitlaat loopt de aandrijfas, je moet hier met je gezicht wel iets onder de auto gaan anders kun je hem niet zien. als diegene de aandrijfas ziet ga dan in de auto zitten, zet de auto in N, start de auto en vraag dan aan die persoon of hij de aandrijfas ziet draaien, zonee geef een beetje gas bij en dan moet de aandrijfas pas draaien.

als dat goed is dan is de koppeling in orde en zit het in de schakelstang en of aandrijfriemen.

normale toerentallen zijn ongeveer tussen de 800/900 toeren stationair, 1200/1500 voor de draaiende aandrijfas.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2008 20:11 #729690 door V300 register
Volgens mij kan het nooit zo zijn dat een dealer een carburateur die valse lucht aanzuigt niet zover terug kan stellen dat je in ieder geval niet met een veel te hoog stationair toerental rondrijdt. Bij plusminus 1200 toeren grijpt de koppeling automatisch aan als de pook in P, R of D staat en als de motor stationair inderdaad zoveel toeren maakt, slijt hij zijn koppeling terwijl de auto stilstaat of langzaam in beweging komt. Knap ook trouwens dat de dealer wel aan een nieuwe koppelingsset kan komen (zeldzaam), maar niet aan een revisieset voor een gangbare carburateur die je overal via internet kan bestellen. Ik denk dat het zoeken van een andere garage al een heel goede eerste stap is.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2008 20:14 #729691 door Anjo van den Akker
ook dat ja, 40 euri voor een carburateurrevisiesetje... zelf 2 weken geleden nog besteld en 2 dagen later in huis.

buiten dat, gelijk reviseren is meestal nieteens nodig als een keer de moeren van het voetstuk en de boutjes voor de vlotterdeksel aangedraaid worden..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2008 20:24 #729696 door V300 register
Weet iemand een goed adres voor Olga in de buurt van Amsterdam? Gezien het verhaal is dit een dealer waar ik heeeel hard weg zou hollen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2008 20:27 #729699 door Anjo van den Akker
voor wat ik denk is dit straks schakelstang afstellen en carburateur + spruitstukken natrekken, eventueel carburateur herafstellen.

even afwachten of de aandrijfas meedraait...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2008 10:57 #729739 door V300 register
Ik hoorde van iemand dat die met heel langzaam optrekken meer slijt de koppeling dat met wat vlugger optrekken...

Maar goed 7500 km met 1 koppeling? die van mij zit er al 80.000 km in met dezelfde!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-09-2008 10:59 #729740 door V300 register
Ow ja daar heeft diegene wel gelijk in die dat zei, zo,n revisieset met al die pakkingen ed zijn echt veel makkelijker te krijgen dan zo,n koppelingset!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC