- Berichten: 4
Probleem met aandrijfriem van Variomatic
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
AvdAkker;67938 schreef : ja een blokje ertussen heb ik ook al eens aan zitten denken.. ik moet het ook nog eens zonder brug doen, mijn sleutelmaatjes zijn een setje assteunen en een 2.5 tons garagekrik!
riemen stuk na 10.000 km ligt waarschijnlijk aan uitlijning primair/secundair en/of speling in varioriemen, ik krijg dit 2e hands setje riemen, na verslijten van inmiddels 4 secundaires (differentieel & tandwielen finaal naar de klote) nog nieteens kapot. of in een zichtbaar ergere toestand dan dat ze waren (totale kilometers van deze riemen bedraagd inmiddels ergens om en nabij de 130.000 km, waarvan ca 7000 onder mijn auto)
opvallend is dat dit huidige secundaire niets mankeerd. ik controleer regelmatig (ong elke 1000 km) het magneetje en ververs dan gelijk de olie. nog nooit splintertjes gezien bij deze.
ahum... hoe weet je nou zeker dat die riemen 130.000km hebben gelopen... klinkt een beetje wazig... :hmmz2:
en leg dat van die uitlijning eens uit, ik zie nl. geen mogelijkheid om de secundaire te kunnen uitlijnen (in de breedte-richting van de wagen).
regelmatig stel ik de poelie's/schijven wel bij met voelermaatjes meet ik dan vaak tussen 1,5-2,0 mm tussen de schijven, volgens de boekjes is dit voldoende.
en toch gaan ze stuk...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
compleet vrij hangen van het secundaire, riemen opspannen en afstellen met de m12 bout tussen het primair en secundair in. paar x de boel helemaal rond laten lopen om de riemen te laten "ontspannen" nog een keer je afstelling controleren en daarna eerst de voorste 2 bouten voor de ophanging van het secundaire vastmaken, en daarna de achterste. en daarna nog een keer de speling controleren. als je de bouten voor het secundaire n?t niet vast zet, zodat je dus nog steeds de bak kan schuiven dan heb je de grootste kans dat je afstelling niet veranderd.
zo doe ik ut, misschien overdone maar zo voorkom je verschil in looplengte tussen links/rechts, en het "scheef" staan van het secundaire wat voor extra slijtage zorgt. door het afstellen van de poelie moeren op het secundaire, word de hoeveelheid voorspanning op de veren in deze poelies bepaald.
hoe 'k die kmers zeker weet?, stond in de servicemanual van die auto dat de riemen nog niet vervangen waren, wel een aantekening dat ze bij de 74*** km , en bij de 108***km nog gecontroleerd waren, voor mij info genoeg;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb net een volvo 340 gekocht , nou blijkt na een uur rijden dat allebei de aandrijfriemen zijn geknapt :cry2: ben verdrietig ,want dit is een hele mooie als nieuwe volvo ,kan iemand mij helpen ? de garage zal wel duur zijn :grr: is er iemand die deze erop kan zetten .
Groetjes patrick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Er zijn een aantal leden die regelmatig tegen geringe vergoeding komen helpen bij zulke klusjes.
Als je een showroomtopic met foto's en een korte introductie van jezelf en je auto aanmaakt en daarin meteen alle problemen behandeld blijft het voor iedereen overzichtelijk.
Mensen die je willen helpen krijgen dan ook meteen een idee van wie je bent en zullen je dan (nog) sneller helpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 10
volvo liefhebber;126903 schreef : Beste lezers
Ik heb net een volvo 340 gekocht , nou blijkt na een uur rijden dat allebei de aandrijfriemen zijn geknapt :cry2: ben verdrietig ,want dit is een hele mooie als nieuwe volvo ,kan iemand mij helpen ? de garage zal wel duur zijn :grr: is er iemand die deze erop kan zetten .
Groetjes patrick
Beste Patrick,
Meestal willen een hoop mensen je wel helpen om het probleem op te lossen. Het is dan wel fijn als je clublid bent of wilt worden. Riemen kun je bestellen bij DAFhobby, maar ook via clubleden verkrijgen (alhoewel ik nieuwe prefereer).
Plaats een advertentie voor hulp en weldra zullen er mensen reageren.
De automaat die Van Doorne's transmissie bedacht heeft is echt een subliem stukje technieck wat bij goede afstelling een mega heerlijk rijcomfort oplevert.
Overigens kun je ook de complete automaatbak omwisselen: 2 x 6 inbussen korte aandrijfassen los, centrale aandrijfas er af wippen (veersysteem), klipje van schakelhendel los, handremkabel bij verdeler los en handremkabel van ophangbalk los, vacuum slangen merken en los, 4 moeren los (of voor 2 moeren en achter 4 boutjes kan ook) en de bak op krikjes laten zaken. Inbouwen in omgekeerde volgorde (eerst olie checken etc.)
Als je een achterwiel van een fiets ooit er uit hebt gehaald en daarna terug gedaan hebt (afstellen ketting, recht plaatsen etc.) dan kun je dit ook.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Heb je beide riemen teruggevonden? Zo niet: grote kans dat er al 1 af lag en dat de tweede nu geknapt is...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De politie heeft de resten gevonden ,waarschijnlijk zat er maar 1 op ,en die was zeker ook op ,het is geen fijn idee als je op de snelweg zit ,en dat je riem knapt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.