Probleem met aandrijfriem van Variomatic

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2008 23:53 #727513 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Probleem met aandrijfriem van Variomatic
ja een blokje ertussen heb ik ook al eens aan zitten denken.. ik moet het ook nog eens zonder brug doen, mijn sleutelmaatjes zijn een setje assteunen en een 2.5 tons garagekrik!

riemen stuk na 10.000 km ligt waarschijnlijk aan uitlijning primair/secundair en/of speling in varioriemen, ik krijg dit 2e hands setje riemen, na verslijten van inmiddels 4 secundaires (differentieel & tandwielen finaal naar de klote) nog nieteens kapot. of in een zichtbaar ergere toestand dan dat ze waren (totale kilometers van deze riemen bedraagd inmiddels ergens om en nabij de 130.000 km, waarvan ca 7000 onder mijn auto)
opvallend is dat dit huidige secundaire niets mankeerd. ik controleer regelmatig (ong elke 1000 km) het magneetje en ververs dan gelijk de olie. nog nooit splintertjes gezien bij deze.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2008 17:04 #727574 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Probleem met aandrijfriem van Variomatic

AvdAkker;67938 schreef : opvallend is dat dit huidige secundaire niets mankeerd. ik controleer regelmatig (ong elke 1000 km) het magneetje en ververs dan gelijk de olie. nog nooit splintertjes gezien bij deze.

:eek: Elke 1000 km olie verversen????? :no_comment: Ben je onnodig een hele hoop geld kwijt :S

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 17:14 #727576 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Probleem met aandrijfriem van Variomatic
nee hoor kost me niets, bij terberg hebben we 80w90 uit een slang in de muur:+ digitaal afleesbaar en instelbaar, dus volledig laten leeglopen, los met een staaf magneetje over de bodem en het magneetje zelf goed reinigen.

ik tap de olie af in een lege spa fles, met zo'n kegel aan de onderkant. dan zet ik de fles een tijdje neer en alle staalsplinters/korrels e.d. die dan in de olie zweefden zijn dan daarheen gezakt, zolang dat schoon blijft weet ik dat er niets aan de hand is.

op beide pluggen doe ik loctite 577 schroefdraadafdichting, en een nieuwe koperen ring. de loctite 577 is gewoon een extra stukje zekerheid, maar zeker niet overbodig zoals het met loctite 243 insmeren van zelfborgende moeren..

ik rij miss 600/700 km in de maand, (wat wil je, 200 meter lopen naar je werk!) en dat is waarschijnlijk nog veel. dus eens in de 1.5 maand de auto op de brug voor een volledige controle vind ik nog wel meevallen, ik heb het er graag voor over, op die manier heb ik al regelmatig diverse mankementjes op kunnen sporen, voordat het een probleem werd en ik er per direct wat aan moest doen.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 17:17 #727577 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Probleem met aandrijfriem van Variomatic
80W90? :|

Maar om nou telkens olie te verversen? Uiteraard je eigen keuze, kunnen hele discussies over ontstaan. Had laatst eens een documentaire gezien over olie verversen? Die beweerde dat olie verversen om de 2 ton moest ofzoiets. Zal is kijken of ik daar over wat terug kan vinden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-09-2008 17:21 #727579 door V300 register
Ja, heb ik ook gezien ja! Ik weet niet meer precies wat het idee erachter was, maar het zou beter zijn om heel lang met je olie rond te rijden. Niet dat ik me daar iets van aantrek, olie vervangen moet gewoon geregeld gebeuren. Maar elke 1000 km? Dan sta ik elke maand op de brug :no_comment:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 17:27 #727580 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Probleem met aandrijfriem van Variomatic
Als het gratis is...

wanneer ik de kans krijg om 2 gratis koekjes te pakken i.p.v. 1 grijp ik die ook met beide handen aan. Als ze 10 cent per stuk kosten niet meer.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2008 17:35 #727582 door Anjo van den Akker
dat klopt, maar dat was voor de motorolie. en dat is in theorie ook gewoon goed mogelijk, je kan 3 ton met dezelfde olie rondrijden. maar mocht je een keer wat losse rotzooi in je olie hebben wat kanaaltjes kan verstoppen, zuigers kan beschadigen, kleppen kan laten verbuigen weet ik veel wat nog meer of minder. dan ben je dus wel de sjaak.

en ik rij liever niet met staalsplinters/korrels in mn variomatic, dat kost je gewoon een complete bak. als ik doorheb dat er een tandwiel verzwakt (dus div splinters e.d. in de olie en aan het magneetje) dan trek ik de bak eronderuit en ga ik kijken waar het vandaan komt. als de bak herrie gaat maken dan is het al te laat. dit is m'n nieuwe oplossing en op deze manier gaat de bak veel langer mee merk ik.

en 80w90 staat gewoon voorgeschreven hoor kevin;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-09-2008 23:09 #727738 door V300 register
Ik heb hier nog een oude emvk liggen of het met een goede werkt ik doe het er liever niet mee haha, dan wissel ik de slangen op zet ik hem op de bergversnelling en dan heb je hem al voor de helft op de secundaire liggen. Hij schakelt dan namelijk niet terug dit heb ik van Anton geleerd dit truckje. Zelf kwam ik er bij dat het bij riemen verwisselen wel eens handig kon zijn,

Dan met een grote lijmtang hem open krijgen. ZOnder dat die al op de helft is kun je het me een lijmtang trouwens wel vergeten.

Op mijn oude secuindair die ik er nu niet meer op heb zitten was 100.000 km geen olie ververst. Overigens met motorolie zou ik het niet uithalen!

Wat versta jij onder metaalsplinters???? Meestal zit er na zo,n lange tijd ja wat is het voor iets super superfijn mazig ijzer op. Maar als je schilvertjes hebt van 1 of 2 mm of meer, dan weet je het al bak vervangen!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 23:15 #727740 door Anjo van den Akker
dat is inderdaad een leuk truukje om de riemen in de hoogste versnelling te krijgen.

wat ik hieraan wel toe wil voegen is dat je dit alleen moet doen met je wielen van de grond, doe je dit rijdend dus met belasting dan heb je een voluit slippende koppeling en dan krijgen we die problemen naderhand weer...

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2008 23:26 #727747 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Probleem met aandrijfriem van Variomatic
Ik dacht motorolie verversen :cry2: Vandaar dat ik 80w90 een beetje raar vond. Mis verstandje :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC