Probleem met aandrijfriem van Variomatic
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
riemen stuk na 10.000 km ligt waarschijnlijk aan uitlijning primair/secundair en/of speling in varioriemen, ik krijg dit 2e hands setje riemen, na verslijten van inmiddels 4 secundaires (differentieel & tandwielen finaal naar de klote) nog nieteens kapot. of in een zichtbaar ergere toestand dan dat ze waren (totale kilometers van deze riemen bedraagd inmiddels ergens om en nabij de 130.000 km, waarvan ca 7000 onder mijn auto)
opvallend is dat dit huidige secundaire niets mankeerd. ik controleer regelmatig (ong elke 1000 km) het magneetje en ververs dan gelijk de olie. nog nooit splintertjes gezien bij deze.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;67938 schreef : opvallend is dat dit huidige secundaire niets mankeerd. ik controleer regelmatig (ong elke 1000 km) het magneetje en ververs dan gelijk de olie. nog nooit splintertjes gezien bij deze.
:eek: Elke 1000 km olie verversen????? :no_comment: Ben je onnodig een hele hoop geld kwijt :S
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ik tap de olie af in een lege spa fles, met zo'n kegel aan de onderkant. dan zet ik de fles een tijdje neer en alle staalsplinters/korrels e.d. die dan in de olie zweefden zijn dan daarheen gezakt, zolang dat schoon blijft weet ik dat er niets aan de hand is.
op beide pluggen doe ik loctite 577 schroefdraadafdichting, en een nieuwe koperen ring. de loctite 577 is gewoon een extra stukje zekerheid, maar zeker niet overbodig zoals het met loctite 243 insmeren van zelfborgende moeren..
ik rij miss 600/700 km in de maand, (wat wil je, 200 meter lopen naar je werk!) en dat is waarschijnlijk nog veel. dus eens in de 1.5 maand de auto op de brug voor een volledige controle vind ik nog wel meevallen, ik heb het er graag voor over, op die manier heb ik al regelmatig diverse mankementjes op kunnen sporen, voordat het een probleem werd en ik er per direct wat aan moest doen.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-

Maar om nou telkens olie te verversen? Uiteraard je eigen keuze, kunnen hele discussies over ontstaan. Had laatst eens een documentaire gezien over olie verversen? Die beweerde dat olie verversen om de 2 ton moest ofzoiets. Zal is kijken of ik daar over wat terug kan vinden.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
wanneer ik de kans krijg om 2 gratis koekjes te pakken i.p.v. 1 grijp ik die ook met beide handen aan. Als ze 10 cent per stuk kosten niet meer.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
en ik rij liever niet met staalsplinters/korrels in mn variomatic, dat kost je gewoon een complete bak. als ik doorheb dat er een tandwiel verzwakt (dus div splinters e.d. in de olie en aan het magneetje) dan trek ik de bak eronderuit en ga ik kijken waar het vandaan komt. als de bak herrie gaat maken dan is het al te laat. dit is m'n nieuwe oplossing en op deze manier gaat de bak veel langer mee merk ik.
en 80w90 staat gewoon voorgeschreven hoor kevin;)
- V300 register
- Verbannen
-
Dan met een grote lijmtang hem open krijgen. ZOnder dat die al op de helft is kun je het me een lijmtang trouwens wel vergeten.
Op mijn oude secuindair die ik er nu niet meer op heb zitten was 100.000 km geen olie ververst. Overigens met motorolie zou ik het niet uithalen!
Wat versta jij onder metaalsplinters???? Meestal zit er na zo,n lange tijd ja wat is het voor iets super superfijn mazig ijzer op. Maar als je schilvertjes hebt van 1 of 2 mm of meer, dan weet je het al bak vervangen!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
wat ik hieraan wel toe wil voegen is dat je dit alleen moet doen met je wielen van de grond, doe je dit rijdend dus met belasting dan heb je een voluit slippende koppeling en dan krijgen we die problemen naderhand weer...
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-