Vacuumproblemen 340 GL variomatic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2008 17:03 #627136 door V300 register
Vacuumproblemen 340 GL variomatic is gemaakt door V300 register
Halo mensen, ik denk ik zet mijn probleem maar even in het goeie gedeelte.
als volgt: ik ben in het bezit van een volvo 340 1.4 Special en de laatste tijd loopt hij zeer onregelmatig. ik heb ondertussen de carburateur schoongemaakt, pakkingen nagekeken, slangen nagekeken, 4 bougies vervangen en nieuw luchtfilter geplaatst maar hij blijft hetzelfde doen. ik weet dat het een lucht lekkage is aangezie hij 'sist' bij het onderdeel op de foto. kan iemand mij vertellen wat dit is en of het hier aan kan liggen??? En wat zou ik eraan kunnen doen? en als laatste weet iemand waar de CO stelschroef zit? Hartelijk dank voor de reacties!!

[mod] De 2 discussies die gestart zijn kwamen niet helemaal overeen met het forum waarin ze geplaatst waren. Graag de volgende indeling aanhouden:

forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3030
is voor het slechte lopen van de motor

en forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3033
voor de problemen met vacuumslangen, membramen en EMVK.[/mod]

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2008 17:16 #701826 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vacuumproblemen 340 GL variomatic
Hoi Mark,

Het onderdeel op de foto is de zogenaamde EMVK, de elektromagnetische vacuumklep. Deze zorgt ervoor dat de variomatic goed op- en terugschakelt. Komt het gesis misschien van een gescheurde slang ofzo?

De CO-schroef zit op de carburateur aan de bestuurderszijde, een schroef in een soort busje onderop de carb. Je kan erbij met een lange schroevedraaier.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2008 18:35 #701829 door V300 register
nou ik heb alle slangen nagekeken en ze zijn allemaal goed voor zover ik het kan waarnemen. soms komt er ook een soort getik uit de EMVK. is er misschien iets wat ik daaraan kan vervangen en of nakijken? en heb de CO schroef gevonden, Dank daarvoor. Verder heb ik geen idee waarom mijn autootje ineens zo slecht loopt.. ideeen>?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2008 19:04 #701836 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vacuumproblemen 340 GL variomatic

Jovink;48804 schreef : nou ik heb alle slangen nagekeken en ze zijn allemaal goed voor zover ik het kan waarnemen. soms komt er ook een soort getik uit de EMVK. is er misschien iets wat ik daaraan kan vervangen en of nakijken? en heb de CO schroef gevonden, Dank daarvoor. Verder heb ik geen idee waarom mijn autootje ineens zo slecht loopt.. ideeen>?

die tik is het klepje dat schakelt, dit gebeurt elektrisch, dit geluid kun je horen bij remmen, bediening van de bergremschakelaar en bij de kickdown. aangezien je al aangeeft dat hier lucht weglekt zou ik het complete plaatje waar die emvk op zit geschroefd verwijderen, 2x m8 bout. maak eerst een foto van de draadkleuren waar deze aangesloten zitten en merk de slangen aan de achterzijde van de emvk, los ook de stekker van het tachorelais (zwart kastje gemonteerd aan hetzelfde plaatje) en eenmaal de emvk los, controleer de 3 lange schroefjes die de boel bij elkaar houden. haal het hele gebeuren open en inspecteer de o-ringen en de klepjes, zijn er beschadigingen aan de klepjes/o-ringen ed. dan moet je denk ik op zoek naar een andere emvk om die onderdelen vanaf te halen. ookal is het een relatief simpel ding qua onderdelen. zorg ervoor dat je de emvk precies hetzelfde weer in elkaar zit en gebruik vaseline of een olie om de o-ringen te monteren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2008 20:26 #701853 door V300 register
bedankt voor uw reactie, maar kan mijn auto zo slecht stationar lopen en rijden door een defecte of luchtlekkende emvk?
groet mark

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2008 22:03 #701863 door V300 register
Wanneer je EMVK niet goed meer werk kan:
- of je vario niet meer goed op- of terugschakelen (dit merk je snel genoeg wanneer je gaat rijden, dan maakt het motortje absurd veel toeren ;))
- of je motor loopt belabberd stationair.

De variobak wordt aangestuurd met behulp van vaccuum-druk (ok?, vaccuum-druk bestaat niet, maar dit is even ter verduidelijking ;)).
Deze vaccuum-druk wordt geleverd door de motor. Er zit namelijk een slang vanaf het spruitstuk naar de EMVK. Deze regelt de vaccuumdruk en dus ook de variobak. Wanneer de EMVK lek is dan zou de motor weleens valse lucht aan kunnen zuigen en daardoor kan hij dus weleens slecht kunnen gaan lopen (vooral bij stationair).
Wanneer het lek groot is (hij sist bij jou, dus het is waarschijnlijk een groot lek) dan kan hij weleens heel belabbert stationair lopen of zelf stilvallen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-03-2008 23:56 #701869 door V300 register
oke bedankt voor de info, ik heb via via weer iemand gevonden die een gereviseerde emvk kan leveren voor 60 euro, dus ik denk dat ik die morgen maar even op ga halen. anders weet ik ook niet hoe ik eraan kan komen. ik zal zsm weer posten of dit daadwerkelijk het probleem was, in ieder geval allemaal hartelijk dank en mocht je meer tips hebben voor mij, ze zijn altijd welkom!! greetzz Mark

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2008 11:14 #701883 door V300 register
of als iemand nog een emvk heeft liggen die hij kwijt wil voor een leuke prijs dan mag je het ook laten weten...

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 11:21 #701886 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Vacuumproblemen 340 GL variomatic
Beste Mark, Dit is een vrij normale prijs voor een gegarandeerde 2e hands goede EMVK + Tachorelais. Voor een paar euro minder neem je wellicht een groter risico.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-03-2008 11:29 #701888 door V300 register
Bij de volvo waren ze nieuw iets van 80 meende ik als ze nog te leveren zijn.... (denk het niet dus) EN die tachnorelais die waren nog veel en veel duurder!!!!! Dat was echt opsurt aan de prijs! Meen iets van 200.....

Ow ja, ik heb ooit eens 2 emvk van de sloop gehaald, en alle 2 waren ze zo kapot als de nispel....

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC