Variogeluiden normaal?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-12-2003 21:03 #640202
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
Tevens als ie dan nog zo beroerd loopt kan ik er wel effe naar kijken.
Wat ik je ook kan aanraden ,is een brandstof filtertje op je aanvoerslang te plaatsen tussen je opvoerpomp en carburateur.
Dan heb je een zekerheid dat je brandstof schoon is,en dat het dus niet alleen maar hoeft af te hangen van de steenenvanger in je carburateur.
Tevens kan je ook kijken of je opvoerpomp ze werk naar behooren doet. Door dat het filterhuis doorzichtig is en dus je aanvoer goed te controleeren is.
Let wel dat je deze plaatst op een plek waar ie niet te warm wordt ,anders krijg je kans op vlokvorming.
Greetz Bart
Wat ik je ook kan aanraden ,is een brandstof filtertje op je aanvoerslang te plaatsen tussen je opvoerpomp en carburateur.
Dan heb je een zekerheid dat je brandstof schoon is,en dat het dus niet alleen maar hoeft af te hangen van de steenenvanger in je carburateur.
Tevens kan je ook kijken of je opvoerpomp ze werk naar behooren doet. Door dat het filterhuis doorzichtig is en dus je aanvoer goed te controleeren is.
Let wel dat je deze plaatst op een plek waar ie niet te warm wordt ,anders krijg je kans op vlokvorming.
Greetz Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-12-2003 21:12 #640203
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
En meschien is het ook wel handig om lid te worden. Zodat je ook op de ledenpagina kan komen ,en zo ook een heele hoop documentatie kan inzien. Waar ik zelf na eenige bestudeering toch al flink wat weet van de 300.
En de kosten er van zijn veel goedkoper als voor elk vratseltje naar de garage te gaan.
Greetz Bart.
En de kosten er van zijn veel goedkoper als voor elk vratseltje naar de garage te gaan.
Greetz Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-12-2003 22:21 #640204
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
Bart, ik ben inmiddels al lid van de club als het goed is, en anders volgende week, enfin dan heb ik dus mijn echte login.
Ik hoop dus ook dat dit niet per post gaat anders moet ik weer wachten ha ha ha, gister contributie overgemaakt, wat zal dat duren max 5 dagen geloof ik.
Ik ga morgen in ieder geval even kijken naar de electrische nozle, de brandstof toevoer daarna maar even bekijken.
Wat betreft de nieuwjaars borrel, ik moet ff kijken hoe dat loopt namelijk mag ik 2 Januari weer werken, en werk in ploegen dus dat moet maar net goed uitkomen voor mij, ik hoop dus van wel.
De Cdroms lijken mij inderdaad een fel begeerde aanwinst.
Mijn Neef nog gebeld en deze attendeerde me dat het onderdeel dat hij bedoelt op of bij het uitlaatsruitstuk zit aan de rechterzijde van de auto, dus ook weer even checken morgen.
Als ik er niet uitkwam mocht ik Zondag eventueel wel even langskomen balanceerd hij ook de banden even uit, hoef ik de 5e ook niet meer naar de garage en zie me neef weer eens hahaha.
Sjonge wat zou ik graag een garage hebben maar die zijn hier werkelijk onbetaalbaar.
Groet,
Jan
Ik hoop dus ook dat dit niet per post gaat anders moet ik weer wachten ha ha ha, gister contributie overgemaakt, wat zal dat duren max 5 dagen geloof ik.
Ik ga morgen in ieder geval even kijken naar de electrische nozle, de brandstof toevoer daarna maar even bekijken.
Wat betreft de nieuwjaars borrel, ik moet ff kijken hoe dat loopt namelijk mag ik 2 Januari weer werken, en werk in ploegen dus dat moet maar net goed uitkomen voor mij, ik hoop dus van wel.
De Cdroms lijken mij inderdaad een fel begeerde aanwinst.
Mijn Neef nog gebeld en deze attendeerde me dat het onderdeel dat hij bedoelt op of bij het uitlaatsruitstuk zit aan de rechterzijde van de auto, dus ook weer even checken morgen.
Als ik er niet uitkwam mocht ik Zondag eventueel wel even langskomen balanceerd hij ook de banden even uit, hoef ik de 5e ook niet meer naar de garage en zie me neef weer eens hahaha.
Sjonge wat zou ik graag een garage hebben maar die zijn hier werkelijk onbetaalbaar.
Groet,
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-12-2003 15:07 #640205
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
Opgelost!
Mijn neef vond de ietwat loszittende carburateur op het spruitstuk onder het luchtfilter dat ik al eerder vastzette.
Nieuwe pakking co opnieuw afgesteld en uitgebalanceerd rijdt ze fantastisch en rapper als ooit, nu het verbruik nog eens bekijken.
Ik kan er nu netjes 120 mee te rijden en met inhalen schiet ze met gemak naar de 140+ maar dan
kijk ik voor me naar bulten of er geen zuiger door de motorkap komt hahahaha, nope 90/95 is de perfecte snelheid voor mijn 340 en de meest relaxte.
Dank voor iedere tip gegeven gezien het net zo goed iets anders had kunnen zijn.
groet,
Jan
Mijn neef vond de ietwat loszittende carburateur op het spruitstuk onder het luchtfilter dat ik al eerder vastzette.
Nieuwe pakking co opnieuw afgesteld en uitgebalanceerd rijdt ze fantastisch en rapper als ooit, nu het verbruik nog eens bekijken.
Ik kan er nu netjes 120 mee te rijden en met inhalen schiet ze met gemak naar de 140+ maar dan
kijk ik voor me naar bulten of er geen zuiger door de motorkap komt hahahaha, nope 90/95 is de perfecte snelheid voor mijn 340 en de meest relaxte.
Dank voor iedere tip gegeven gezien het net zo goed iets anders had kunnen zijn.
groet,
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-12-2003 23:34 #640206
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
Een vraagje over het afstellen
Ik rij in een 340 1.4DL CVT '87, die na de APK veel meer is gaan drinken. Ik red 1 op 10 niet meer op de snelweg. Daarnaast was het rijden met een koude motor erg lastig. Om te voorkomen dat de motor afslaat, moest ik de choke uittrekken bij loslaten van het gas en weer indrukken bij het gas geven.
Ik heb 'm afgesteld zoals Wouter hierboven heeft uitgelegd (op het gehoor; ik heb geen toerenteller). Ik heb nog niet weer getankt - weet dus niet of het verbruik beter is. De motor loopt in ieder geval al veel beter: bij een koude motor hoef ik niet meer zo met de choke te pielen. Het valt me op dat bij inschakelen van de bergschakelaar het toerental (iets) hoger wordt, terwijl deze vroeger juist onregelmatig ging lopen met de bergschakelaar aan.
- Ik moest de CO schroef best wel ver (enkele slagen) uitdraaien voordat de motor onregelmatig werd. (En dan eindelijk mijn vraag): klopt het dat daarmee het mengsel armer wordt?
Ik rij in een 340 1.4DL CVT '87, die na de APK veel meer is gaan drinken. Ik red 1 op 10 niet meer op de snelweg. Daarnaast was het rijden met een koude motor erg lastig. Om te voorkomen dat de motor afslaat, moest ik de choke uittrekken bij loslaten van het gas en weer indrukken bij het gas geven.
Ik heb 'm afgesteld zoals Wouter hierboven heeft uitgelegd (op het gehoor; ik heb geen toerenteller). Ik heb nog niet weer getankt - weet dus niet of het verbruik beter is. De motor loopt in ieder geval al veel beter: bij een koude motor hoef ik niet meer zo met de choke te pielen. Het valt me op dat bij inschakelen van de bergschakelaar het toerental (iets) hoger wordt, terwijl deze vroeger juist onregelmatig ging lopen met de bergschakelaar aan.
- Ik moest de CO schroef best wel ver (enkele slagen) uitdraaien voordat de motor onregelmatig werd. (En dan eindelijk mijn vraag): klopt het dat daarmee het mengsel armer wordt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2003 00:08 #640207
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
Hoi Bouke,
bij de APK zitten ze meestal te emmeren met je CO schroef, omdat je auto moet voldoen aan de hiervoor gestelde norm. Ook bij oudere klassiekers (van voor 1973) willen ze nog wel eens aan die schroef gaan liggen kloten, terwijl het bij die wagens helemaal niet hoeft. tussen 1973 en 25 jaar oud is de grens 4,5 pct.
de nieuwere auto's hebben een lagere grens, hoeveel weet ik niet precies. kan iemand anders wel vertellen denk ik.
om een motor lekker te laten lopen en toch aan de apk norm te voldoen moet ie echt goed in orde zijn. belangrijke punten hierbij zijn; compressie, klepspeling, carburatie, ontsteking.
compressie kun je niet niks aan veranderen (tja, andere motor erin, maarja..) ontsteking kun je eigenlijk vrij weinig aan doen, wel de bougiekabels, verdeler, bougies (elektrode afstand!!) enzovoort in goede conditie natuurlijk.
Klepspeling is ook redelijk straightforward, die kun je gewoon afstellen.
carburatie is het 'leukste' hoofdstuk.
in jouw geval zou ik niet gelijk durven zeggen dat dat hogere verbruik aan een anders afgestelde CO schroef ligt, omdat de CO afstelling op het voorgeschreven percentage -hoewel je motor klote gaat lopen- meestal juist lager verbruik geeft. op het hogere toerengebied heeft de CO afstelling namelijk nauwelijks invloed.
bij de APK zitten ze meestal te emmeren met je CO schroef, omdat je auto moet voldoen aan de hiervoor gestelde norm. Ook bij oudere klassiekers (van voor 1973) willen ze nog wel eens aan die schroef gaan liggen kloten, terwijl het bij die wagens helemaal niet hoeft. tussen 1973 en 25 jaar oud is de grens 4,5 pct.
de nieuwere auto's hebben een lagere grens, hoeveel weet ik niet precies. kan iemand anders wel vertellen denk ik.
om een motor lekker te laten lopen en toch aan de apk norm te voldoen moet ie echt goed in orde zijn. belangrijke punten hierbij zijn; compressie, klepspeling, carburatie, ontsteking.
compressie kun je niet niks aan veranderen (tja, andere motor erin, maarja..) ontsteking kun je eigenlijk vrij weinig aan doen, wel de bougiekabels, verdeler, bougies (elektrode afstand!!) enzovoort in goede conditie natuurlijk.
Klepspeling is ook redelijk straightforward, die kun je gewoon afstellen.
carburatie is het 'leukste' hoofdstuk.
in jouw geval zou ik niet gelijk durven zeggen dat dat hogere verbruik aan een anders afgestelde CO schroef ligt, omdat de CO afstelling op het voorgeschreven percentage -hoewel je motor klote gaat lopen- meestal juist lager verbruik geeft. op het hogere toerengebied heeft de CO afstelling namelijk nauwelijks invloed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-12-2003 00:09 #640208
door V300 register
Met de CO schroef regel je de hoeveelheid lucht/benzine mengsel die onder de gasklep wordt toegelaten indien deze gesloten is. het stationaire mengsel wat je via de CO schroef regelt is echter heel rijk in vergelijking met het gewone mengsel wat via de venturi aangezogen wordt. als je nu de verhouding venturi/stationair mengsel verandert (in jouw geval; meer stationair mengsel) komt een groter deel van het totale mengsel uit het stationaire mengsel, en is dus rijker.
zo te horen is je afstelling nu precies fijn, zelf probeer ik m altijd zo te stellen dat het toerental ook ietsiepietsie oploopt als je de bergrem bedient (of -schakelbak!- de rembekrachtiger).
het onzuiniger rijden kan met de koude temperaturen te maken hebben.
zonee, misschien is het weer tijd voor groot onderhoud? neem dan ook de carburateur eens uit elkaar en maak alles eens goed schoon, controleer en stel de vlotter hoogte af volgens specificatie etc.
groetjes Wouter
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
Met de CO schroef regel je de hoeveelheid lucht/benzine mengsel die onder de gasklep wordt toegelaten indien deze gesloten is. het stationaire mengsel wat je via de CO schroef regelt is echter heel rijk in vergelijking met het gewone mengsel wat via de venturi aangezogen wordt. als je nu de verhouding venturi/stationair mengsel verandert (in jouw geval; meer stationair mengsel) komt een groter deel van het totale mengsel uit het stationaire mengsel, en is dus rijker.
zo te horen is je afstelling nu precies fijn, zelf probeer ik m altijd zo te stellen dat het toerental ook ietsiepietsie oploopt als je de bergrem bedient (of -schakelbak!- de rembekrachtiger).
het onzuiniger rijden kan met de koude temperaturen te maken hebben.
zonee, misschien is het weer tijd voor groot onderhoud? neem dan ook de carburateur eens uit elkaar en maak alles eens goed schoon, controleer en stel de vlotter hoogte af volgens specificatie etc.
groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-01-2004 12:09 #640209
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
Wouter, compressie kan je toch wel wat aan doen? Kop vlakken, xtra metalen koppakking etc...
Of is dat wederom weer een techniek uit de brommerwereld die niet opgaat in de autotechniek?
Of is dat wederom weer een techniek uit de brommerwereld die niet opgaat in de autotechniek?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-01-2004 12:26 #640210
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
Hoi Diede,
ow tuurlijk valt er aan compressie wat te doen!!!!
dat bedoel ik ook niet op die manier,
bovenstaande heeft betrekking op 'op een zondagmiddag APK-gereed maken' danwel 'onderhoudsbeurtje op de oprit' situaties :-)
compressie van een motor die te weinig is om APK normen te halen (motor is dan gewoon GAAR) wordt meestal veroorzaakt door versleten zuigerveren of verbrande kleppen, en vereist meestal een motor revisie. zelfde geldt voor opvoeren
(Bericht gewijzigd door antiekeradio op 05 januari 2004)
ow tuurlijk valt er aan compressie wat te doen!!!!
dat bedoel ik ook niet op die manier,
bovenstaande heeft betrekking op 'op een zondagmiddag APK-gereed maken' danwel 'onderhoudsbeurtje op de oprit' situaties :-)
compressie van een motor die te weinig is om APK normen te halen (motor is dan gewoon GAAR) wordt meestal veroorzaakt door versleten zuigerveren of verbrande kleppen, en vereist meestal een motor revisie. zelfde geldt voor opvoeren
(Bericht gewijzigd door antiekeradio op 05 januari 2004)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-01-2004 12:33 #640211
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variogeluiden normaal?
ow ja nee okee, dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Ik ga eerst maar es zorgen dat die van mij er toppie uitziet, en dan ga ik los op motoren, versnellingsbakken, vering en dat soort ongein denk ik maar... ik ben tot nu toe mijn aandacht te veel aan het vesnipperen tussen de technische kant (lukt slecht met dode accu :-( ) en de designkant (geen accu bij nodig ;-) )
Maare, dat komt wel allemaal nog hoor, dus dat komt wel goed. Oh ja, en je toerentellertje ligt nu bij me op mijn kamer, ik moet nog ff kijken of ik naar de ALV kom. Ik heb van Hans Wors al een aanbod gekregen om mee te rijden, dus als ik tijd heb kom ik denk ik wel.
Ik ga eerst maar es zorgen dat die van mij er toppie uitziet, en dan ga ik los op motoren, versnellingsbakken, vering en dat soort ongein denk ik maar... ik ben tot nu toe mijn aandacht te veel aan het vesnipperen tussen de technische kant (lukt slecht met dode accu :-( ) en de designkant (geen accu bij nodig ;-) )
Maare, dat komt wel allemaal nog hoor, dus dat komt wel goed. Oh ja, en je toerentellertje ligt nu bij me op mijn kamer, ik moet nog ff kijken of ik naar de ALV kom. Ik heb van Hans Wors al een aanbod gekregen om mee te rijden, dus als ik tijd heb kom ik denk ik wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets





