Hoe warm worden bij jullie de wiellagers?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het zijn de lagerschalen in de naaf wat een pokkeklus is, die moeten er uit zonder de lagerschaalzitting te beschadigen, en vervolgens moet de nieuwe lagerschaal weer in de naaf geperst worden. enige correcte tool hiervoor is een hydraulische pers met correcte stempel. als je handig ben met wat allerhande gereedschappen en weet waar je op moet letten dan is het evt met gereedschap in de categorie "hamer & beitel" perfect te klaren.
antiekeradio;106495 schreef : afstellen doe je met de grote borgmoer op het lager. die draai je aan tot het lager weerstand krijgt, dan ongeveer een kwart tot 1/3e omwenteling terug los draaien, speling controleren en de moer borgen.
ik weet trouwens niet of dat wel opgaat, ik heb een tijdje terug ruzie gehad met de meegeleverde borgmoer die in de wiellagerset meegeleverd werden. was per set een verschillende (ook een iets ander nummer maar beiden voor 300 serie) het verschil van die moeren zat in de spoed, en als er in de naven van het ene en andere type verschil zit in die spoed is een afstelling volgens bovenstaande bij bepaalde types onbruikbaar...
mij is geleerd om het plaatje achter de borgmoer te gebruiken als opspan sreferentie, als je die met een platte schroevendraaier heen en weer verschuift en hij iets vaster zit als los (dus met een beetje moeite verschuift), dan staan ze goed.
de combinatie: speciaal gereedschap + precieze afstelling + kritiek wielophanging deel. is niet voor niets de reden dat dergelijk werk, net als de remmerij voor de beginnend sleutelaar zonder praktijk-indekking (iemand die het vaker gedaan heeft en weet waar hij mee bezig is) afgeraden wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Maar ik zal het bekijken, de auto komt over een weekje of 3 weer hier opaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ok, goed dat ik het weet. Dan moeten we even langs Pims vaste adresje met de voorpoten. Nog steeds geen probleem dus.AvdAkker;106591 schreef : het wiellager zelf is een piece of cake
het zijn de lagerschalen in de naaf wat een pokkeklus is, die moeten er uit zonder de lagerschaalzitting te beschadigen, en vervolgens moet de nieuwe lagerschaal weer in de naaf geperst worden. enige correcte tool hiervoor is een hydraulische pers met correcte stempel. als je handig ben met wat allerhande gereedschappen en weet waar je op moet letten dan is het evt met gereedschap in de categorie "hamer & beitel" perfect te klaren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Bodejodel;106589 schreef : D?t is wat ik hoor bij mijn nieuwe aanwinst. Ik zal daar morgen ook eens naar kijken.
trouwens, kijk jij dan gelijk ook even kritisch naar je egr pijpje, die zag er al aardig gehavend uit:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
als je een soort rammel/hard motorisch geluid hoort boven een bepaald toerental dan is het vaak een lekkage in het uitlaattraject van cylinderkop tot eerste demper.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik vrees ook dat conservenblik een beeeetje aan de dunne kant is voor deze toepassing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-

we hebben zelf eens die kleppen van de EGR kapot gehad bij de 240, die deden het nog maar half...
Toen een stukje gereden zonder die slang erop, maar niks afgedopt ofzo .. trekt een stuk beter

Maar natuurlijk niet erg gezond als de uitlaatgassen gedeeltijk onder de motorkap eruit komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Dat vind ik prima, als het maar niet in mijn inlaattraject terecht komt.AvdAkker;106659 schreef : als ik me niet vergis kan er dan toch nog steeds uitlaatgas zich verzamelen/ophouden in dat pijpje?
Dat komt nog wel, maar dat doe ik niet op een avondje...Jos360;106662 schreef : Beter is natuurlijk een blinde pakking + blindplaat op het inlaatspruitstuk en een stop in het gat van het uitlaatspruitstuk (ik heb de EGR-pijp er uit gehaald en de "holle bout" die in het spruitstuk steekt dichtgelast.)
Werkte prima bij mijn andere 360. Het is maar tijdelijk natuurlijk!antiekeradio;106666 schreef : de EGR leiding kan lekken als je hem afdicht.
Ik vrees ook dat conservenblik een beeeetje aan de dunne kant is voor deze toepassing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.