Hoe warm worden bij jullie de wiellagers?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ook na een lange rit van 80 km/h worden ze erg warm.
Nu zijnw e erachter gekomen dat de DLS dit ook heeft, net als de Avensis. Worden bij jullie de lagers ook warm?
Ze zijn niet versleten; geen lawaai/gerammel/speling/o.i.d.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
bij de BB zijn alle 4 de wielen in het midden gewoon KOUD na een rit. Banden iets opgewarmd t.o.v. wegdektemperatuur.
als je flink aan het optrekken/remmen geweest bent, worden de naven wel heter, maar dat komt dus door de afgegeven warmte van de remmen.
de lagers zelf mogen absoluut niet warm lopen.
weet je zeker dat de rem goed vrij loopt?
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;106262 schreef : Bij de GLS merkte ik dat na een korte snelwegrit, de voorste wiellagers te heet zijn om vast te pakken.
Ook na een lange rit van 80 km/h worden ze erg warm.
Nu zijnw e erachter gekomen dat de DLS dit ook heeft, net als de Avensis. Worden bij jullie de lagers ook warm?
Ze zijn niet versleten; geen lawaai/gerammel/speling/o.i.d.
Het warm worden van de wiellagers komt vooral door de remmen als het goed is. Op dit filmpje is dat goed te zien:
s246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov3...rrent=Video000-1.flv
Het vet kookt eruit

Wanneer het ook is wanneer je weinig remt, dan vrees ik dat je wiellagers niet goed afgesteld staan. Wanneer deze namelijk te vast staan heeft het wiellager teveel wrijving. Hierdoor wordt het lager heet, kookt het vet eruit en daardoor wordt het steeds erger.
Mijn devies: eerst eens kijken of je wiellagers niet te vast staan!
Edit: ik ga er dan ook van uit dat je remmen goed zijn en niet aanlopen.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ze zijn vervolgens gereviseerd en lopen gegarandeerd NIET meer aan (ze slepen ook niet).
Ook wordt alleen de naaf (dus dat "bobbeltje" onder het kunststof naafdopje) warm, en het stukje tussen de wielmoeren (maar minder warm dan de naaf an sich).
Rest van de velg blijft "koud".
Opnieuw vetten helpt dus niet, ze zouden anders afgesteld moeten worden? Is dat veel werk/eenvoudig/simpel/goed te doen/ de hele reutemeteut voor een beginnend amateur?
- Mark Smeets
- Moderator
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Volkomen normaal dus

Bovendien kennen we die wagen van haver tot gort (pa = 1e eigenaar).
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Zoveel moeite en geld is dat niet en dan zit je weer voor jaaaaren goed...
- V300 register
- Verbannen
-
als ze nog stil lopen moet het met nieuw vet en afstellen goed komen.
afstellen doe je met de grote borgmoer op het lager. die draai je aan tot het lager weerstand krijgt, dan ongeveer een kwart tot 1/3e omwenteling terug los draaien, speling controleren en de moer borgen.
als je de moer borgt op het punt dat het lager weerstand krijgt (dat voelt als 'net vast' loopt het lager inderdaad warm&snel kapot
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Als ik je goed begrijp is het een klusje van een kwartier? De garage noemde ook al op dat de lagers misschien te strak staan, maar ik wist niet wat ik me daar bij voor moest stellen.
Afijn, als 'ie voor kleppen stellen en olie verversen naar de garage gaat, kunnen ze meteen die lagers doen.
Of ik neem eens een zaterdag vrij en kom naar de sleuteldag.