B230FB in 360; het grote info topic!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de b230fb heeft een europese typegoedkeuring/conformiteitsverklaring voor in een ander type volvo, en dat moet gewoon geaccepteerd worden door de rdw (eu-regelgeving). de europese typegoedkeuringen zijn gelijkwaardig aan de nl typegoedkeuringen (denk bijv ook aan het CE-keurmerk) dus dat levert geenenkel probleem op. vanuit deze typegoedkeuring lezen ze in welke auto het blok gezeten heeft, en de vermogens, uitstootnormen e.d. die bij het blok horen. dat vergelijken ze met de eisen van de auto waar de motor ingekomen is en zien dan dat de vermogenswinst niet meer als 40% bedraagd.
omdat er wel een motor uit een ander type auto gemonteerd wordt lopen ze de swap helemaal na volgens apk richtlijnen (maar dan vele malen strenger als wat je bij normale garages treft) en wordt het kentekenbewijs qua motorcodes en vermogen gewijzigd.
het kan zijn dat de geluidstest verplicht blijft om te controleren of dit type motor qua uitstoot en geluid (geluidstest betreft ook een uitstootmeting!!!) aan de normen voor dit type auto voldoet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ding was relatief "simpel" en "goedkoop" op kenteken te krijgen als "Zelfbouw".
Misschien is dat dan ook een optie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Of mag je er ook willekeurige ander motoren inleggen zolang je maar niet boven die 40% vermogenswinst uitkomt?
Een maar van met heeft een BMW318 (met 100pk) omgekeurd naar 325-blok (met 170pk). Deze 325-motor kan geconformeerd worden omdat de 318 van hetzelfde type (e30) is. Hier geld dus die 40%-regel weer niet.........
De bewering van de vorige alinea is dus niet juist lijkt me.
K*T-rdw, kom G*TV*RD*MME nou eens met een nuttige mail!!!!
Snappe die mense nou niet dat wel onze auto toch wel ombouwen en ermee gaan rijden (ongeacht het legaal of illegaal is).
Dan is het toch alleen maar beter dat ze het ons gemakkelijk maken om de boel legaal op kenteken te krijgen om verdere ellende te voorkomen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
AvdAkker;81940 schreef : een home-made creatie (een 100% eigen ontwerp auto waarmee je vanaf de grond begint) kun je op kenteken krijgen, maar je moet miljonair zijn om alle keuringen in de praktijk en op papier te doorstaan.
heb ik ook al naar gekeken, maar dan kom je nog beroerder uit.
gekopieerd vanaf rdw.nl:
Zelf een voertuig bouwen of ingrijpend wijzigen
Het wijzigen van een voertuig met behulp van onderdelen van ??n of meer andere voertuigen kan zo ingrijpend zijn dat het samengestelde voertuig niet meer volledig overeenkomt met het oorspronkelijke voertuig. Het voertuig krijgt een nieuwe identiteit, het moet opnieuw worden toegelaten en krijgt na goedkeuring een nieuw kenteken. Voor deze voertuigen gelden de eisen voor de individuele toelating van voertuigen.
Hier vindt u een nadere toelichting van de meest voorkomende gevallen waarbij:
- De oorspronkelijke dragende constructie ongewijzigd is gehandhaafd;
- De oorspronkelijk dragende constructie is vervangen door een in eigen beheer vervaardigde constructie;
- De oorspronkelijk dragende constructie is vervangen door een bedrijfsmatig vervaardigde dragende constructie. Ook voertuigen die zijn gebouwd met behulp van een bouwpakket vallen hieronder.
Bij voertuigen met een dragend chassis, waarop een afwijkende carrosserie is aangebracht verandert niet altijd de identiteit. Als het chassis en de aandrijving bij elkaar horen, wordt de identiteit gehandhaafd.
De RDW beoordeelt de wijziging in dit geval aan de hand van de technische eisen die golden ten tijde van de datum eerste toelating van het oorspronkelijke voertuig.
Als de RDW de wijziging goedkeurt, behoudt het voertuig zijn kenteken. Wel past de RDW dan de typeaanduiding op het kentekenbewijs aan.
Echter, als ook de aandrijving met ??n of meer onderdelen uit andere voertuigen is aangepast dan krijgt het voertuig een nieuwe identiteit, het moet opnieuw worden toegelaten en krijgt na goedkeuring een nieuw kenteken. Het voertuig valt in dit geval onder de regeling toelatingseisen individuele goedkeuring en moet daarmee voldoen aan de huidige toelatingseisen.
en dat wil je niet als hobbyist, de kosten om met een op z'n minst 25 jaar oude motor aan de huidige normen mbt uitstoot te voldoen rijzen de pan uit...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;81959 schreef :
en dat wil je niet als hobbyist, de kosten om met een op z'n minst 25 jaar oude motor aan de huidige normen mbt uitstoot te voldoen rijzen de pan uit...
Mwa, aangezien ik toch al MegaSquirt op de 343T wil gooien lijkt me dat best een uitdaging

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;81958 schreef : Als ik het goed begrijp behoud de auto dus alleen typegoedkeuring wanneer er een blok in ligt met welke dat specifieke type ooit is geleverd. Een 360 is dus nooit geleverd met een B230FB dus krijgt niet zijn typegoedkeuring..............toch?
het typegoedkeuring die bij de motor hoort wordt gebruikt bij de herkeuring en daaruit word afgeleid welke testen, papierwerk e.d. daar bij horen. adhv de specificaties van de auto waar het ding in lag.
Ovlov 3.6L;81958 schreef : Een maar van me heeft een BMW318 (met 100pk) omgekeurd naar 325-blok (met 170pk). Deze 325-motor kan geconformeerd worden omdat de 318 van hetzelfde type (e30) is. Hier geld dus die 40%-regel weer niet.........
als de carosserie universeel is bij meerdere types dan geld de 40% regel idd niet, hierbij zijn wel behoorlijk veel uitzonderingen. het gaat bij dergelijke vaak om een productiereeks met een div aantal motoren en aandrijvingen binnen het leveringsgamma (identieke carosserie maar dan bijv met een 1.6D,1.8B,2.0B of 2.5B, en dan nog de keuzes tussen handbak en automaat). maar al neem je een donormotor van een ander bouwjaar/typewisseling dan telt de meer als 40% vermogen regeling wel.
vind ik ook:humor:Ovlov 3.6L;81958 schreef : K*T-rdw, kom G*TV*RD*MME nou eens met een nuttige mail!!!!
ik vind het juist heel correct d?t het zo moeilijk gemaakt is, er zit nogal een groot verschil in een doordachte, semi-proffesionele inbouw en een niet over nagedakte in elkaar gescheten ombouw. de regels zijn er in het belang van de verkeersveiligheid, haal wat mij betreft al die gare onverantwoorde hobbyprojecten maar lekker van de weg:)Ovlov 3.6L;81958 schreef : Snappe die mense nou niet dat wel onze auto toch wel ombouwen en ermee gaan rijden (ongeacht het legaal of illegaal is).
Dan is het toch alleen maar beter dat ze het ons gemakkelijk maken om de boel legaal op kenteken te krijgen om verdere ellende te voorkomen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb een 760 uit 1982 met 156 pk.
Komt een B204GT uit een 740 in met 200 pk.
Minder dan 40% vermogenstoename. OK, mooi.
Alleen is die motor niet in een 760 geleverd, en niet in 1982.
Daarbij komt ook dat de motor niet in alle europese landen geleverd is...
Stomme is dat een 760 carrosserie gelijk is aan een 740 carrosserie... maar wel een andere type is...
Ik heb gehoord dat mensen met een 780 (of 740) met B204GT/FT motor bij de RDW slechts de vraag kregen welk motortype het is en hoeveel pk het ding heeft.....
Wat als ik volvo om een verklaring vraag (conformiteitsverklaring) waarin ze aangeven dat een B204GT in een 760 uit 1982 geplaatst kan worden.. (wat ook zo is, er is vrijwel niets verandert...)
Zou dat kunnen? Wil ik wel eens aan mijn garage vragen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
bespaar je de moeite om dat te vragen bij garage/dealer, vorige week 15 renault dealers gemaild voor een 5gtt conformiteitsverklaring, 15 mailtjes teruggehad dat ze geen idee hadden wat een conformiteitsverklaring was...
wil je het precies weten wat er voor die swap geeist wordt dan kun je er ook gewoon een belletje aan wagen. 0900 0937
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Je moet de fabrikant(Volvo Zweden/NL) benaderen, niet de dealer als je zo'n verklaring wilt krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.