B230FB in 360; het grote info topic!
- V300 register
- Verbannen
-
Je kun de ecu inderdaad niet slimmer maken maar het is misschien wel mogelijk ($$$$$$) de ecu aan te passen op het extra vermogen.
In de cup rijden ze zonder middendemper en vaak met diesel einddemper, einddemper van een 360 met carb zou misschien ook nog iets kunnen zijn. Die vallen ruim binnen de best wel strenge geluidsnormen van de cup.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;81595 schreef : link.marktplaats.nl/215637679
In deze advertentie staat wel dat ie getuned is, alleen niet hoe.
H nokkenas + gechipt voor zover ik weet.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Alleen wil ik dit niet

Ik kan me herinneren dat Doeke best wel veel commentaar op dit forum kreeg toen hij zijn middendemper ging verruilen voor een gewone buis? Volgens enkele zou dit juist mider koppel opleveren..
Hoe zit het nu? Wie heeft er gelijk...:S
EDIT:
over deze post had ik het:
Oorspronkelijk geplaatst door Doeke Dobma

In feite vervang ik dus gewoon mijn middendemper voor een lange pijp. Dus de hele uitlaat heeft dan 1 ipv 2 dempers
en dat kost dus vermogen, in plaats van dat het wat oplevert.
als je een demper wilt weghalen moet je de einddemper weghalen.
het is net als rijden zonder uitlaat, dan trekt de motor ook niet goed meer.
er is meer in uitlatenland dan alleen stromingsweerstand!
- Mark Smeets
- Moderator
-
EDIT: het is onmogelijk dit lijstje te kopi?ren... Dus even zelf in de ad kijken :halo:
Hoe weet ik nu hoeveel vermogen mijn motor dan leverd? De bouwjaren staan er bij, maar die overlappen elkaar gedeeltelijk.. zijn dit de verschillen tussen de B200E, F en K ?
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;81623 schreef : Me valt net 1 ding te binnen waar ik al heel makkelijk mee kan besparen: de stuurbekrachtiging!
Alleen wil ik dit niet
het is net als rijden zonder uitlaat, dan trekt de motor ook niet goed meer.
er is meer in uitlatenland dan alleen stromingsweerstand!
Ik heb al eens de einddemper overgeslagen, zou ik zeker niet adviseren dat zonder einddemper rijden. Misschien kun je ipv de einddemper een tweede middendemper monteren of de einddemper van een diesel 340 of carburateur 360.
Die demper op ebay is de demper van een 360 met injectie (E/F). K= carburateur.
Het is trouwens wel belangrijk dat jezelf weet wat je van je motor wilt/verwacht. Veel trekkracht in lage toeren of een toerenragger.
- V300 register
- Verbannen
-
Deze combinatie is (bewezen, de theorie ken ik niet) de beste voor een 360 als je een standaard oplossing zoekt. Met slechts 1 van deze 2 aanpassingen schijnt je koppel in te zakken.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
De conformiteitsverklaring heeft betrekking op het voertuig waarbij een motorwijziging heeft plaatsgevonden. Heeft u deze verklaring waaruit blijkt dat er een typegoedkeuring van uw voertuig is, hoeft u geen vervolgkeuring te ondergaan op Testcentrum Lelystad. Is er geen typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar TCL
oftewel, je mag er alles wat je wil inlepelen, ookal maak je 600% vermogenswinst. als je netjes zorgt dat de rest van je auto dat vermogen aankan en je een betrouwbare beter dan standaard sturende en remmende auto hebt is het dus geen probleem.
wat me terugbrengt bij de eisen voor herkeuren met de b230fb:
het vermogen blijft binnen de 40%, dus een herkeuring bij het plaatselijke rdw volstaat, verwacht niet dat je auto daar magisch doorheenkomt, ze bekijken de zaak constructietechnisch en of de ombouw voldoet aan de normen mbt normale inbouw (trillende delen, correct klemmen van slangen en leidingen, vrijloop van leidingen, correct borgmiddelen, boutmaten en steunen gebruiken)
komt de auto door deze keuring dan word het kenteken aangepast met de huidige motornummers en het bijbehorende vermogen.
dit betekend wel dat de omkeuring een stuk goedkoper uitvalt, de geluidstest is rond de 280 euro, en de wegliggingtest rond de 350 euro (precieze bedragen heb ik wel, maar moet ik evt even opzoeken)
- V300 register
- Verbannen
-
oftewel, je mag er alles wat je wil inlepelen, ookal maak je 600% vermogenswinst. als je netjes zorgt dat de rest van je auto dat vermogen aankan en je een betrouwbare beter dan standaard sturende en remmende auto hebt is het dus geen probleem.
Nee nee: Ze moeten voldoen aan de gestelde eisen! Dat wil niet zeggen dat je persee beter moet hebben als dat standaard is! Ze kijken gewoon naar de gestelde minimale eisen qua remweg en wegligging. Als je er een zware V8 in hebt liggen zal het misschien niet lukken... Maar een turbo blokje of wat dan ook...Geen probleem lijkt me!
Motorswaps waar we het op dit forum over hebben zijn relatief klein en niet zo ingrijpend. Lang niet ingrijpend zoals bijvoorbeeld de mini's met V-tec en noem maar op...
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
het spreekt voor zich dat een auto met een groter vermogen vanaf de fabriek een ander setje remmen heeft en dito onderstel als de normale cruiser variant, onderdeel van de rdw wegliggingstest is dan ook kijken of het remsysteem en onderstel bij de karakteristieken van de motor past, rondom trommelremmen en een 200pk motor is dus uit den boze.
daarnaast is het veranderen van de basis van de auto ook niet toegestaan, het chassis zelf moet origineel zijn en daar mag niets aan veranderd worden, pas je je chassisbalken aan voor de plaatsing van een v8 bigblock dan krijg je het idd niet meer op kenteken.
een home-made creatie (een 100% eigen ontwerp auto waarmee je vanaf de grond begint) kun je op kenteken krijgen, maar je moet miljonair zijn om alle keuringen in de praktijk en op papier te doorstaan.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;81931 schreef :
De conformiteitsverklaring heeft betrekking op het voertuig waarbij een motorwijziging heeft plaatsgevonden. Heeft u deze verklaring waaruit blijkt dat er een typegoedkeuring van uw voertuig is, hoeft u geen vervolgkeuring te ondergaan op Testcentrum Lelystad. Is er geen typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar TCL
wat me terugbrengt bij de eisen voor herkeuren met de b230fb:
het vermogen blijft binnen de 40%, dus een herkeuring bij het plaatselijke rdw volstaat, verwacht niet dat je auto daar magisch doorheenkomt, ze bekijken de zaak constructietechnisch en of de ombouw voldoet aan de normen mbt normale inbouw (trillende delen, correct klemmen van slangen en leidingen, vrijloop van leidingen, correct borgmiddelen, boutmaten en steunen gebruiken)
Maar een 360 met B230FB heeft toch geen NL'se typegoedkeuring? (Dus geen conformiteitsverklaring) Dus moet je voor een geluidstest naar TLC (en als het vermogen met meer dan 40% toeneemt ook een wegligginstest).
Ik zit ook nog onder de 40%, maar mij zeiden ze dat ik een geluidstest moest laten doen... ik volg het niet meer.