B230FB in 360; het grote info topic!
- Mark Smeets
- Moderator
-
sorry dit was een typefout.. heb ik wel eens als ik lange verhalen moet type en er allemaal zinnen in mijn hoofd zitten :crazy1: er moest gewoon staan: motor omleggen, oftewel de B230FB erin leggen.. (te logisch om te vermelden misschien?AvdAkker;81534 schreef : wat bedoeld je pa met de motor mee omleggen?

Ja pap zei zo, als je meer vermogen hebt, maak je me niet wijs dat je niet sneller gaat optrekken! En die andere versnellingbak was meer voor het feit dat hij dan sneller loopt / minder toeren maakt op cruise tempo.. Verder was pap niet echt bang voor de aandrijfas, maar wel voor de cardan as (kan dat, weet het woord niet meer zeker..) In elk geval schijnt die as niet zo heel dik op het uiteinde te zijn, en hij nam dan liever het zekere voor het onzekere..
Hij heeft zelf 1 keer een motorswap gedaan, waarbij hij dus ook echt de hele aandrijflijn heeft vervangen plus onderstel en remmerij... en op kenteken! Dus hij weet wel hoeveel werk dit is en hoeveel het kost uiteindelijk. Ik denk dat hij mede daarom een beetje huiverig is..
throthle bodies, wat zijn dat..? nog nooit van gehoord :f
Voor 'lichte' aanpassingen aan een 2-liter had ik al eens op het forum gezocht, maar er schijnen geen makkelijke aanpassingen te bestaan om een 2-liter een beetje te 'kietelen'...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
v0lv0freak;81536 schreef : throthle bodies, wat zijn dat..? nog nooit van gehoord :f
hehe, heel kort gezegt, gasklephuizen per cylinder!
je krijgt dan 4 gasklephuizen, dit betekend meer lucht en dus de mogelijkheid tot meer brandstof, en die dingen zijn dan ook alleen toepasbaar bij injectiemotoren.
voorbeeldje op een 2 liter 4 cyl 20 klepper:
[youtube]oRjvqtdo-FI[/youtube]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Je moet er geen 1 Bar op zetten, dat gaat niet goed. 0.3 Bar merk je ook echt al wel.
Meer vermogen betekent bijna altijd ook meer slijtage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
v0lv0freak;81536 schreef : Voor 'lichte' aanpassingen aan een 2-liter had ik al eens op het forum gezocht, maar er schijnen geen makkelijke aanpassingen te bestaan om een 2-liter een beetje te 'kietelen'...
Nou dat valt wel mee:
- open luchtfilter
- phenolic spacer
- gereinigde of nieuwe injectoren
- gehele in- en uitlaattraject voorzien van nieuwe pakkingen/rubbers en schoonmaken
- nieuwere ECU en nieuwere injectie
- Oil Catch Can
- startmotor van na ca '89 (lichter en kleiner)(tnx Ruben!)
- andere nokkenas
...en vast nog tal van andere zaken. Als je een aantal van deze zaken doorvoert gaat je blok zeker beter lopen en beter presteren. Ruben kan je er vast meer over vertellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;81553 schreef : Nou dat valt wel mee:
- open luchtfilter
- phenolic spacer
- gereinigde of nieuwe injectoren
- gehele in- en uitlaattraject voorzien van nieuwe pakkingen/rubbers en schoonmaken
- nieuwere ECU en nieuwere injectie
- Oil Catch Can
- startmotor van na ca '89 (lichter en kleiner)(tnx Ruben!)
- andere nokkenas
...en vast nog tal van andere zaken. Als je een aantal van deze zaken doorvoert gaat je blok zeker beter lopen en beter presteren. Ruben kan je er vast meer over vertellen.
Er zijn inderdaad genoeg kleine upgrades/verbeteringen die je met een klein budget om de beurt kunt doen. De meeste aanpassingen vereisen ook niet eens zo heel veel sleutelervaring.
Een goede stage 0 is het het halve werk!!
Vloeistoffen, bougies (oem volvo), bougiekabels (8mm silicone), rotor+verdelerkap de hele reutemeteut. Vervang alles eens, zorg dat het in goede staat is. Bezuinig ook niet op olie.
Open luchtfilter zou ikzelf niet doen omdat K&N filters helemaal niet zo goed zijn. Standaard Volvo filter is prima. de luchtfilterbak van een 240 maar ook 740 is vast wel te gebruiken. Dan ben je meteen van die vreemde 360 constructie af. Dan de warme lucht circulatie verwijderen en een slang voor koude lucht/luchtaanvoer monteren.
Uitlaat iets verbeteren, middendemper eventueel demonteren (net als bij de cup) en iets verzinnen op die rampzalige einddemper.
Andere nokkenas: B/V/VX3/D/K
Verstelbaar nokkenastandwiel om je powerband naar wens aan te passen.
Lichtere krukaspulley.
Electrische fan.
Lichtere accu.
Kop iets laten vlakken (bijvoorbeeld 0.5-1mm) icm een andere nokkenas.
Grotere gasklep.
Inlaatslang (luchtflapper naar gasklep) vervangen door een gladde slang.
Wellicht is er nog iets aan het motormanagement aan te passen.
Mogelijk jongere/modernere/nieuwere injectoren. Misschien iets meer benzinedruk.
De downpipe is ook best lelijk bij een 360 misschien is daar ook nog iets aan te doen. Bij de VOC (original cup 240/740/940) maken ze de (2) runners +- 10cm langer voor wat extra koppel.
Jean Luc had het pas over de renix van een B14 om de toerenbegrenzer te elimineren.
ETC, ETC.
Uiteindelijk kosten zo'n modificaties ook handen met geld als je ieder punt wilt verbeteren. Maar een B230 is echt niet perse nodig als je een fijner rijdende auto wilt hebben.
Naar mijn mening moet het totaalplaatje kloppen. PK's klinken wel ruig maar als bijvoorbeeld je onderstel gaar is, investeer daar dan in. Het gaat mij nu veel meer om de rijdbaarheid van een auto, piekvermogen zegt daar vrij weinig over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Volvo 740TIC;81578 schreef : Een goede stage 0 is het het halve werk!!
Vloeistoffen, bougies (oem volvo), bougiekabels (8mm silicone), rotor+verdelerkap de hele reutemeteut. Vervang alles eens, zorg dat het in goede staat is. Bezuinig ook niet op olie.
Dit gebeurt het komende half jaar! De auto ondergaat een soort van restauratie.. Geen volledige spuitbeurt zoals bij Doeke en Ronald, maar de achteras en alles gaat eronderuit en als pap klaar is glimd de hele onderkant zei hij! Verder krijgt de motor natuurlijk ook een grote beurt!
Welke van die kleine aanpassingen zijn het makkelijkste te doen en kunnen in ??n keer met de grote beurt bijvoorbeeld mee gedaan worden?
Een lichtere accu zit er niet in, pap gebruikt altijd accu's van diesels, om er zeker van te zijn dat hij ook na korte stukken start

EDIT: de uitlaat lijkt mij een gemakkelijk en 'goedkoop' punt om makkelijk in verhouding veel te winnen..
nadeel is dat er pas een volledig nieuwe uitlaat onderzit... En een 'golf' geluid past ook niet bij een 300.. het moet wel redelijk 'normaal' blijven klinken

Hebben dikke bougiekabels en van die speciale bougies veel nut? Die zie ik wel eens in blaadjes staan...
Over de ECU.. voor veel auto's is er gemakkelijk en vrij goedkoop chiptuning te doen, waarom bestaat dat niet voor de 360? Daarover lees je bij die handelaren die Volvo's chippen nooit wat..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
in principe moet chippen gewoon mogelijk zijn, dezelfde motor zit ook in andere volvo's waar eventueel een geupgrade motormanagement zo van te kopieren valt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
AvdAkker;81589 schreef : in principe moet chippen gewoon mogelijk zijn, dezelfde motor zit ook in andere volvo's waar eventueel een geupgrade motormanagement zo van te kopieren valt?
Wat ik gezien heb van chippen, is dat het altijd begint vanaf de 400-serie en de 850.. oudere modellen heb ik nog nooit iets voor gezien
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.