B19A/B19E vliegwie/koppeling/drukgroep

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2010 01:14 #845093 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B19A/B19E vliegwie/koppeling/drukgroep
Het vliegwiel is lichter omdat zoals ik aangaf het een plat vliegwiel is en geen dog dish met gaten voor renix.
Omdat het vliegwiel plat was is de oude drukgroep hoog. Nieuwer type vliegwiel is een dogdosh waardoor de drukgroep plat is.

Het vliegwiel bepaalt welke drukgroep je gebruikt, niet de bak.
Consequenties/verschillen tussen de vliegwielen zijn dat een auto met lichter vliegwiel een motor heeft die sneller in toeren stijgt en daalt.

De auto's met contactpunten of hall gever gestuurde ontsteking hebben een plat vliegwiel volgens mij. Komst van Renix zorgde voor de komst van een dog dish.

Een vriend rijdt met een B19E met hallgever ontsteking, volgens mij heeft die ook nog een plat vliegwiel maar wel al een 5-bak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2010 12:54 #845124 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic B19A/B19E vliegwie/koppeling/drukgroep
die info is van '83, en toen was er nog geen renix:)

de ?cht vlakke vliegwielen zitten dus alleen achter B19A + MT4 auto's

of ze het zwaardere vliegwiel voor de B19+MT5 lichter hebben gemaakt, door er per modeljaar 84 gaten voor de renix in te boren; ?f hier nog eens een nieuw vliegwiel gebruikt is durf ik niet te zeggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2012 15:42 #906004 door V300 register
Even een schaamteloze topic-schop.
Toevallig ook van mijn vorige eigenaar van de auto.

Mijn drukgroep maakt ontzettende herrie. Het is weg bij ontkoppelen (koppelingspedaal in). Het lijkt op het piepen van een v-snaar. Vooral bij lage versnellingen tussen de 1500-2500 toeren. Op de snelweg nog niet gehoord. Het is wel vrij plotseling gekomen, en erger aan het worden. Terwijl het normaal best geleidelijk gaat dacht ik. Kan iemand bevestigen of dit idd m'n drukgroep is?

Vervolgens; hoe moeten we dit fixen. er zijn dus verschillende drukgroepen voor de b19a. Lees: het gaat hier om een b19a van my84 met renix dus. als het goed is, heb ik de middelste nodig. Met onderdeel nummer: 3203753 (vervangt 3201023)

Is er ergens een how-to om dit te doen? Volgens mij is het nogal een gedoe toch?

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2012 15:52 #906005 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic B19A/B19E vliegwie/koppeling/drukgroep
ik hoop niet de boel offtopic te schoppen, maar 'piepen van een v-snaar' geluid is eerder een lager dan een (kale/slippende)plaat. wellicht je toplager/pilot bearing (met koppeling ingetrapt) of de throwout bearing (met koppeling los) dus?

[youtube]YWlK3sVXPyk[/youtube]

maakt overigens niet uit voor de werkzaamheden, nog steeds moet alles eraf.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2012 15:57 #906006 door V300 register
- ik reageerde al voordat je had ge-edit, thanks voor de snelle reply btw -

De situatie is gelijk aan het filmpje:
geluid met koppelingspedaal los
geen geluid met koppelingspedaalingetrapt

het geluid lijkt er echter niet echt op. Zal straks een filmpje maken.

Wat is precies, alles moet los?
- aandrijflijn moet er helemaal af?
- motor er uit?

Ik las dit:
volvolvo.nl/showthread.php/9759-druk-top...ukgroep-en-koppeling

En kwam toen op dit:
www.tomsclassics.nl/index.php?item=onder...&group_id=17&lang=NL

Die Drukgroep, koppelingsplaat, druklager, toplager en keerring krukas vervangt en monteert voor het vaste bedrag van 294.12. Is het de moeite waard om het zelf te doen?

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2012 16:03 #906007 door Floris Schropp

flyhart;198137 schreef : - ik reageerde al voordat je had ge-edit, thanks voor de snelle reply btw -

De situatie is gelijk aan het filmpje:
geluid met koppelingspedaal los
geen geluid met koppelingspedaalingetrapt

het geluid lijkt er echter niet echt op. Zal straks een filmpje maken.

Wat is precies, alles moet los?
- aandrijflijn moet er helemaal af?
- motor er uit?

Ik las dit:
volvolvo.nl/showthread.php/9759-druk-top...ukgroep-en-koppeling

En kwam toen op dit:
www.tomsclassics.nl/index.php?item=onder...&group_id=17&lang=NL

Die Drukgroep, koppelingsplaat, druklager, toplager en keerring krukas vervangt en monteert voor het vaste bedrag van 294.12. Is het de moeite waard om het zelf te doen?

torquetube eraf, bellhouse eraf en dan drukgroep+koppelingsplaat misschien vervangen, maar iig een kans hebben om die twee lagers te bekijken.
motor kan blijven zitten, als ik me niet vergis de versnellingsbak ook om de torquetube eruit te krijgen. (360-bezitters: help?)

persoonlijk vind ik 300,- voor dit alles + krukaskeering een zeer goede deal!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2012 16:07 #906008 door V300 register
Wat is een bellhouse?!

Ja dit is wel voor een 240/740 he.. Dus ik weet niet of een torquetube constructie demontage-montage bij de prijs inbegrepen zit :+

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2012 16:11 #906009 door Floris Schropp

flyhart;198139 schreef : Wat is een bellhouse?!

Ja dit is wel voor een 240/740 he.. Dus ik weet niet of een torquetube constructie demontage-montage bij de prijs inbegrepen zit :+

het koppelingshuis

heet zo omdat het op een bel, een klok lijkt qua vorm. zit tegen de motor geschroefd.

motor - bellhouse (met daarin 't hele koppelingsverhaal) - torquetube - versnellingsbak

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-04-2012 16:18 #906010 door V300 register
meh, je moet ook niet in van die vaktaal praten voor koppeling-newbies :+ haha grapje.. thanks voor je input!

Denk je dat het veel verschil gaat maken? 240 en 360? ben nu niet in de gelegenheid te bellen

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2012 18:47 #906034 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic B19A/B19E vliegwie/koppeling/drukgroep
voor 300 euro de koppeling van een 360 vervangen? No way

een garage is hier minstens een dag mee bezig. Jij zelf ook, want het is niet moeilijk. Het is alleen veel :)

De beste methode is om de complete bak + tt eraf te halen. Dus auto op de brug, alles losschroeven, bak met diff kan dan naar achter geschoven worden (past precies tussen achteras en wagenbodem door), vervolgens de tt aan koppelingszijde laten zakken en dan pak je de tt met bak en diff er als ??n geheel uit.
Dan heb je de ruimte vrij om het koppelingshuis eraf te halen en daar te gaan klussen.

Note: uitlaat moet er geheel af (alleen spruitstuk kan blijven zitten), houd daar rekening mee want dat kan gruwelijk vast zitten allemaal!

Ik moet de koppeling van mijn 343 op korte termijn vervangen, ik weet niet wanneer jij de klus aan je 360 wilt doen, maar anders kun je wel meehelpen/-kijken, leer je een hoop van!
Kan wel ergens in mei worden, ik heb net m'n afspraak met Erik voor afgelopen weekend (toen had het eigenlijk moeten gbeuren) afgezegd wegens tijdgebrek :(

PS Ik wil je niet de moed in de schoenen laten zakken, maar de koppeling vervangen van een 360 is ?cht een grote klus. Alle bouten en moeren vantevoren goed inspuiten met wd40 (zou t helpen?), 's ochtends op tijd beginnen (8 uur oid) en dan ben je, als het meezit met de tegenvallers, eind van de middag wel weer klaar.
In mijn geval (bij de 345 is alles 3 jaar geleden ook los geweest) zaten de boutjes van de secundaire aandrijfassen gruwelijk vast en dat heeft behoorlijke vertraging opgeleverd...
haal iig vantevoren nieuwe boutjes, grote kans dat je de oude bij loshalen helemaal verkracht

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC