B19A/B19E vliegwie/koppeling/drukgroep
- V300 register
- Verbannen
-
Omdat het vliegwiel plat was is de oude drukgroep hoog. Nieuwer type vliegwiel is een dogdosh waardoor de drukgroep plat is.
Het vliegwiel bepaalt welke drukgroep je gebruikt, niet de bak.
Consequenties/verschillen tussen de vliegwielen zijn dat een auto met lichter vliegwiel een motor heeft die sneller in toeren stijgt en daalt.
De auto's met contactpunten of hall gever gestuurde ontsteking hebben een plat vliegwiel volgens mij. Komst van Renix zorgde voor de komst van een dog dish.
Een vriend rijdt met een B19E met hallgever ontsteking, volgens mij heeft die ook nog een plat vliegwiel maar wel al een 5-bak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
de ?cht vlakke vliegwielen zitten dus alleen achter B19A + MT4 auto's
of ze het zwaardere vliegwiel voor de B19+MT5 lichter hebben gemaakt, door er per modeljaar 84 gaten voor de renix in te boren; ?f hier nog eens een nieuw vliegwiel gebruikt is durf ik niet te zeggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Toevallig ook van mijn vorige eigenaar van de auto.
Mijn drukgroep maakt ontzettende herrie. Het is weg bij ontkoppelen (koppelingspedaal in). Het lijkt op het piepen van een v-snaar. Vooral bij lage versnellingen tussen de 1500-2500 toeren. Op de snelweg nog niet gehoord. Het is wel vrij plotseling gekomen, en erger aan het worden. Terwijl het normaal best geleidelijk gaat dacht ik. Kan iemand bevestigen of dit idd m'n drukgroep is?
Vervolgens; hoe moeten we dit fixen. er zijn dus verschillende drukgroepen voor de b19a. Lees: het gaat hier om een b19a van my84 met renix dus. als het goed is, heb ik de middelste nodig. Met onderdeel nummer: 3203753 (vervangt 3201023)
Is er ergens een how-to om dit te doen? Volgens mij is het nogal een gedoe toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
[youtube]YWlK3sVXPyk[/youtube]
maakt overigens niet uit voor de werkzaamheden, nog steeds moet alles eraf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De situatie is gelijk aan het filmpje:
geluid met koppelingspedaal los
geen geluid met koppelingspedaalingetrapt
het geluid lijkt er echter niet echt op. Zal straks een filmpje maken.
Wat is precies, alles moet los?
- aandrijflijn moet er helemaal af?
- motor er uit?
Ik las dit:
volvolvo.nl/showthread.php/9759-druk-top...ukgroep-en-koppeling
En kwam toen op dit:
www.tomsclassics.nl/index.php?item=onder...&group_id=17&lang=NL
Die Drukgroep, koppelingsplaat, druklager, toplager en keerring krukas vervangt en monteert voor het vaste bedrag van 294.12. Is het de moeite waard om het zelf te doen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
flyhart;198137 schreef : - ik reageerde al voordat je had ge-edit, thanks voor de snelle reply btw -
De situatie is gelijk aan het filmpje:
geluid met koppelingspedaal los
geen geluid met koppelingspedaalingetrapt
het geluid lijkt er echter niet echt op. Zal straks een filmpje maken.
Wat is precies, alles moet los?
- aandrijflijn moet er helemaal af?
- motor er uit?
Ik las dit:
volvolvo.nl/showthread.php/9759-druk-top...ukgroep-en-koppeling
En kwam toen op dit:
www.tomsclassics.nl/index.php?item=onder...&group_id=17&lang=NL
Die Drukgroep, koppelingsplaat, druklager, toplager en keerring krukas vervangt en monteert voor het vaste bedrag van 294.12. Is het de moeite waard om het zelf te doen?
torquetube eraf, bellhouse eraf en dan drukgroep+koppelingsplaat misschien vervangen, maar iig een kans hebben om die twee lagers te bekijken.
motor kan blijven zitten, als ik me niet vergis de versnellingsbak ook om de torquetube eruit te krijgen. (360-bezitters: help?)
persoonlijk vind ik 300,- voor dit alles + krukaskeering een zeer goede deal!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ja dit is wel voor een 240/740 he.. Dus ik weet niet of een torquetube constructie demontage-montage bij de prijs inbegrepen zit :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
flyhart;198139 schreef : Wat is een bellhouse?!
Ja dit is wel voor een 240/740 he.. Dus ik weet niet of een torquetube constructie demontage-montage bij de prijs inbegrepen zit :+
het koppelingshuis
heet zo omdat het op een bel, een klok lijkt qua vorm. zit tegen de motor geschroefd.
motor - bellhouse (met daarin 't hele koppelingsverhaal) - torquetube - versnellingsbak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Denk je dat het veel verschil gaat maken? 240 en 360? ben nu niet in de gelegenheid te bellen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
een garage is hier minstens een dag mee bezig. Jij zelf ook, want het is niet moeilijk. Het is alleen veel

De beste methode is om de complete bak + tt eraf te halen. Dus auto op de brug, alles losschroeven, bak met diff kan dan naar achter geschoven worden (past precies tussen achteras en wagenbodem door), vervolgens de tt aan koppelingszijde laten zakken en dan pak je de tt met bak en diff er als ??n geheel uit.
Dan heb je de ruimte vrij om het koppelingshuis eraf te halen en daar te gaan klussen.
Note: uitlaat moet er geheel af (alleen spruitstuk kan blijven zitten), houd daar rekening mee want dat kan gruwelijk vast zitten allemaal!
Ik moet de koppeling van mijn 343 op korte termijn vervangen, ik weet niet wanneer jij de klus aan je 360 wilt doen, maar anders kun je wel meehelpen/-kijken, leer je een hoop van!
Kan wel ergens in mei worden, ik heb net m'n afspraak met Erik voor afgelopen weekend (toen had het eigenlijk moeten gbeuren) afgezegd wegens tijdgebrek

PS Ik wil je niet de moed in de schoenen laten zakken, maar de koppeling vervangen van een 360 is ?cht een grote klus. Alle bouten en moeren vantevoren goed inspuiten met wd40 (zou t helpen?), 's ochtends op tijd beginnen (8 uur oid) en dan ben je, als het meezit met de tegenvallers, eind van de middag wel weer klaar.
In mijn geval (bij de 345 is alles 3 jaar geleden ook los geweest) zaten de boutjes van de secundaire aandrijfassen gruwelijk vast en dat heeft behoorlijke vertraging opgeleverd...
haal iig vantevoren nieuwe boutjes, grote kans dat je de oude bij loshalen helemaal verkracht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.