B19A/B19E vliegwie/koppeling/drukgroep
- V300 register
- Verbannen
-
Nu heeft een Volvo vriend een 360 met B19E uit 1984 een hall-gever gestuurde ontsteking. De ontsteking gebruikt dus geen BDP sensor. Veel 240s met kjet, lh2,2 e.d. gebruiken eenzelfde ontsteking. Deze hebben dan vaak een vlak vliegwiel.
Weet iemand of de 360's zonder renix, dus zonder BDP sensor en zonder signaal van het vliegwiel een vlak vliegwiel gebruiken?
Met andere woorden bestaat er voor de 360 een andere Volvo/OEM drukgroep dan de standaard vlakke drukgroep?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

zover ik weet is er maar 1 type koppeling voor 2 liter motoren. dus dat neigt naar nee... waarschijnlijk hebben de blokken met contactpunten een zelfde vliegwiel als de B19E met hallgever op de stroomverdeler.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
volgens mij kwam het grotere vliegwiel pas bij de invoering van de renix MY84; daar de eerste B19E's al in 360's van MY83 lagen met hall-sensor in de verdeler denk ik wel dat die hetzelfde vliegwiel hadden als de B19A van dezelfde periode en dat is een "vlak" vliegwiel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
AvdAkker;152199 schreef : koppelingen tussen B19 en B200 zijn zeker weten verschillend (en dan zijn de B19 koppelingen ook nog eens verschillend tussen 4 en 5 bak!); bij B19 koppelingen zit de drukgroep nagenoeg niet verzonken in het vliegwiel, bij B200 wel.
Toevallig las ik gisteren in het topic van Ronald dat hij een B19 koppeling van Jeroen heeft gekregen voor zijn 360... Wouter zei toen dat deze hetzelfde waren idd, en zo te zien rijdt Ronald nu ook vrolijk met een B19 koppeling rond, in zijn 360 met B230 :crazy1:
edit:
antiekeradio;63261 schreef : 340/360 1980-1985 p. 2-A13 (Clutch assy B19)
plaat: 3208946 (vervangt 3200850)
drukgroep: 3203753 (vervangt 3201023)
idem voor 4-bak: 3294285
druklager: 3205955 (vervangt 3296487)
340/360 1985-1991 p. 419
druklager: 3205955 (vervangt 3296487)
drukgroep: 3203753
plaat: 3208946
m.a.w. de onderdeelnummers zijn hetzelfde!!
het boek van 1980-1985 is gedrukt in 1989 en je ziet aan het lettertype dat precies deze onderdeelnummers gewijzigd zijn. Waarschijnlijk zijn er wel uiterlijke verschillen, maar qua passing en werking zijn ze zeker gelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic...?f=2&t=9660&p=119953
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik rij nu met een vijfbak rond, op diezelfde koppeling.
Wat is dan het verschil?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
toch vreemd dat dit in het onderdelenboek dan niet duidelijk terug te zien is.
of ik heb destijds niet goed genoeg gekeken.
wel is het zo dat de 2 rechtse (dus 4-bak B19 en 5-bak B19) zeker weten 1 vervangingsnummer hebben. die zijn dus onderling uitwisselbaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
introductie M47R
- bij alle MT5 uitvoeringen is het vliegwiel verzwaard
- bij de B19 MT5 uitvoering is tevens de drukgroep gewijzigd
- de koppelingsplaat van de B19 MT5 is ongewijzigd gebleven
houd dus in dat het lichtste redblock vliegwiel achter een B19A met M45R transmissie hangt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Jack heeft nl. de complete koppeling vervangen, en naderhand heb ik er een vijfbak onder gelegd.
Heeft dit nog consequenties?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.