Ophangsteun middendemper

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2009 14:14 #629664 door V300 register
Ophangsteun middendemper is gemaakt door V300 register
Heren! Een vraag.

De laatste tijd kwam er als ik de motor afzette, behoorlijk wat gerammel van onder mijn 360 uit 85.

Gisteren avond even onder de auto door gerold en bleek de ophangbeugel van de middendemper los gerot te zijn. De beugel waarmee deze aan de torquetube vast hangt zeg maar. De ogen waar de bouten voor in de middendemper door moeten waren weg gerot. Zal wel vaker voorkomen verwacht ik.

Nou vroeg ik mij het volgende af:
Waarom in godsnaam 4x1 mm? Is daar een reden voor die ik met mijn bloemkolen kennis van constructie niet zie? Of hadden ze gewoon nog veel teveel rest plaatwerk van 1 mm over en hadden ze geen stansmachines voor 4 mm dik?

Heb het nu in ieder geval opgelost met een plaatje van 4 mm dik. Alles eronder geschroefd en weg gerammel. Uitlaat hangt meteen weer netjes op zijn plek.

Eind goed al goed.

Ben benieuwd.

Gegroet!
Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2009 17:49 #802636 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ophangsteun middendemper
Er is een speciale reden dat men meerdere plaatjes van 1mm gebruiken. Deze kunnen namelijk beter trillingen opvangen dan 1 plaat van 4mm. Een dikkere plaat heeft veel sneller last van metaalmoeheid. Aangezien de uitlaat nogal flink trilt, is deze dus opgehangen aan meerdere plaatjes :yesyes:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2009 18:29 #802646 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Ophangsteun middendemper
Die ophanging is bij een 2-liter sowieso verschrikkelijk zwak.

Ik heb al menig keer de middendemper weggehaald en gelast, ik ben nu aan de derde middendemper bezig in 7000 km.

Eigenlijk wilde ik een alternatieve ophanging gaan uitdenken, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2009 19:02 #802655 door V300 register

volvofiel;123457 schreef : Die ophanging is bij een 2-liter sowieso verschrikkelijk zwak.

Ik heb al menig keer de middendemper weggehaald en gelast, ik ben nu aan de derde middendemper bezig in 7000 km.

Eigenlijk wilde ik een alternatieve ophanging gaan uitdenken, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad....

De grootste ellende bevind zich eigenlijk pas bij de bocht bij het bladveerophangpunt. Het eerste gedeelte van de uitlaat hangt namelijk vast aan het blok/aandrijflijn. Het tweede gedeelte hangt vast aan het chassis. De bocht bij het bladveerophangpunt krijgt de meeste buiging te verwerken en is dus veel aan metaalmoeheid onderhevig.

Ik zelf heb de plaatjes weleens vervangen door verbindingsrubbers en dat werkte zeer goed. Het kan veel meer bewegen dan de plaatjesophanging waardoor de buiging meer verdeeld over de hele uitlaat.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2009 19:11 #802657 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ophangsteun middendemper
ik vond het zowieso al apart/raar dat die constructie anders was als van de 340's opzich is de tube wel rigid genoeg om als montagepunt te gebruiken, maar zoals gezegd moet je dan een redelijk ingewikkelde steun fabriceren (4x1mm plaatje) terwijl je een bestaand iets in je assortiment hebt dat nog minder meeresoneert ook..

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-10-2009 20:43 #802666 door 16673-dummy
Ik wilde iets flexibelers maken, d.w.z. met rubbers gaan werken i.p.v. een "starre" ophanging.

Bij mij blijven de boutjes namelijk keurig in de schroefdraad zitten, maar de complete moer (af-fabriek op de demper gelast) trilt/rot van de demper af waardoor daar een enorm gat in komt te zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2009 21:37 #802669 door V300 register
Volgens mij zitten er ter plekke van deze standaard ophanging al 2 haakjes
op de body gelast (waarschijnlijk in een voorsamenstelling, die common was).
Als je op de demper een U-vormige haak last, kun je de middendemper net
zo ophangen als de einddemper, nl. met twee O-rubbers.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2009 22:01 #802676 door V300 register
Bedankt voor alle reacties! Gezien de wijze waarop de uitlaat opgehangen is zou je inderdaad de meeste problemen verwachten in het achterste stuk. Voorste deel t/m middendemper is gewoon een starre ophanging dus mijns inziens aan geringe trilling onderhevig. Doordat de uitlaat halverwege nog een keer star opgehangen is, verwacht ik wel dat dit de trillingen in het laatste stuk van de uitlaat zal versterken.

Er zitten inderdaad haakjes aan de body gelast op de plaats waar nu die beugel zit. Bij de 340 hangt hier inderdaad de uitlaat aan. Op de uitlaat voor de 360 zitten echter geen haakjes dus vandaar zullen ze dat zo opgelost hebben. Vreemd maarja.

Ik moet wel zeggen dat ik overwogen heb hier even 2 haakjes aan te lassen en hem in 2 rubbers te hangen. Misschien iets voor de vakantie. Voor nu had ik even weinig tijd en geen materialen als rubbers voorhanden.

Als ik zonder dat die beugel erop zat, de motor afzette, was dit ook veel stiller dan nu met beugel weer. In de vakantie maar eens kijken.

Hey bedankt zo ver!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2009 20:28 #802736 door 16673-dummy
Vreemd, mijn wagen heeft daar geen haken.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2009 21:17 #802743 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Ophangsteun middendemper
klopt, werd bij de my83 body std, samen met nog wat kleine dingetjes

voor 83 werden ze zelfs nog geschroefd, dikke kans dus dat de gaten er zitten maar dat door underbodycoating die gaten dichtgeslibt zijn:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC