Ophangsteun middendemper
- V300 register
- Verbannen
-
De laatste tijd kwam er als ik de motor afzette, behoorlijk wat gerammel van onder mijn 360 uit 85.
Gisteren avond even onder de auto door gerold en bleek de ophangbeugel van de middendemper los gerot te zijn. De beugel waarmee deze aan de torquetube vast hangt zeg maar. De ogen waar de bouten voor in de middendemper door moeten waren weg gerot. Zal wel vaker voorkomen verwacht ik.
Nou vroeg ik mij het volgende af:
Waarom in godsnaam 4x1 mm? Is daar een reden voor die ik met mijn bloemkolen kennis van constructie niet zie? Of hadden ze gewoon nog veel teveel rest plaatwerk van 1 mm over en hadden ze geen stansmachines voor 4 mm dik?
Heb het nu in ieder geval opgelost met een plaatje van 4 mm dik. Alles eronder geschroefd en weg gerammel. Uitlaat hangt meteen weer netjes op zijn plek.
Eind goed al goed.
Ben benieuwd.
Gegroet!
Frank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik heb al menig keer de middendemper weggehaald en gelast, ik ben nu aan de derde middendemper bezig in 7000 km.
Eigenlijk wilde ik een alternatieve ophanging gaan uitdenken, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;123457 schreef : Die ophanging is bij een 2-liter sowieso verschrikkelijk zwak.
Ik heb al menig keer de middendemper weggehaald en gelast, ik ben nu aan de derde middendemper bezig in 7000 km.
Eigenlijk wilde ik een alternatieve ophanging gaan uitdenken, maar ik heb er nog geen tijd voor gehad....
De grootste ellende bevind zich eigenlijk pas bij de bocht bij het bladveerophangpunt. Het eerste gedeelte van de uitlaat hangt namelijk vast aan het blok/aandrijflijn. Het tweede gedeelte hangt vast aan het chassis. De bocht bij het bladveerophangpunt krijgt de meeste buiging te verwerken en is dus veel aan metaalmoeheid onderhevig.
Ik zelf heb de plaatjes weleens vervangen door verbindingsrubbers en dat werkte zeer goed. Het kan veel meer bewegen dan de plaatjesophanging waardoor de buiging meer verdeeld over de hele uitlaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Bij mij blijven de boutjes namelijk keurig in de schroefdraad zitten, maar de complete moer (af-fabriek op de demper gelast) trilt/rot van de demper af waardoor daar een enorm gat in komt te zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
op de body gelast (waarschijnlijk in een voorsamenstelling, die common was).
Als je op de demper een U-vormige haak last, kun je de middendemper net
zo ophangen als de einddemper, nl. met twee O-rubbers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Er zitten inderdaad haakjes aan de body gelast op de plaats waar nu die beugel zit. Bij de 340 hangt hier inderdaad de uitlaat aan. Op de uitlaat voor de 360 zitten echter geen haakjes dus vandaar zullen ze dat zo opgelost hebben. Vreemd maarja.
Ik moet wel zeggen dat ik overwogen heb hier even 2 haakjes aan te lassen en hem in 2 rubbers te hangen. Misschien iets voor de vakantie. Voor nu had ik even weinig tijd en geen materialen als rubbers voorhanden.
Als ik zonder dat die beugel erop zat, de motor afzette, was dit ook veel stiller dan nu met beugel weer. In de vakantie maar eens kijken.
Hey bedankt zo ver!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
voor 83 werden ze zelfs nog geschroefd, dikke kans dus dat de gaten er zitten maar dat door underbodycoating die gaten dichtgeslibt zijn:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.