Problemen met ontsteking en compressie B19A

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 17:36 #792261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
Dat is ook leuk werk, maar niet bij een 360 waar je onmogelijk bij een vliegwiel kunt. Zo heb ik nog onstekingstijden en nokkenastijden geleerd, door het op het vliegwiel uit te tekenen. Best leuk om te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2009 12:04 #792355 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A

AvdAkker;115057 schreef : ik vind dat nog steeds een beetje een vreemd verhaal omdat auto-technische stroboscopen best duur zijn en vaak dus enkel in het bezit van een goede garage. je bedoelt toch hopelijk niet een stroboscoopje voor bij een disco oid hea?

Ik dacht dat dat hetzelfde was :f

Niet "zomaar" een disco-stroboscoopje trouwens, best een profi-geval.

Afijn, zodra we de 850 langsbrengen voor de APK heb ik het er gelijk even over met de beste man, zijn nu nog met vakantie.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2009 13:10 #792365 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
Met een dikso-strobe ga je het niet redden hoor, Joost.
De grap van een auto-strobe is dat je hem ook koppelt met de auto, zodat hij flitst als er gevonkt wordt (geloof ik). In ieder geval loopt de frequentie daarvan netjes met je toerental mee, zodat je de vervroeging goed kan zien.

Een disco-strobe flitst maar wat willekeurig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2009 17:17 #792391 door V300 register

volvofiel;115203 schreef : Ik dacht dat dat hetzelfde was :f

:humor:
Een auto-stroboscoop heeft een tang die je om de bougiekabel klemt, hierdoor vangt hij het signaal van de bobine op en geeft hij een flits elke keer als de bougie van cilinder 1 vonkt.
Doordat je ogen een flitsend licht op een aparte manier verwerken (denk aan een stroboscoop in de disco, je ziet alles "langzamer" zeg maar...) kun je wanneer je deze stroboscoop op de distributieriem richt bij draaiende motor de merktekens duidelijk zien staan. Het merkteken op de riem moet dan gelijk staan met die op de motor. Als hij eerder of later staat kun je knopjes van de lamp indrukken om de flits te vervroegen of te verlaten. Als je uiteindelijk de merktekens gelijk hebt staan zie je op het scherm van de stroboscoop hoe vaak je de knopjes ingedrukt hebt, en dat is dus exact de vervroeging of verlating van de ontsteking.

Ik hoop dat dit verhaal duidelijk is, als je het ziet snap je het meteen. In tekst typen is moeilijker ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2009 20:06 #792396 door V300 register
je hebt die dingen dus ook met een draaiknop voor de correctie. Dan zie je aan de stand van de knop wat de gradeninstelling is.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2009 20:31 #792410 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
Hier maak ik uit op dat dat hooguit een kwartiertje werk is? Scheelt alweer uurloon :)

Bedankt voor de uitleg btw!

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
04-08-2009 22:20 #792422 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A

volvofiel;115260 schreef : Hier maak ik uit op dat dat hooguit een kwartiertje werk is? Scheelt alweer uurloon :)

Ik heb het pap eens bij de Kubel zien doen, eerder 2 minuten werk ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2009 23:00 #792426 door V300 register
Als je een stroboscoopje kunt lenen bij de garage doe je dat in 5 minuutjes. Tang om de bougiekabel, motor starten en vooronsteking checken + afstellen. Zo veel werk is dat niet. Ik weet niet of bij een B19 nog kappen los moeten maar volgens mij niet...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2009 00:12 #792442 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
nou, ik mag dus niet meer raden:+

met de juiste apparatuur is het inderdaad een peulenschil, daarom vond ik het al zo vreemd dat je die apparatuur ergens in een stoffig hoekje op zolder zou hebben liggen:humor:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2009 19:55 #792517 door 16673-dummy

Jos360;115278 schreef : Als je een stroboscoopje kunt lenen bij de garage doe je dat in 5 minuutjes. Tang om de bougiekabel, motor starten en vooronsteking checken + afstellen. Zo veel werk is dat niet. Ik weet niet of bij een B19 nog kappen los moeten maar volgens mij niet...

Nou, ik wil niet zeggen dat ik niks kan, maar aan die contactpunten waag ik me voorlopig nog even niet! Ik heb geen flauw idee hoe dat systeem werkt.

Eerst kijken bij de garage :+
Doe ik zaterdag wel effe.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC