Problemen met ontsteking en compressie B19A
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
(stotteren - verplaatst)
Dan het bougieverbruik; na 5000 km zijn ze compleet opgebrand. Grijze aanslag en ??ntje is gewoon compleet verbrand. Ik heb de oude bougie bewaard.
Met nieuwe bougies dieselt hij enorm na, wellicht vanwege het hoge toerental?
Ook tikt de motor. Rammelen, tokkelen, hoe je het wilt noemen. Vooral bij belasting rammelt hij een eind weg. Helling op (Frankrijk) gaat het niet zo snel, hij smoort een beetje rond de 3000 tpm. Als je erboven zit, zit je goed, als je eronder komt, is het totaal afgelopen. Meer gas heeft geen zin, dan tokkelt 'ie alleen maar harder. De klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd.
Olieverbruik schat ik 1:5000 of 1:6000. Benzineverbruik gemiddeld 1:11. De auto trekt goed.
Aanvullende info; carburateur is gereviseerd. Ontsteking is nieuw, net olie gewisseld, andere aandrijflijn eronder, motor heeft 10 jaar niet gelopen en daarvoor alleen boodschappenritjes bij een Belgische oude dame.
Geen koelvloeistofverbruik, geen rook uit de uitlaat, motor slaat enorm snel aan en kan al snel zonder choke. Komt niet goed op temperatuur, pas bij volgas tegen de berg op komt de meter in het midden. Thermostaat is de juiste.
Ik hoop dat iemand tips heeft voor bovenstaande. We hebben er nu zo'n 5000 km mee gereden en ik had gedacht dat hij na de Frankrijk-reis wel beter zou lopen, maar het lijkt alsof al die warme kilometers hem geen "derri?re" schelen.
[mod]discussie omtrent carburateur afgesplitst naar een apart topic, reparatie en afstelling carburateur B19A[/mod]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
-Controleer ontstekingstijd (met stroboscoop bijvoorbeeld)
-Gasklep afstellen
-Klepspeling afstellen (cruciaal voor een goede loop!!!!!!)
-check je haynes voor andere afstelmogelijkheden.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Hoe zit dat met de ontstekingstijd? De contactpuntjes zijn net nieuw geloof ik. Het bovenste deel van de bobine ziet er ook erg nieuw uit.
Er missen trouwens wat bouten uit het koppelingshuis, de koppeling is net vervangen.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Ik zal het eens opzoeken in de Haynes om het te proberen. Stroboscoop hebben we wel.
Maar hoe kan het dat de bougies al zo snel op zijn (en eentje zelfs verbrand)?
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Erik;114870 schreef : Is de condensator nog betrouwbaar?. Zijn de windingen en kontakten van de bobine nog in goede staat? Zet je auto eens in het donker en ga met lopende motor de bougie kabels met een plantenspuit en water besproeien. Als het knettert ligt daar een deel van het probleem.
Bougiekabels zijn net nieuw. De rest van de ontsteking ook trouwens. Alleen de contactpunthoek en de condensator zouden dan eens gecontroleerd moeten worden.
Contacten van de bobine zien er erg nieuw uit, vooral het contact bovenop de bobine waar de bobinekabel aangesloten zit.
Edit: als je 'm start (koude start) komt 'ie de eerste twee seconden wat pruttelend op gang.
- V300 register
- Verbannen
-
Zoiezo is de eerste stap altijd de ontsteking, zeker als je af en toe een slag mist voor je gevoel, en de motor schommelt. Bougies worden overigens ?ltijd vies, wit/bruin verkoold enzovoorts. En wat houd verbrand in?
Helaas omdat je een puntenontsteking hebt, zitten daar ook meerdere afstelmogelijkheden in. Ontstekingshoek, contactpunthoek, contactpuntjes zelf. Zorg dat dat iig op orde is. En laat de carburateur pas afstellen nadat de ontsteking echt goed is, en het liefst met net verse olie enzo. Anders heeft dat allemaal geen zin.
De motor zal onder normale omstandigheden geen enkele slag op de carburateur overslaan als de carburateur enigszins redelijk afgesteld is. Hooguit als hij v???l te rijk staat.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dit komt ofwel door:
- verkeerde afstelling of werking ontsteking
- verkeerde afstelling of verkeerd mengsel