Problemen met ontsteking en compressie B19A

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2009 12:48 #792041 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens naar die contactpunten laten kijken, daar zal het dan wel aan liggen.

Motorolie is net vers, evenals verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels. De carburateur heeft nieuwe pakkingen, een nieuw luchtdoseringsmembraam, nieuw zuigerrubber, nieuwe sproeier en nieuwe naald. Daarnaast is hij geheel gereinigd.

Er was totaal geen verschil aan de motorloop te merken toen het CO van 10% naar 0,15 % ging, noch toen hij naar 2,5 % ging. Hij trok alleen wat beter.

Afijn, klepspeling controleren c.q. afstellen dus en die contactpunten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-08-2009 17:00 #792063 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
Niet alleen de contactpunten zelf, ook (of eigenlijk juist) de timing van de ontsteking!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2009 17:36 #792065 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
Dat heeft toch met dat contactpuntverhaal te maken?

Ik zou niet weten waar 't anders geregeld wordt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-08-2009 17:38 #792066 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
Bij timing gaat het toch om de draaiing van de verdeler ten opzichte van het blok?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2009 17:41 #792067 door 16673-dummy
Trouwens; ik vond de verdelerkap al aardig ingesleten, en dat na 5000 km. De schroevendraaier 'valt' gewoon in het spoor van de rotor.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2009 17:53 #792069 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A
de timing van de ontsteking wordt zowat "overal" geregeld en daarom is het dondersbelangrijk om erop te letten en op de goede wijze op de juiste afstelling te controleren en af te stellen!!

wat je iig aan onderdelen al overhoud zijn de condensator en de contactpunten, nadat je de contactpunten vernieuwd & goed afgesteld hebt controleer je de contacthoek en vervolgens de timing met een stroboscoop; die laatste corrigieer je door de verdeleras iets te draaien.

de correcte afstelgegevens vind je al in een vraagbaak en anders elders in het ledenmenu.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2009 18:27 #792078 door 16673-dummy
Bedankt Anjo, dat contactpuntverhaal vind ik maar vaag. Ik zal me erin verdiepen en de stroboscoop uit het stof graven.

Komende week heb ik vast wel tijd, en anders mag de garage het doen. Die wagen moet onderhand maar es goed gaan lopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 14:54 #792211 door V300 register
ik heb laatst in een boek nieuwe kennis opgedaan over de afstelling van niet-nieuwe contactpunten:

als je die namelijk afstelt met de voelermaat er geheel tussen geschoven, komen ze veel te wijd te staan.. Aan de ene kant komt namelijk een klein bultje, en aan de andere kant een kuiltje.

de hoogte van het bultje wordt dus toegevoegd aan de speling, als je de voelermaat er midden tussendoor haalt.

met een (electronische) contacthoekmeter kun je dit soort meetfouten trouwens uitsluiten.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2009 14:57 #792214 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Problemen met ontsteking en compressie B19A

volvofiel;114917 schreef : en de stroboscoop uit het stof graven.

ik vind dat nog steeds een beetje een vreemd verhaal omdat auto-technische stroboscopen best duur zijn en vaak dus enkel in het bezit van een goede garage. je bedoelt toch hopelijk niet een stroboscoopje voor bij een disco oid hea?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 15:34 #792233 door V300 register
Stroboscopen worden al sinds de jaren 50/60 gebruikt door garages;
een nieuwe is best duur maar je hebt ook nog de 'antieke' die je vaak op de gekste plekken kunt tegenkomen (rommelmarkten e.d.)

je hebt er alleen ook nog veel die geen 'vertraging' in de flits hebben; die kun je dus niet gebruiken voor het bepalen van een vervroegingscurve zonder dat je de hele gradenboog op het vliegwiel uittekent.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC