Schakelen in zijn één en twee.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 17:10 #778648 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schakelen in zijn één en twee.
Een tip: voordat je de achteruit activeert eerst in de twee zetten. Bij mij is dat een automatisme geworden (op aanraden van een V300 goeroe) en nooit meer tandenpoetsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 17:17 #778649 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Schakelen in zijn één en twee.
Heb het hier ook af en toe met de 360, en m'n oude 340 had het ook. Was er ook achter als je hem eerst in 2 zet het dan weg is, maar dat vergeet ik meestal :)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 17:22 #778650 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Schakelen in zijn één en twee.
als je hem eerst in z'n 2 moet zetten voor hij de achteruit goed pakt dan zit er speling in het schakelmechanisme.

kan zijn dat het kleine ielepiele piep inbusboutje aan de onderzijde van de auto bij de pook iets los zit en de kogel daar al speling krijgt. ook de dubbele kogel verbinding vlak voor de versnellingsbak (met 2 paspennen) kan wat speling vertonen.

de reden waarom je bij de achteruit daar wel wat van merkt en in de andere versnellingen niet ligt vooral aan het bereik dat de pook moet hebben om in de achteruit te komen, dat komt iets nouwer als van de 1-4 of 1-5.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 17:40 #778651 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Schakelen in zijn één en twee.
Hmm, het gebeurt maar af en toe. Maar als ik hem weer is op de brug heb zal ik er eens naar kijken :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 17:42 #778652 door V300 register
De achteruitversnelling is niet gesynchroniseerd bij de Volvo's. Bij bijna geen ??n auto overigens. Bij tractoren wel inderdaad ;)

Wanneer je koppeling niet helemaal vrij komt of de as draait nog vanwege zijn massatraagheid(wat bij bijna alle auto's 't geval is) blijft de prise-as draaien. Bij het schakelen naar de 1,2,3,4,5 wordt de as afgeremd middels de synchro-meshen. Aangezien die in de achteruitversnelling niet zitten, krijg je dus een berg geratel.

Wat kun je daarop doen?
- Schakel sowieso ALTIJD wanneer de auto niet rijdt
- Wanneer je thuis aan komt rijden (vooruit) en je wilt achteruit de dam/werft opsteken laat je de auto net zolang in z'n versnelling (koppeling wel ingetrapt natuurlijk) totdat de auto stil staat en schakel dan pas.
- Stond de auto eerst in z'n vrij? Dan zet je hem eers in een versnelling (de 2 is het gemakkelijkst, de 1 kan ook maar is niet handig en schakeld zwaarder door een groter snelheidsverschil wat opgevangen moet worden door de synchromeshen). Mochten de synchromeshen van de 2de versnelling ver versleten zijn, gebruik je gewoon de 4 ofzo. Hoe hoger de versnelling hoe minder er afgeremd hoeft te worden, hoe beter voor de synchromeshen.

Als 't goed is ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 17:55 #778660 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Schakelen in zijn één en twee.
@ Anjo; zowel DLS als GLS hebben 't ;)

Maar ik zal de tips onthouden!

Speling op de schakelstang = :nono:, heb ik zelf nog gemonteerd en is 300 km geleden gebeurd.
Het gekraak was voor 't eerst na nog geen 20 km.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2009 18:01 #778664 door V300 register
de achteruit is op de modernere en luxere auto's bijna standaard wel gesynchroniseerd.

ik weet bijv. bij mercedes dat zowieso al vanaf half jaren 90 de schakelbakken met gesynchr. achteruit uitgerust zijn.

auto tot stilstand laten komen voor je uit een van de vooruitversnellingen gaat is voldoende om geen gekraak te hebben als de koppeling verder goed is.

als je dan toch gekraak krijgt (m.a.w. de aandrijfas begint mee te draaien zodra je van een rijstand naar de N gaat) plakt de koppeling en moet afgesteld of gerepareerd worden.
is overigens een veel voorkomend probleem bij hydraulisch aangestuurde koppelingen

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 18:01 #778665 door Anjo van den Akker

Ovlov 3.6L;106071 schreef : De achteruitversnelling is niet gesynchroniseerd bij de Volvo's. Bij bijna geen ??n auto overigens. Bij tractoren wel inderdaad ;)

ok, weer wat geleerd.

Ovlov 3.6L;106071 schreef : Wanneer je koppeling niet helemaal vrij komt of de as draait nog vanwege zijn massatraagheid(wat bij bijna alle auto's 't geval is) blijft de prise-as draaien. Bij het schakelen naar de 1,2,3,4,5 wordt de as afgeremd middels de synchro-meshen. Aangezien die in de achteruitversnelling niet zitten, krijg je dus een berg geratel.

ben ik het niet geheel mee eens, de beweging die je maakt tijdens het schakelen (bij speling in de schakellijn) zorgt ervoor dat hij de achteruit beter pakt, zodra je de koppeling intrapt speelt de massatraagheid van de aandrijfas al een rol en dat zou betekenen dat je door de tijd die je nodighebt voor het schakelen, ervoor zorgt dat de aandrijfas zeker weten stil staat en niet het feit dat je perse een versnelling moet kiezen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2009 18:02 #778666 door Anjo van den Akker

antiekeradio;106083 schreef : is overigens een veel voorkomend probleem bij hydraulisch aangestuurde koppelingen

ja klopt, dan lekt bijv de master of slave cylinder, vaak een nogal fragiele constructie.

hebben we hier met dat simpele kabeltje gelukkig geen last van:)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-05-2009 18:07 #778667 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Schakelen in zijn één en twee.
Haha dit doet me overigens aan een grove fout denken die ik een aantal jaren geleden maakte...

Ik wou de auto gaan wassen, en dus was het weer tijd voor een stukje illigaal autorijden (ik was een jaar of 16 / 17)

Natuurlijk in de 2 even lekker gas geven, afremmen en achteruit de stoep op..

Maar onder het afremmen dacht ik zo slim te zijn om alvast de achteruitversnelling in te leggen, want dan kun je sneller terug zetten..
Nouw idd niet doen! :crazy2: Wat een gekraak en geratel :wtf:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC