Motor valt steeds uit.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2009 18:35 #628428
door Doeke Dobma (GAST)
Motor valt steeds uit. is gemaakt door Doeke Dobma (GAST)
Zoals jullie allemaal weten heb ik de afgelopen weken de hele inlaatkant schoongemaakt, pakkingen vernieuwd, nieuwe slangen geplaatst en een Oil Catch tank geplaatst. Hierbij zijn het gasklephuis, het inlaatspruitstuk, injectorrail en injectoren los geweest. De injectoren zijn gereinigd en voorzien van nieuwe rubbers en filters.
Nu heb ik vandaag alles teruggebouwd, met nu de Phenolic spacer tussen inlaatspruitstuk en blok. Aan weerszijden een pakking. Carterontluchting naar Oil Catch tank, het dunne slangetje van de carterontluchting zit nog steeds aan het inlaatspruitstuk. De aansluiting op de dikke geribbelde slang tussen LMM en gasklephuis heb ik afgedicht.
De eerste keer starten ging goed. Het duurde even voordat de injectorrail weer gevuld was met benzine, maar daarna liep ie. Dit ging ca. 30 seconden goed(de periode dat de koude-start injector ook mee doet, geloof ik?) daarna hoorde ik onregelmatigheden in de stationairloop. Even gas gegeven; daarna zakte het toerental en viel die uit.
Als ik nu start, slaat ie direct aan, draait 5 seconden goed, zakt in toeren, computer grijpt in, stijgt in toeren, na 5 seconden zakt ie weer in toeren, computer grijpt in, stijgt in toeren, en dan valt ie na 5 seconden helemaal uit. Als ie draait en ik draai het gas open, en ik hou het gas vast op een vaste positie, zakt het toerental ook.Dan weer gasgeven gaat met veel gesputter.
Wat heb ik foutgedaan?
- optie 1: luchtlekkage bij injectoren (hoe hard moet je ze aandrukken? volgens mij zitten ze nu goed vast!)
- optie 2: luchtlekkage ergens anders
- optie 3: electrische storing
- optie 4: te weinig brandstof door leiding? kan dat, hij stijgt wel in toeren als je gas geeft
Wie helpt?
Nu heb ik vandaag alles teruggebouwd, met nu de Phenolic spacer tussen inlaatspruitstuk en blok. Aan weerszijden een pakking. Carterontluchting naar Oil Catch tank, het dunne slangetje van de carterontluchting zit nog steeds aan het inlaatspruitstuk. De aansluiting op de dikke geribbelde slang tussen LMM en gasklephuis heb ik afgedicht.
De eerste keer starten ging goed. Het duurde even voordat de injectorrail weer gevuld was met benzine, maar daarna liep ie. Dit ging ca. 30 seconden goed(de periode dat de koude-start injector ook mee doet, geloof ik?) daarna hoorde ik onregelmatigheden in de stationairloop. Even gas gegeven; daarna zakte het toerental en viel die uit.
Als ik nu start, slaat ie direct aan, draait 5 seconden goed, zakt in toeren, computer grijpt in, stijgt in toeren, na 5 seconden zakt ie weer in toeren, computer grijpt in, stijgt in toeren, en dan valt ie na 5 seconden helemaal uit. Als ie draait en ik draai het gas open, en ik hou het gas vast op een vaste positie, zakt het toerental ook.Dan weer gasgeven gaat met veel gesputter.
Wat heb ik foutgedaan?
- optie 1: luchtlekkage bij injectoren (hoe hard moet je ze aandrukken? volgens mij zitten ze nu goed vast!)
- optie 2: luchtlekkage ergens anders
- optie 3: electrische storing
- optie 4: te weinig brandstof door leiding? kan dat, hij stijgt wel in toeren als je gas geeft
Wie helpt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-01-2009 18:44 #751256
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor valt steeds uit.
Zou er een sensor ergens vergeten zijn? Klinkt alsof de compuer te laat ziet dat ie stationair moet lopen en vangt 'm dan niet op. (de 740's hebben een gasklepstand sensor, of hoe dat ding ook heet... misschien heeft ie zoiets?)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-01-2009 10:51 #751342
door V300 register
de gasklep heeft idd elektrisch gezien 3 standen:
stationair (met een klikje/microswitch)
midden
volgas (sleepcontactje)
dit is geschakeld met 3 pinnetjes. (1 retour en 2 signaal) en eenvoudig door te meten.
stationair (met een klikje/microswitch)
midden
volgas (sleepcontactje)
dit is geschakeld met 3 pinnetjes. (1 retour en 2 signaal) en eenvoudig door te meten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-01-2009 13:48 #751376
door V300 register
Lekje voor of na de csi klep?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-01-2009 14:05 #751381
door V300 register
Als er iets aan de klep is moet hij normaal wel blijven lopen, wel onregelmatig.
Computer al eens gereset? Accu loskoppelen.
Computer al eens gereset? Accu loskoppelen.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2009 14:19 #751387
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Motor valt steeds uit.
Klinkt inderdaad als een CIS-klep of gaskleppositiesensor probleem. Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik mijn gas- en CIS-klep had schoongemaakt.
Vervolgens liep hij amper stationair omdat de gaskleppositiesensor dacht dat de gasklep open stond. (volgens mij wordt daardoor de CIS-klep dichtgezet en krijgt ie amper lucht.)
Het afstellen van die sensor (die met dat klikje) komt nogal nauw.
Vervolgens liep hij amper stationair omdat de gaskleppositiesensor dacht dat de gasklep open stond. (volgens mij wordt daardoor de CIS-klep dichtgezet en krijgt ie amper lucht.)
Het afstellen van die sensor (die met dat klikje) komt nogal nauw.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2009 21:45 #751764
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Motor valt steeds uit.
CIS-klep? Wasda?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-01-2009 13:06 #751849
door V300 register
Zit onder je inlaatspruitstuk. Klein cillindervormig dingetje met 2 aansluitingen. Regelt stationair toerental...
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2009 16:55 #752321
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Motor valt steeds uit.
Nou, hij wil echt niet. Heb alle contactjes wederom losgemaakt, geschuurd en weer vastgezet. Alles origineel aangesloten. Accu tot 2 keer toe enkele minuten losgekoppeld. Het mag allemaal niet baten. 1x starten gaat goed, zoals altijd rommelt het heerst, stijgt dan in toeren, om langzaam terug te vallen naar stationair. Daarna krijgt ie telkens een dip waarbij de motor hevig schudt en de krukas volgens mij nauwelijk ronddraait. Hij houdt zichzelf wel aan de gan voor enkele minuten, dan valt ie uit. Als ik tijdens de stationairloop eens gas geef(zie einde filmpje) valt de motor bij het loslaten van gas direct uit. Check de film.
[youtube]0BUUfR4bMfE[/youtube]
[youtube]0BUUfR4bMfE[/youtube]
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-01-2009 17:08 #752325
door V300 register
kun je op een of andere manier de brandstofdruk meten?
Moderators: Mark Smeets