Grote Beurt: aandachtspunten 360's
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Nu eerst:
- Bougies. Hoe vast moet ik deze draaien. Ik las ergens waarden bij gebruik van een momentsleutel, maar die heb ik niet. Hoe vast moeten ze met een gewone dopsleutelset? Vast-is-vast of heel erg vast?
Tweede vraag is of ik bij het vervangen van de bougies ook de bougiekabels en verdeelkap/rotor moet vervangen. Al deze onderdelen stammen uit eind 2003. Verstandig om alles te vervangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;47151 schreef : Ok, ik wil dus zoveel mogelijk zelf kan doen. Heb een lijstje gemaakt waarop staat wat zelf kan doen en waar ik hulp bij nodig heb. Daar zal ik jullie later mee lastig vallen.
Nu eerst:
- Bougies. Hoe vast moet ik deze draaien. Ik las ergens waarden bij gebruik van een momentsleutel, maar die heb ik niet. Hoe vast moeten ze met een gewone dopsleutelset? Vast-is-vast of heel erg vast?
Tweede vraag is of ik bij het vervangen van de bougies ook de bougiekabels en verdeelkap/rotor moet vervangen. Al deze onderdelen stammen uit eind 2003. Verstandig om alles te vervangen?
Bougies: 1 voor 1 eruit halen en nieuwe erin doen. Kan je nooit in de war komen met de kabels. Draai m gewoon handvast. Je merkt dat je het ringetje samenknijpt. Dan zit ie wel strak genoeg. Momentsleutel zou ideaal zijn, maar geloof me: 99 vd 100 garages gebruikt die daar niet eens voor.
Rotor en kabels van 4 jaar oud lijken me niet direct hard aan vervanging toe. Klik je verdelerkap ff los, kijk hoe de contactjes nog zijn. En de kabels ff kijken: knijter hard geworden: misschien ff vervangen. Anders lekker laten zitten.
- V300 register
- Verbannen
-
Als het goed is staat er zelfs op de verpakken van de bougie hoe vast je hem moet draaien. (Bij NGK tenminste wel als ik me niet vergis)
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- 2x remschijf Brembo massief
- set remblokken TRW/Ferodo
- set remschoenen TRW/Ferodo
- distributieriem+spanrol SKF/Gates
- Bougies NGK of Beru
- Bougiekabelset Beru
- rotor en verdeelkap
- Motorolie Kroon Oil 15w40
Samen komt dit grapje uit op 465 euro:wtf: Dat is wel erg veel van het goede geloof ik. Ik zal ook nog eens bij de dealer informeren wat dit alles kost, maar ik denk dat ik het maar in 2 etappes doe. Eind deze maand remmerij en eind maart/begin april de rest.
Montage voorremmen koste overigens ca. 50 euro, viel me dan weer mee.
- V300 register
- Verbannen
-
Je vergeet nog de remcilinders achter. Ik neem aan dat je alles gaat vervangen. Anders zou ik eerst alleen blokken doen (als de schijven nog ok zijn) en de achterremmen alleen controleren op lekke remcilinders. Scheelt geld en je komt al een eind in de goede richting.
- V300 register
- Verbannen
-
de beun manier om de remklauwen (vaak tijdelijk) weer soepel te krijgen is om ze voorzichtig naar buiten te persen via het rempedaal, en ze dan weer terug te drukken met lijmklem etc. een aantal keer op-en neer schuiven, tot het soepel gaat.
het riem+rollersverhaal moet je goed doen, of helemaal vanaf blijven. dat wordt dus gewoon even sparen...
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb het linkervoorwiel er eens afgehaald om de dikte van de schijf te meten en er een foto van te maken.
De schijven hebben nieuw een dikte van 12,5mm. Mijn linkerschijf heeft een dikte van minder dan 9mm. Het blok is qua dikte nog wel goed, gezien het feit dat ie minimaal 2mm moet zijn. Maar, als ik dan toch bezig ben, doe ik het direct goed, dus die vervang ik ook.
Hier wat foto's.
Je ziet haar al aanslag op de schijfzitten. Ik denk dat het roestvorming is. Normaal gesproken gaat dit er tijden het rijden af, maar na een rit ziet ie er nog net zo uit. Alsof het er niet meer afgaat. De schijf voelt ook niet glad aan.
Gedetailleerdere opname van de schijf.
Schijf en blok.