GLT vering

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2005 20:21 #635928 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT vering
Een vriend van mij had het zelfde probleem, en bij hem was het het openluchtfilter wat niet goed vast zat, en zo bij een drempel of iets dergelijks het geluid veroorzaakte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2005 23:17 #635929 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic GLT vering
@ Jelmar

Het is niks met het filter, ik heb trouwens ook geen open luchtfilter.

@ Ron

Dat is een tip waar ik iets aan heb! Dit zit in de goede richting :-) Ik heb dus al onder het carter proberen te kijken, maar ik kan er niet goed bij. Ik heb sinds een paar dagen een haynes manual van de 300 en daar zag ik ook al in dat het stuurhuis groter is dan normaal. Ik begon al te denken over de ophangrubbers, die al meer ter sprake zijn gekomen, bij de montage van een andere voorpijp bij mijn vorige auto. Er zit weinig plek tussen het carter en stuurhuis, ik hoop hier het probleem te vinden. Ik ga het morgen meteen uitspitten.

Oh ja, even ter aanvulling, motorrubbers vervangen is een dure klus. Ik heb er wel eens naar gevraagd en deze kosten 99 euro per stuk ex. btw. Ik hoopte namelijk dat het voor de 360 dezelfde zouden zijn als voor de 240, die namelijk 10 euro per stuk kosten :-S

Wat zou de alternatieve oplossing zijn hiervoor?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2005 09:28 #635930 door V300 register
@Thomas: gewoon (laten) vervangen. Als de motor
eruit getild wordt, kun je meteen de koppeling,
keerringen, distributieriem en waterpomp doen.
Ik geef toe, het doet even pijn in de beurs, maar
je wilt deze auto toch houden voor langere tijd.
Bovendien zijn de motorophangrubbers nog slechts
tot eind dit jaar leverbaar. Ze worden speciaal
vervaardigd door een bedrijfje in Duitsland.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2005 10:48 #635931 door Thomas de Wit (GAST)
Francois, dat wordt me echt te duur. Zoveel geld ga ik er gewoon niet aan uitgeven. Dan graaf ik lievereen smeerput zodat ik het zelf een hoop kan doen. Maar de ophangrubbers zijn ook wel van boven te vervangen lijkt me, door de motorsteun los te halen van de kokerbalk? Misschien kan ik ze nog van een sloper afhalen, waarop ze nog goed waren. Wouter wist dat er standaardmaten voor waren, in dat geval zou je kunnen kijken hoe de rubbers uit de sloopauto zijn.

• van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2005 15:10 #635932 door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic GLT vering
Wat betreft die bandenmaat: de eerste GLT's waren standaard op 185/60R14, vanaf modeljaar 1987 of 1988 werden 175/65R14 gemonteerd, omdat dit een fractie zuiniger is. 175/70R14 is in ieder geval een beetje te hoog ten opzichte van standaard, je ziet dat ook in je tellerafwijking terug (het scheelt meen ik 3 procent).

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2005 15:32 #635933 door Thomas de Wit (GAST)
Ik heb achter wel 175/65/R14 heb ik ontdekt. Toen ik ermee terugreed naar huis na de aankoop merkte ik ook dat ik met de vlotte stroom van het snelwegverkeer meeging en eigenlijk voortdurend op de linker baan heb gezeten terwijl de teller niet hoger kwam dan +- 110 km/h.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-07-2005 22:03 #635934 door V300 register
Ik heb de motorsteun links gelost, twee bouten van boven bereikbaar, twee bouten van in de put. Die onderste gaten zijn sleufgaten. Daarna de blok inclusief motorsteun opgekrikt, twee aluminium strips van 2 (dus 4 mm) onder de steun geschoven tussen de bouten en de hoekrand, en weer vastgezet. Nu raakt de carter alleen nog bij extreme drempels. Klein nadeel: in afgelopen maand hebben ze ons hele dorp volgelegd met van die drempels, zo om elk 500 meter heb je er wel een. Het lijkt hier wel Klein Zwitserland. En je mag er ook nog niet eens harder dan 30 overheen !!

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2005 22:19 #635935 door Thomas de Wit (GAST)
Was het bij jullie 360 alleen aan de linker kant nodig om het geluid te verhelpen? Ik merk dat als ik met alleen de rechtervoorband door een kuiltje rij, ik niet het geluid hoor en met de linkerband wel. Ik ga er dus vanuit dat dit dezelfde kwaal is.

Maar kan het eigenlijk kwaad? Want wat wordt er nu precies geraakt? Ik reed vandaag over een drempel (al zachter dan normaal) ik had het raampje open en hoorde toch geen lekker gezond geluid :-S

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2005 20:06 #635936 door V300 register
Ik heb ook wel eens van die rare geluiden gehad...was bij mijn 360 de bevestigingsbeugel van een trekstang die helemaal weggeroest was.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2005 20:15 #635937 door Thomas de Wit (GAST)
Ok, er zit weer wat vordering in het probleem, ik weet nu wat het is. De motor deinst na een drempel wat naar beneden. Bij een hele erge hobbel raakt het carter die bout van het stuurhuis even. Ik heb het ook gehad over een geluid dat van achter kwam; De motor zit in een vaste verbinding met de aandrijflijn. De middenpijp van de uitlaat zit bevestigt aan de aandrijflijn met een beugel. Als je het gaat bekijken is het eerste scharnierpunt van de uitlaat die los staat van de aandrijfas het rubber ophanginspunt aan de achterkant. Nu komt de clou. Wanneer ik met de voorwielen over de drempel rijdt veert het geheel wat mee, wanneer de achterwielen over de drempel gaan veert de auto ook naar beneden. Deze combinatie zorgt ervoor dat de uitlaat de achteras aantikt! Dit is dus dat ijzer-op-ijzer geluid wat ik hoor na iedere drempel. In het omcirkelde rondje hebben de achteras en de uitlaat allebei een plekje van waar ze elkaar telkens raken. Gisteren zat er iemand achterin bij mij, en iemand op de bijrijdersstoel. Toen ik merkt ik dat het geluid vaker en bij meer hobbels was. Dit lijkt me zeer duidelijk dat het daar aan ligt.

Verder is er nog een probleem waar ik eigenlijk wel van baal. De middenpijp is vervangen voor de APK. Nu heeft dat bedrijf waar de auto vandaan komt een uitlaat geleverd gekregen die niet de juiste was. Namelijk voor een 1.7, maar wel met de demper in het midden en een bevestiging aan de as. Deze was uiteraard dunner dan een 2.0 pijp dus hebben ze hem er maar tussen gelast... Het zit gewoon goed, en het is apk waardig. Maar ik ben bang dat zo'n verbinding met de tijd zwakker wordt. Wat ook een nadeel is, als er iets lek gaat en vervangen moet worden kan ik heel de uitlaat wegknikkeren en er een nieuwe onderhangen. Ik weet namelijk niet of de voor- echt achterpijp nog goed zijn wanneer je de middenpijp er tussenuit slijpt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC