GLT vering
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2005 16:19 #624082
door Thomas de Wit (GAST)
GLT vering is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Ik merkte bij mijn nieuwe GLT dat bovenin de voorwielkasten de banden iets hebben aangelopen. De GLT is lager afgeveerd dan de GL toch? Als ik over een drempel rijdt hoor ik namelijk een soort 'klonk!'. Mijn oude auto had iets dergelijks, maar dat was dat bekende kwaaltje met de stabilisatorstang, dit is een ander geluid. Het lijkt wel van de vering te komen. Ik neem aan dat een auto waarbij iets aan de voorveerpoten mankeert niet door de apk komt? De auto is bij een grote (bekende?) renault garage gekeurd met absoluut geen enkel aandachtspunt over de vering. Ik ben zeer benieuwd wat het zou kunnen zijn. Iemand op het forum heeft wel eens verteld over ervaring met een kiezelsteentje dat in de veerschotel lag. Ik had dus zoiets in gedachten, maar dat is het niet. Wie heeft er een idee/oplossing?
Ik hoop dat het niks ernstigs is :-(
Ik hoop dat het niks ernstigs is :-(
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-07-2005 19:23 #635919
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic GLT vering
Wat is de maat van de banden?
Breder dan normaal?
Standaard is 185/60R14.
Breder dan normaal?
Standaard is 185/60R14.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2005 20:37 #635920
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic GLT vering
Er zit 175/65/R14 onder. Dat is toch standaard? Volgens het boekje wel.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2005 20:38 #635921
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic GLT vering
Apart... ik dacht (weet
) inderdaad ook dat de GLT's 185/60R14 hadden...

- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2005 21:55 #635922
Correctie, het is 175/70/R14, maar dat zal niet zoveel uitmaken.
Het is echt een ongezond geluid, alsof er echt dingen elkaar raken. Ik zoek het eigenlijk in het stuurhuis. Is die bij stuurbekrachtiging groter of anders van vorm? Kan het zijn dat het motorblok iets raakt.
Ik rijdt over een hobbel in de weg, wanneer de voorwielen eroverheen rijden hoor ik het en wanneer de achterwielen erover heen rijden ook. Maar het geluid komt van voor. Ik heb van alles zitten bedenken maar kan het me niet indenken waar het vandaan komt...
Ik ga maandag in ieder geval even langs de garage om te kijken of ze iets kunnen zien op de brug.
Het is echt een ongezond geluid, alsof er echt dingen elkaar raken. Ik zoek het eigenlijk in het stuurhuis. Is die bij stuurbekrachtiging groter of anders van vorm? Kan het zijn dat het motorblok iets raakt.
Ik rijdt over een hobbel in de weg, wanneer de voorwielen eroverheen rijden hoor ik het en wanneer de achterwielen erover heen rijden ook. Maar het geluid komt van voor. Ik heb van alles zitten bedenken maar kan het me niet indenken waar het vandaan komt...
Ik ga maandag in ieder geval even langs de garage om te kijken of ze iets kunnen zien op de brug.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2005 22:01 #635923
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic GLT vering
Zit de uitlaat goed vast?
Motorrubbers iets versleten zodat het blok tegen iets aantikt als je een hobbel neemt?
Motorrubbers iets versleten zodat het blok tegen iets aantikt als je een hobbel neemt?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-07-2005 08:10 #635924
door V300 register
"Klonk" lijkt mij niet het geluid dat een band in een wielkast maakt.
Versleten motorrubbers kan, maar ik hou het op ietwat speling tussen de veer en de veerschotel, of mischien een kiezeltje tussen de veer en veerschotel.
Versleten motorrubbers kan, maar ik hou het op ietwat speling tussen de veer en de veerschotel, of mischien een kiezeltje tussen de veer en veerschotel.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-07-2005 12:50 #635925
door V300 register
Ik had dat geluid eerst ook. Bleek dat de veerschotel doorgeroest was en de veer de schotel naar beneden had geduwd. Maar bij mij was het duidelijk te zien(schotel zat helemaal scheef er raakte bijna de band)
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2005 15:56 #635926
Het is moeilijk om het geluid echt duidelijk te beschrijven. Er zijn vaker topics geweest over 'geluiden' die van de voorvering vandaan kwamen, maar dit is iets wat ik nog niet eerder gehoord had. Is er misschien een logische verklaring dat ik het hoor wanneer de voor- en daarna de achterwielen over de hobbel rijden.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-07-2005 18:17 #635927
door V300 register
Thomas, let op. Ik heb er al eerder een topic over beantwoord. Bij mij was het het carter dat heel even de inbusbout van het stuurhuis raakt. Dat is inderdaad dikker, en de twee extra boutjes die erin zitten gaan bij montage helemaal onder het carter in. Je ziet ze niet meer. Het geluid is soms ook aanwezig bij gas loslaten. De blok kantelt dan linksom van achter het stuur gezien. Je kunt het uitzoeken door een dun lapje rubber of iets anders wat tijdelijk als dempertje kan dienen, om het stuurhuis heen te trekken en met een tyrapje vast te leggen. Wring het tussen carter en stuurhuis en toets het geluid opnieuw, dan weet je meer. Suc6
Moderators: Mark Smeets