Preventief onderhoud na lang stilstaan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2013 00:47 #938776 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Preventief onderhoud na lang stilstaan
niks aan de hand met die riemen. gewoon schijfspeling afstellen en doorrijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2013 12:58 #938791 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Preventief onderhoud na lang stilstaan
Ja, dat kun je ook doen. Gewoon doorrijden totdat er een blokje af gaat of dan nog doorrijden tot dat ie breekt en de kap kapot slaat. Het is maar welke norm je toe past. Ik vind het op zijn minst verontrustend en een reden om wat vaker de staat van de riemen te checken, als je dan toch wat langer mag doorrijden van Wouter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2013 13:13 #938794 door V300 register
bij iedere beurt (10.000 km) even de variokap eraf en schijfafstand, staat van de riemen en de luchtspleet van de koppeling bekijken. Op moment dat de horizontale scheurtjes onder de blokjes door meer dan de helft doorlopen moet je gaan oppassen. Zowieso als er blokjes uitgebroken zijn; vervangen.

Je hoort overigens ook aan het geluid van de vario of de riemen ver op zijn. een goede vario met izgst riemen is een stuk stiller dan wanneer de riemen op zn laatste benen lopen.

Onze eigen daily 340 is een van de laatste (op kenteken gezet 1992) had op moment van koop (3 jaar terug) 85.000 km op de klok, nog originele riemen. Sindsdien is ie niet gespaard qua gebruik, maar ondertussen bijna 150.000 op de klok rijdt ie nog altijd rond met dezelfde originele riemen. De 'eerste montage' ofwel originele volvo riemen zijn erg slijtvast. Qua maximale vermogen overbrenging en de ruimte om mishandeling op te vangen zijn ze wat minder dan de tegenwoordig verkrijgbare riemen maar daar heb je met een standaard auto + normaal gebruik echt geen last van.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2013 20:43 #939005 door V300 register
Ik heb inmiddels toch maar een setje riemen besteld (via Dafhobby), nu proberen ze erop te krijgen. Ik zal daarvoor eerst een standaard lijmtang aan gaan passen met blokjes en een verlengde spindel, om het geheel ver genoeg in te kunnen drukken. Ook zal ik iets maken om de schijven uit elkaar te houden.
Er is niet veel ruimte tussen de secundaire schijven en de aandrijfassen... dat wordt nog spannend om de klem er goed tussen te krijgen. Hoop ook dat een standaard lijmtang, zij het met wat aanpassingen, zwaar genoeg is om de schijven te spreiden...
Wordt vervolgd...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2013 11:24 #939015 door V300 register
De nieuwe riemen zitten er inmiddels op, was ongeveer 2 uur werk. Heb een normale zware lijmmtang gebruikt en doppen van een doppenset als tijdelijke stoppers om de schijven uit elkaar te halen. Was goed zelf te doen, gaat alleen wel vrij zwaar, vooral de nieuwe riemen zijn aardig stug en er is niet veel ruimte... ik heb wel de 2e bodemplaat weggenomen voor wat extra ruimte.
Weet alleen niet of ik de slangen aan de primaire schijven weer correct gemonteerd heb. Weten jullie welke slang voor of achter op het t-stukje moet?
Dan een stukje rijden en opnieuw de riemen stellen.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-10-2013 11:37 #939017 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Preventief onderhoud na lang stilstaan
Knap werk hoor Marc, mooi dat het je allemaal gelukt is!

Heb je de schijfafstand ook meteen gesteld en even gekeken of er nog genoeg en een beetje 'frisse' olie in beide bakken zit?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2013 13:45 #939021 door V300 register

Wouter76;222405 schreef : Knap werk hoor Marc, mooi dat het je allemaal gelukt is!

Heb je de schijfafstand ook meteen gesteld en even gekeken of er nog genoeg en een beetje 'frisse' olie in beide bakken zit?

Schijfafstand heb ik afgesteld, olie moet ik nog even controleren.
Wat gaat erin? Gewoon SAE 80 / 90?
Heb nu een probleempje met de linker remklauw... zit een beetje vast, dus het wiel loopt watstroef... klauw is er al af, nu weer gangbaar maken.:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2013 16:07 #939025 door V300 register
je kunt ook gewoon lid worden en naar een sleuteldag komen.. wij hebben de correcte schijvenspreider gewoon aanwezig.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-10-2013 21:04 #939036 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Preventief onderhoud na lang stilstaan
Dat is inderdaad 80W90 Marc, bij vervanging heb je respectievelijk 1,00 en 0,55 liter nodig. (zo even snel uit mijn hoofd)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2013 18:21 #939050 door V300 register

Wouter76;222424 schreef : Dat is inderdaad 80W90 Marc, bij vervanging heb je respectievelijk 1,00 en 0,55 liter nodig. (zo even snel uit mijn hoofd)

Bedankt :) Ik ga er binnenkort mee aan de gang.

Hier nog een foto van de nieuwe riemen:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC