Preventief onderhoud na lang stilstaan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2013 11:44 #632664 door V300 register
Preventief onderhoud na lang stilstaan is gemaakt door V300 register
Zoals jullie misschien al hebben gelezen, staat er binnenkort een 340 1.4 Winner variomatic bij ons op de stoep. yeehaa!

De auto is van mei 1983 en heeft 41.557 km gelopen.
Hij heeft 8 jaar geleden de laaste beurt gehad bij kilometerstand 41.360.
Dat is 197 km in 8 jaar, dus zo'n 25 km per jaar, dat is heen en terug naar de garage voor de APK :yeah:

Hij heeft dan wel altijd netjes binnengestaan, maar ik wilde toch graag jullie advies vragen over eventueel preventief onderhoud voordat ik er mee ga rijden.
Ik denk dan zelf aan het vervangen van de banden, accu, olie, filters, bougies, spoelen van brandstofsysteem, etc...

Maar zijn er ook nog andere delen die achteruit gaan na langere tijd (stilstaan), zoals: riemen van de variomatic, distributieriem (of zit er een ketting in?), bepaalde ontstekingsdelen, overige slangen en rubbers...

Alle tips en adviezen zijn welkom :y:

Vast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2013 11:59 #931077 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Preventief onderhoud na lang stilstaan
alle vloeistoffen, filters, en ontstekingsdelen.

Verder rekening houden met eventuele problemen met de remmen, lagers e.d.
Dat preventief vervangen kan in de papieren lopen, ik zou er gewoon eerst mee gaan rijden en dan zie je wel of zich problemen aandienen. Riemen van de variomatic zullen, als het de originele nog zijn, waarschijnlijk ook vervangen moeten worden maar dat laat ik maar even over aan de variokenners.

Distributieriem zit er niet in, scheelt alweer.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2013 13:11 #931079 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Preventief onderhoud na lang stilstaan

volvofiel;216651 schreef : alle vloeistoffen, filters, en ontstekingsdelen.

Verder rekening houden met eventuele problemen met de remmen, lagers e.d.
Dat preventief vervangen kan in de papieren lopen, ik zou er gewoon eerst mee gaan rijden en dan zie je wel of zich problemen aandienen. Riemen van de variomatic zullen, als het de originele nog zijn, waarschijnlijk ook vervangen moeten worden maar dat laat ik maar even over aan de variokenners.

Distributieriem zit er niet in, scheelt alweer.

OK, dank je wel voor de info.
De auto staat namelijk momenteel 200 km van m'n huis en ik wil hem zelf graag rustig aan naar huis rijden, via binnendoor-weggetjes. Denk dat het dan verstandig is om hem bij bv een Kwikfit een beurtje te laten geven in de plaats waar ie nu staat en daarna kan ik hem thuis (waar ik wel enig gereedschap heb) eens rustig rondom bekijken.

Lagers, remmen, etc vervangen dat kan ik gelukkig zelf, dus dat scheelt in de kosten. Alleen van plaatwerk heb ik geen kaas gegeten, haha.
Voor wat betreft de vario-riem: als ie vervangen moet worden, hoop ik dat ik dat zelf kan m.b.v. de vraagbaak... Had al op het Forum gezien dat zo'n variosysteem er in z'n geheel onderuit kan. Zijn die riemen nog gewoon te koop?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2013 12:01 #931125 door V300 register
Je kan beter gewoon doorrijden langs de kwikfit, daar wordt je auto alleen maar slechter!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2013 14:05 #931143 door V300 register
Kwikfit is inderdaad een afrader. Riemen zijn nog te verkrijgen, bijvoorbeeld bij born-built-beauties.eu/html/volvo_300_serie_onderdelen.html of dafhobby.nl/

Beide leveranciers voor onderdelen van oa de 300serie

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-05-2013 12:40 #931237 door V300 register

Vermilion;216718 schreef : Kwikfit is inderdaad een afrader. Riemen zijn nog te verkrijgen, bijvoorbeeld bij born-built-beauties.eu/html/volvo_300_serie_onderdelen.html of dafhobby.nl/

Beide leveranciers voor onderdelen van oa de 300serie

Bedankt, dat zijn handige websites.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2013 16:15 #938762 door V300 register
Eindelijk "thuis"

Vorige week eindelijk de Winner opgehaald :)
Gisteren inkopen gedaan bij de automaterialenzaak en vandaag lekker gesleuteld.
Wat heb ik tot nu toe allemaal vervangen: accu, luchtfilter, verdeelkap, rotor, condensator, contactpunten (en afgesteld), bougies en bougiekabels.

Binnenkort olie + filter verversen en proberen de tank en carb schoon te maken.
De auto loopt op zich nu prima, alleen hij "stinkt" behoorlijk uit de uitlaat... Waarschijnlijk oude benzine (minstens 8 jaar oud :().
Bandjes zien er ook verstaft uit en de linker voorrem blijft wat hangen.

Maar... het grootste probleem is denk ik toch de aandrijfriemen. Hij blijft echt flink in toeren hangen en na inspectie van de riemen bleken deze ook heel erg slap te hangen. Las in de vraagbaak dat je met een caliber de ruimte tussen de secundaire schijven kunt meten (1,5 a 2 mm). Neem aan dat je dat ook gewoon met voelmaatjes doen kan? En waar meet je dan? De voelmaatjes tot aan de as ertussen steken? Bovendien zitten er toch wel wat scheurtjes in de riemen, kunnen er ook al wel eens jaaaaaren op zitten :hmmz2:

Heb nu in elk geval de riemen iets strakker gezet, maar zie nog geen "ruimte" tussen de schijven. Ben bang dat als ik het geheel te strak zet, ze knappen? Of valt dat wel mee?

Hier een paar foto's van vandaag:

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2013 16:31 #938763 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Preventief onderhoud na lang stilstaan
Dat is duidelijk; deze varioriemen zijn aan vervanging toe. Riemen zijn zowel orgineel als alternatief te bestellen. Er zijn verschillende leveranciers mogelijk.

Afstelling: Eerst stelbout tussen primair en secundair los, Dan de vier bouten waaraan de secundair aan het frame hangt losser zetten, Dan de glijgleufen insmeren/inspuiten met vettigheid, zodat de secundair geleidelijk opgesteld kan worden. Met de voelermaat meten tot aan de as, tussen elke meting even de riemen rond draaien (pook in neutraal). Let op beschadigingen op de loopvlakken.

Tip1 van Erik: Controleer tevens de ruimte tussen koppelingsplaat en vliegwiel en controleer de primair op vacu?mlekken.
Tip 2 van Erik: Stel gelijk de handrem af als dat nodig is. Nu kun je er lekker bij.
Tip 3 van Erik: Controleer de olie van in ieder geval de primair. Secundair kan ook als de kap er weer op zit.
Tip 4 van Erik: Zet de kap vast met iets grotere revetten tussen boutkop en kap, vast.
Tip 5 van Erik: Controleer de waardigheid van de remslang naar de achteras.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2013 19:59 #938768 door V300 register
Bedankt Erik :)
Ik zal er binnenkort mee aan de slag.
Moet nog wel even een "hulpstuk" maken voor het uit elkaar drukken van de secundaire schijven...
Iemand een idee hoe breed het "halve maantje" (afstandblokje) ongeveer zijn moet? Zeg maar dat blokje dat je tussen de schijven steekt om het geheel tijdelijk uit elkaar te houden (en dus de vingers heel :yeah:) Heb wel een schets gezien in de vraagbaak, maar daar staan geen maten bij :nono:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2013 23:20 #938773 door V300 register
Iemand gaf mij de tip dat dop 22 of 20 ook ertussen passen wanneer je de schijven hebt gespreid.

Ik heb bij mijn eigen 340 nieuwe riemen gehaald en eerst zelf geprobeerd, maar er was geen beginnen aan. Te weinig beweging, terwijl de secundaire al heel ver naar voren was gekomen. Toen maar (op 1 riem) naar een Volvogarage in Arnhem gereden (Henk Scholten, eerste afslag als je vanaf de Pleyroute/Andrej Sacharovbrug komt). Deden het voor een goede prijs. Ik zou niet te lang met zulke riemen door blijven rijden, want het vinden van een nieuwe afschermkap (die kapot was geduwd door een riem) was voor mij ook nogal lastig.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC