Staat bougies
- V300 register
- Verbannen
-
Nicholas;226116 schreef : De Haynes geeft nochtans de Bosch W8DC op als d? juiste bougie...
Welke weer om te nummeren is naar NGK BP5ES, een bougie die voor onze toepassing praktisch gelijk is aan de BPR6ES.
Dit heeft Haynes goed, omdat dat boek (net als de computer van de onderdelenboer) uitgaat van de B172K t/m modeljaar 1987. Deze heeft namelijk w?l de BPR6ES nodig.
Vanaf 1988 kwam er echter een katalysator op de B172K, waarmee de compressieverhouding werd veranderd, en ook de bougies. Vanaf nu moet er ZGR5B in.
Bijna elk werkplaatshandboek heeft dit fout (Haynes, de vraagbaak), alleen de groene werkplaatshandboeken van Volvo zelf weten dit goed te vermelden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
In de racerij gebruiken ze veel 'koudere' bougies om overduidelijke redenen, luchtgekoelde blokjes worden in bepaalde omstandigheden ook wat warmer of juist kouder, maar wat is nu precies de invloed van ??n stap (NGK 5 -> 6 of Bosch 7 -> 8 ) bij onze auto's is?
Misschien kan ik mijn praktijk ervaring daaromtrent dit voorjaar met jullie delen, aangezien ik deze week juist de NGK ZGR5B heb besteld en momenteel rondrijd met de NGK BPR6ES.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nicholas;226113 schreef : Kan iemand me zeggen of ze echt al verschil hebben gemerkt na het bijbuigen van de electroden? Heb ze nu op 0.65 gezet (komen van iets verder als 0.75), maar zou niet durven beweren dat ik verbetering merk.
Ik wel maar eerder andersom, van 0.7 (stationair problemen) naar 0.8 gaf mij erg veel resultaat. Vooral warm misfirede mijn auto (Lancia Delta II :woops:) enorm en na het groter zetten van de gap helemaal niet meer!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 18
Kortom wat moet ik nu geloven, heb nu 4 nieuwe liggen van Bosch WR7DC+1 van 0.8mm kan ik die gebruiken of moet ik echt andere hebben?
Gaat om onderstaande 340 \/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
(voor jouw 340 NGK BPR5E, elektrodeafstand 0,7 mm)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Uiteindelijk dan verschil gemerkt met de overstap BPR6ES -> ZGR5B?Wouter76;226120 schreef : Ja praktisch gelijk, op de warmtegraad na dan natuurlijk, en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel verschil dat maakt in de diverse motorblokken gebruikt in de V300 en bij een gematigde rijstijl en ons klimaat.
In de racerij gebruiken ze veel 'koudere' bougies om overduidelijke redenen, luchtgekoelde blokjes worden in bepaalde omstandigheden ook wat warmer of juist kouder, maar wat is nu precies de invloed van ??n stap (NGK 5 -> 6 of Bosch 7 -> 8 ) bij onze auto's is?
Misschien kan ik mijn praktijk ervaring daaromtrent dit voorjaar met jullie delen, aangezien ik deze week juist de NGK ZGR5B heb besteld en momenteel rondrijd met de NGK BPR6ES.
Stationair schudt mijn motor immers nog steeds een beetje. Ik heb net een klein vacuumlek in de aanvoerslang van de luchtrecirculatieklep gevonden en verholpen en dacht ?cht dat ik nu een knikker op mijn draaiend motorblok ging kunnen balanceren. Niet dus.:cry2:
's Nachts zie ik af en toe zeer kleine vonkjes overspringen van bougiekabel naar bougiekabel of bougiekabel->reserveband. Je moet echt zeer goed kijken om ze te zien. Is dit nu normaal of zijn mijn kabels gaar (~20000km oud)?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nicholas;236837 schreef : 's Nachts zie ik af en toe zeer kleine vonkjes overspringen van bougiekabel naar bougiekabel of bougiekabel->reserveband. Je moet echt zeer goed kijken om ze te zien. Is dit nu normaal of zijn mijn kabels gaar (~20000km oud)?
Dat kan, maar dat ligt meer aan de leeftijd dan aan de kilometerstand.
Overigens merk ik best wat verschil tussen de 2 types bougie, maar alleen als de rest allemaal in orde is. Een vacuumlekje heeft meer invloed op de loop van de motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.