Staat bougies

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2014 21:03 #942536 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Staat bougies

Nicholas;226116 schreef : De Haynes geeft nochtans de Bosch W8DC op als d? juiste bougie...

Welke weer om te nummeren is naar NGK BP5ES, een bougie die voor onze toepassing praktisch gelijk is aan de BPR6ES.

Dit heeft Haynes goed, omdat dat boek (net als de computer van de onderdelenboer) uitgaat van de B172K t/m modeljaar 1987. Deze heeft namelijk w?l de BPR6ES nodig.
Vanaf 1988 kwam er echter een katalysator op de B172K, waarmee de compressieverhouding werd veranderd, en ook de bougies. Vanaf nu moet er ZGR5B in.

Bijna elk werkplaatshandboek heeft dit fout (Haynes, de vraagbaak), alleen de groene werkplaatshandboeken van Volvo zelf weten dit goed te vermelden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-02-2014 22:54 #942538 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Staat bougies
Ja praktisch gelijk, op de warmtegraad na dan natuurlijk, en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel verschil dat maakt in de diverse motorblokken gebruikt in de V300 en bij een gematigde rijstijl en ons klimaat.

In de racerij gebruiken ze veel 'koudere' bougies om overduidelijke redenen, luchtgekoelde blokjes worden in bepaalde omstandigheden ook wat warmer of juist kouder, maar wat is nu precies de invloed van ??n stap (NGK 5 -> 6 of Bosch 7 -> 8 ) bij onze auto's is?

Misschien kan ik mijn praktijk ervaring daaromtrent dit voorjaar met jullie delen, aangezien ik deze week juist de NGK ZGR5B heb besteld en momenteel rondrijd met de NGK BPR6ES.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-02-2014 23:00 #942540 door V300 register
Voor een gewone straatauto kan ??n stapje verschil in hittegraad nooit grote verschillen met zich meebrengen, vandaar praktisch gelijk voor onze toepassing.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-02-2014 06:50 #942543 door V300 register

Nicholas;226113 schreef : Kan iemand me zeggen of ze echt al verschil hebben gemerkt na het bijbuigen van de electroden? Heb ze nu op 0.65 gezet (komen van iets verder als 0.75), maar zou niet durven beweren dat ik verbetering merk.

Ik wel maar eerder andersom, van 0.7 (stationair problemen) naar 0.8 gaf mij erg veel resultaat. Vooral warm misfirede mijn auto (Lancia Delta II :woops:) enorm en na het groter zetten van de gap helemaal niet meer!

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2015 12:37 #955586 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Staat bougies
Heb zelf ook nieuwe bougies nodig, en heb deze hele tread zo doorgelezeb maar raak er wel een beetje van in de war, bij mij zaten er Bosch WR7DC+1 in met een afstand van 0.8mm, maar in het instructie boekje staat dat ze tussen de 0.55 en 0.65 moeten zijn en daar heb ik niets over kunnen vinden.

Kortom wat moet ik nu geloven, heb nu 4 nieuwe liggen van Bosch WR7DC+1 van 0.8mm kan ik die gebruiken of moet ik echt andere hebben?

Gaat om onderstaande 340 \/

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2015 12:57 #955587 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Staat bougies
Persoonlijk zou ik voor NGK's of Volvo-bougies gaan.

(voor jouw 340 NGK BPR5E, elektrodeafstand 0,7 mm)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2015 13:44 #955589 door V300 register
Voor de meeste B14's wordt 0,7 mm voorgeschreven, voor de B14.4(E) wordt 0,85 voorgeschreven zo uit m'n hoofd, volgens het Volvo werkplaatshandboek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2015 14:24 #957691 door V300 register

Wouter76;226120 schreef : Ja praktisch gelijk, op de warmtegraad na dan natuurlijk, en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel verschil dat maakt in de diverse motorblokken gebruikt in de V300 en bij een gematigde rijstijl en ons klimaat.

In de racerij gebruiken ze veel 'koudere' bougies om overduidelijke redenen, luchtgekoelde blokjes worden in bepaalde omstandigheden ook wat warmer of juist kouder, maar wat is nu precies de invloed van ??n stap (NGK 5 -> 6 of Bosch 7 -> 8 ) bij onze auto's is?

Misschien kan ik mijn praktijk ervaring daaromtrent dit voorjaar met jullie delen, aangezien ik deze week juist de NGK ZGR5B heb besteld en momenteel rondrijd met de NGK BPR6ES.

Uiteindelijk dan verschil gemerkt met de overstap BPR6ES -> ZGR5B?

Stationair schudt mijn motor immers nog steeds een beetje. Ik heb net een klein vacuumlek in de aanvoerslang van de luchtrecirculatieklep gevonden en verholpen en dacht ?cht dat ik nu een knikker op mijn draaiend motorblok ging kunnen balanceren. Niet dus.:cry2:

's Nachts zie ik af en toe zeer kleine vonkjes overspringen van bougiekabel naar bougiekabel of bougiekabel->reserveband. Je moet echt zeer goed kijken om ze te zien. Is dit nu normaal of zijn mijn kabels gaar (~20000km oud)?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2015 14:37 #957692 door V300 register
De plaatjes in je vorige bericht werken niet meer, daarom post ik ze hier eens opnieuw:

BPR6ES
ZGR5B

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2015 16:57 #957693 door V300 register

Nicholas;236837 schreef : 's Nachts zie ik af en toe zeer kleine vonkjes overspringen van bougiekabel naar bougiekabel of bougiekabel->reserveband. Je moet echt zeer goed kijken om ze te zien. Is dit nu normaal of zijn mijn kabels gaar (~20000km oud)?

Dat kan, maar dat ligt meer aan de leeftijd dan aan de kilometerstand.

Overigens merk ik best wat verschil tussen de 2 types bougie, maar alleen als de rest allemaal in orde is. Een vacuumlekje heeft meer invloed op de loop van de motor.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC